2026-09-15, 19:19
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Ja det finns. Jag har de inte framför mig just nu men jag kan ordna fram dom.

Finns anvisningarna online så kan du kanske länka till dem?
Citera
2026-09-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Finns anvisningarna online så kan du kanske länka till dem?
Fram
https://catalog.skoda-auto.com/eu/medias/User-manual?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NTgyNDA5OHxhcHBsaWN hdGlvbi9wZGZ8YURSa0wyaGlZUzg1TXpjeE9EVXdPVFkx TURJeUwxVnpaWElnYldGdWRXRnN8ZDdmYWQyMzRmMWU4NGQ3Mz BiMTdmMTFlNDUyM2I1N2ZkYzYyMDkxMGYyZGIwMTA1OGUzYjIy NGIwYWJmMTAyMw

Bak
https://catalog.skoda-auto.com/eu/medias/User-manual?context=bWFzdGVyfHJvb3R8MjI0OTAxOXxhcHBsaWN hdGlvbi9wZGZ8YUdFeEwyaGtOUzg1TXpjeE9EUTJNVGd3 T0RrMEwxVnpaWElnYldGdWRXRnN8ODQ4MDg3N2Y5ZjQ4MDgxMz Q2MTNiZGZlMWI5N2IzZjJjNWE0Yjc1MTg5MzE4NTk2OTlhMDBl YWY0MGUwOTNlZA
Citera
2026-09-15, 20:08
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Fram
https://catalog.skoda-auto.com/eu/medias/User-manual?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NTgyNDA5OHxhcHBsaWN hdGlvbi9wZGZ8YURSa0wyaGlZUzg1TXpjeE9EVXdPVFkx TURJeUwxVnpaWElnYldGdWRXRnN8ZDdmYWQyMzRmMWU4NGQ3Mz BiMTdmMTFlNDUyM2I1N2ZkYzYyMDkxMGYyZGIwMTA1OGUzYjIy NGIwYWJmMTAyMw

Bak
https://catalog.skoda-auto.com/eu/medias/User-manual?context=bWFzdGVyfHJvb3R8MjI0OTAxOXxhcHBsaWN hdGlvbi9wZGZ8YUdFeEwyaGtOUzg1TXpjeE9EUTJNVGd3 T0RrMEwxVnpaWElnYldGdWRXRnN8ODQ4MDg3N2Y5ZjQ4MDgxMz Q2MTNiZGZlMWI5N2IzZjJjNWE0Yjc1MTg5MzE4NTk2OTlhMDBl YWY0MGUwOTNlZA

Vissa kortare moment rekommenderas det att tre personer utför.
Kan det vara så att de räknar alltihop på tre personer?
5 500/3= 1833:- per timme och person.

Hutlöst oavsett vilket.
Citera
2026-09-15, 20:10
Medlem
Kan för faan inte vara sant - du är skinnad i kubik o expontiellt en simpel skoda som är en lågpris
bil o de debiterar dig mer en Porsche Center som tar hutlöst betalt.

Borde kunna hitta firmor som är bra på att montera spoilers o bodykit för det är
ju exakt detta det handlar om om än på en annan bil än vad de är vana vid
Citera
2026-09-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vissa kortare moment rekommenderas det att tre personer utför.
Kan det vara så att de räknar alltihop på tre personer?
5 500/3= 1833:- per timme och person.

Hutlöst oavsett vilket.
Vet ej. Jag är bara en simpel lekman.
Citera
2026-09-15, 20:36
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Jag har en skapligt ny bil som jag vill smälla på en liten spoiler bak och en underläpp på fram. Det kommer göra mycket för utseendet på kärran! Jag har redan köpt delarna (originaldelar), och nu har jag lite options att ta ställning till.

Jag har frågat min AD vad de vill ha för att montera dessa och de kan göra jobbet men de begär ungefär 5500kr i timman för jobbet - vilket jag tycker låter hiskeligt. Det handlar inte om några avancerade ingrepp direkt, utan det är ett lim -och tejpjobb typ.

Utöver AD så har jag personliga känningar på några andra firmor som garanterat kan göra detta för typ 1000kr i näven. Men jag är lite kluven. Grejerna ska ju sättas dit med hyfsad precision. Är det knepigt att få dit spoilers o likn. Alltså så att det blir bra? AD påstod att när väl dessa är fastsatta så sitter de utav helvete.. Vilket får mig att tänka att har man lyckats fucka upp nånstans på vägen så lär man ju vara rökt. - Men gör man jobbet hos en dealer så får ju dom ta smällen?

För att sammanfatta:
Ni med erfarenhet, är det en svår operation? Hur mycket bör det kosta? Har ni andra råd att ge? Är det värt att låta AD göra jobbet?

