Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.B
Jag har en skapligt ny bil som jag vill smälla på en liten spoiler bak och en underläpp på fram. Det kommer göra mycket för utseendet på kärran! Jag har redan köpt delarna (originaldelar), och nu har jag lite options att ta ställning till.
Jag har frågat min AD vad de vill ha för att montera dessa och de kan göra jobbet men de begär ungefär 5500kr i timman för jobbet - vilket jag tycker låter hiskeligt. Det handlar inte om några avancerade ingrepp direkt, utan det är ett lim -och tejpjobb typ.
Utöver AD så har jag personliga känningar på några andra firmor som garanterat kan göra detta för typ 1000kr i näven. Men jag är lite kluven. Grejerna ska ju sättas dit med hyfsad precision. Är det knepigt att få dit spoilers o likn. Alltså så att det blir bra? AD påstod att när väl dessa är fastsatta så sitter de utav helvete.. Vilket får mig att tänka att har man lyckats fucka upp nånstans på vägen så lär man ju vara rökt. - Men gör man jobbet hos en dealer så får ju dom ta smällen?
För att sammanfatta:
Ni med erfarenhet, är det en svår operation? Hur mycket bör det kosta? Har ni andra råd att ge? Är det värt att låta AD göra jobbet?
Ett sånt pris är ju "att säga nej med ett för högt pris".
Bilmekaniker kostar inte mer än 1000-1500 kr per timme. Men sedan får du fråga hur många timmar de tar på sig. Borde inte ta ett proffs mer än en timma att göra detta.
Det som kostar är om kunden är lurig och anklagar verkstaden för att ha förstört något. Den risken ökar om du inte har varit hos dem tidigare.
Gör det själv istället. Om du bara gör rent ordentligt med 95% isopropylalkohol så håller 3M VHB-tejp fantastiskt bra. Gå metodiskt tillväga så att den inte hamnar snett. Stapla upp med böcker under så den nästan hamnar på plats, sedan trycker du bara till. Kolla från tre håll först så att den är rak. Eller ännu bättre - höj bilen med domkraft, och sänk den sedan mot underläppen så att den fastnar.
Hamnar den mot förmodan snett så får du ta bort all gammal tejp, göra rent igen och sätta på ny.
Även om du tycker jobbet är värt 5500 kr så är det en risk att gå till någon som genom ett sådant ockerpris indikerat att de egentligen inte vill göra jobbet. Så gå inte dit. De vet inte bättre än du hur man gör.