5500 i timmen då vill dom inte ha jobbet.
Har ni haft med varandra å göra tidigare ?
Citera
2026-09-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
5500 i timmen då vill dom inte ha jobbet.
Har ni haft med varandra å göra tidigare ?
Yes. Har haft bilen där vid två tillfällen förut. Men jag har aldrig betalat personligen, utan det har varit garantisaker.

De känns oorganiserade. Det tyckte jag från första gången jag satte min fot hos dom. De har en grymt flashig bilhall, typ den finaste och mest påkostade i regionen, men de som jobbar där känns som samhallarbetare. Riktiga muppar. Jag fick noll känsla för de som jobbar i bilhallen. Hade dock ett rätt trevligt samtal med några mekaniker. De verkade mer normala.
Citera
2026-09-16, 03:19
Medlem
Näe dom vill inte ha jobbet, och jag förstår dom. Blir bara krångel när kunden kommer med delar och resultatet blir mediokert eller delarna inte passar. Särskilt när garanti och försäkringsjobb betalar bra. Dom jobben har inte din lokala bil och pizza firma
Citera
2026-09-16, 04:18
Medlem
borrasss avatar
Lätt att montera sånt och ingen risk att det blir fel om du inte är helt efterbliven.
Citera
2026-09-16, 04:57
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag har en skapligt ny bil som jag vill smälla på en liten spoiler bak och en underläpp på fram. Det kommer göra mycket för utseendet på kärran! Jag har redan köpt delarna (originaldelar), och nu har jag lite options att ta ställning till.

Jag har frågat min AD vad de vill ha för att montera dessa och de kan göra jobbet men de begär ungefär 5500kr i timman för jobbet - vilket jag tycker låter hiskeligt. Det handlar inte om några avancerade ingrepp direkt, utan det är ett lim -och tejpjobb typ.

Utöver AD så har jag personliga känningar på några andra firmor som garanterat kan göra detta för typ 1000kr i näven. Men jag är lite kluven. Grejerna ska ju sättas dit med hyfsad precision. Är det knepigt att få dit spoilers o likn. Alltså så att det blir bra? AD påstod att när väl dessa är fastsatta så sitter de utav helvete.. Vilket får mig att tänka att har man lyckats fucka upp nånstans på vägen så lär man ju vara rökt. - Men gör man jobbet hos en dealer så får ju dom ta smällen?

För att sammanfatta:
Ni med erfarenhet, är det en svår operation? Hur mycket bör det kosta? Har ni andra råd att ge? Är det värt att låta AD göra jobbet?

Ett sånt pris är ju "att säga nej med ett för högt pris".
Bilmekaniker kostar inte mer än 1000-1500 kr per timme. Men sedan får du fråga hur många timmar de tar på sig. Borde inte ta ett proffs mer än en timma att göra detta.

Det som kostar är om kunden är lurig och anklagar verkstaden för att ha förstört något. Den risken ökar om du inte har varit hos dem tidigare.

Gör det själv istället. Om du bara gör rent ordentligt med 95% isopropylalkohol så håller 3M VHB-tejp fantastiskt bra. Gå metodiskt tillväga så att den inte hamnar snett. Stapla upp med böcker under så den nästan hamnar på plats, sedan trycker du bara till. Kolla från tre håll först så att den är rak. Eller ännu bättre - höj bilen med domkraft, och sänk den sedan mot underläppen så att den fastnar.

Hamnar den mot förmodan snett så får du ta bort all gammal tejp, göra rent igen och sätta på ny.

Även om du tycker jobbet är värt 5500 kr så är det en risk att gå till någon som genom ett sådant ockerpris indikerat att de egentligen inte vill göra jobbet. Så gå inte dit. De vet inte bättre än du hur man gör.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-09-16 kl. 04:59.
Citera
2026-09-16, 17:11
Medlem
Citat:

För att sammanfatta:
Inte svar på din fråga - men.......
Har du en "hyffsat" ny bil = 1 - 3 år - så skulle jag inte montera spoilers, underläpp, sidokjolar, scoop eller annat krimskrams.

Det sänker bilens värde när du byter in den mot annan bil.
Varken bilhandlare eller privatpersoner vill ha denna grannlåt.

Gäller det äldre Volvo, BMW, AUDI så kan det tänkas att yngre förmågor finner det attraktivt med denna sminkning - om bilen ligger i "rätt" prisklass.

För det är väl inte fråga om en A-traktor?

Min synpunkt - som inte behöver vara rätt!
Citera
2026-09-16, 18:27
Medlem
HBTKuks avatar
Priset är för högt. Antagligen för att de inte vill ha dit fler fåntrattar som vill ha liknande arbeten gjorda.

Fan vad fort den kommer gå med spoiler. Antar att du har enorma problem att få ned alla skrikande vildhästar i marken när du tävlar?

Hur nära 1 000 hk ligger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in