2026-09-16, 22:36
Medlem
PeterNosters avatar
Man får ju tänka på att det företaget inte gjort sådana här kärringjobb tidigare.
Kjolar på en bil!!
De måste säkert läsa manualen och det kan ta tid. Det kräver säkert några timmar på SFI.

Jag tog bort skiten. Fick ju inte in garagedomkraften.
Citera
2026-09-16, 22:42
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Yes. Har haft bilen där vid två tillfällen förut. Men jag har aldrig betalat personligen, utan det har varit garantisaker.

De känns oorganiserade. Det tyckte jag från första gången jag satte min fot hos dom. De har en grymt flashig bilhall, typ den finaste och mest påkostade i regionen, men de som jobbar där känns som samhallarbetare. Riktiga muppar. Jag fick noll känsla för de som jobbar i bilhallen. Hade dock ett rätt trevligt samtal med några mekaniker. De verkade mer normala.

Då vill dom inte ta jobbet .
Ett finare sätt sägs nej än nej direkt helt enkelt .

Ta den polare som känns bäst helt enkelt
Citera
2026-09-17, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Inte svar på din fråga - men.......
Har du en "hyffsat" ny bil = 1 - 3 år - så skulle jag inte montera spoilers, underläpp, sidokjolar, scoop eller annat krimskrams.

Det sänker bilens värde när du byter in den mot annan bil.
Varken bilhandlare eller privatpersoner vill ha denna grannlåt.

Gäller det äldre Volvo, BMW, AUDI så kan det tänkas att yngre förmågor finner det attraktivt med denna sminkning - om bilen ligger i "rätt" prisklass.

För det är väl inte fråga om en A-traktor?

Min synpunkt - som inte behöver vara rätt!

Jag kan förvisso hålla med dig i grinden, men jag undrar om du helt enkelt missade att han skrev att det är originaldelar, alltså sådant ”body trim” som sitter på t ex lite mer påkostade versioner av en bilmodell.

T ex om man köper versionen med mindre motor så kan det skilja i vissa detaljer på karossen etc mot hur det ser ut på en modellens version med starkaste motorn.

Då anser jag det oftast kan funka helt ok med att tillföra designelement som t ex spoilers etc som är original då kan sätta en extra ”touch” på utseendet.

Det är alltså inte tal om ”Biltema-styling” här….
Citera
2026-09-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ett sånt pris är ju "att säga nej med ett för högt pris".
Bilmekaniker kostar inte mer än 1000-1500 kr per timme. Men sedan får du fråga hur många timmar de tar på sig. Borde inte ta ett proffs mer än en timma att göra detta.

Det som kostar är om kunden är lurig och anklagar verkstaden för att ha förstört något. Den risken ökar om du inte har varit hos dem tidigare.

Gör det själv istället. Om du bara gör rent ordentligt med 95% isopropylalkohol så håller 3M VHB-tejp fantastiskt bra. Gå metodiskt tillväga så att den inte hamnar snett. Stapla upp med böcker under så den nästan hamnar på plats, sedan trycker du bara till. Kolla från tre håll först så att den är rak. Eller ännu bättre - höj bilen med domkraft, och sänk den sedan mot underläppen så att den fastnar.

Hamnar den mot förmodan snett så får du ta bort all gammal tejp, göra rent igen och sätta på ny.

Även om du tycker jobbet är värt 5500 kr så är det en risk att gå till någon som genom ett sådant ockerpris indikerat att de egentligen inte vill göra jobbet. Så gå inte dit. De vet inte bättre än du hur man gör.
Tjena,

Jo jag har förstått det att de vill säkert inte ha jobbet, därav priset.

Som sagt, medan jag diskuterade med representanten ute i bilhallen så kom en tekniker/mekaniker ut och de två hade väldigt olika syn på vad det kostade. Den ena sa 1300kr/h och den andra sa 5000kr/h.

Men de är knepiga på det stället. Jag har varit hos dom ett par gånger och pratat med lite olika människor där och man kan nästan tro att det är praktikanter i från samhall allihopa. Det är så långt i från ett väloljat maskineri man kan komma. Nån är halt o lytt, en annan är lite tandlös, en tredje flackar runt med blicken som en ex-pundare.. und so weider. Ingen gör något direkt fel, men man får en skum känsla bara man går in på stället- nått är fel här liksom.

De gör det som de ska, men utöver allt sånt som är ”standard” hos en bilhndlre så vetefan.. Jag tar min business till dom endast för det är den enda ADn i regionen.
Citera
2026-09-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan förvisso hålla med dig i grinden, men jag undrar om du helt enkelt missade att han skrev att det är originaldelar, alltså sådant ”body trim” som sitter på t ex lite mer påkostade versioner av en bilmodell.

T ex om man köper versionen med mindre motor så kan det skilja i vissa detaljer på karossen etc mot hur det ser ut på en modellens version med starkaste motorn.

Då anser jag det oftast kan funka helt ok med att tillföra designelement som t ex spoilers etc som är original då kan sätta en extra ”touch” på utseendet.

Det är alltså inte tal om ”Biltema-styling” här….
Det stämmer bra. Vi pratar inga bonnatrim, sidokjolar eller liknande nu.

Det är hutlöst dyra originaldelar som jag har. En diskret spoiler bak och en diskret läpp fram. Alltså inget ungdomsbjäfs. Sportlinemodellen av Octavia IV säljs med detta kit i från fabrik. RS:n har det också. Jag har redan gjort lite småsaker för utseendet på den och dessa detaljer kommer bara att lyfta allt.

Nån frågade om hästkrafter. Ha ha, det är ingen ”sån” bil. En högst vanlig kärra bara. En laddhybrid, 210hk, samma drivlina som sitter i RSn fast denna är elektroniskt strypt 40 hästar eller så.

Mycket trevlig bil. Snygg. Skön cockpit och rolig att köra. Bra infotainment. (Den har till och med launch-control..)

Citera
2026-09-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Det stämmer bra. Vi pratar inga bonnatrim, sidokjolar eller liknande nu.

Det är hutlöst dyra originaldelar som jag har. En diskret spoiler bak och en diskret läpp fram. Alltså inget ungdomsbjäfs. Sportlinemodellen av Octavia IV säljs med detta kit i från fabrik. RS:n har det också. Jag har redan gjort lite småsaker för utseendet på den och dessa detaljer kommer bara att lyfta allt.

Nån frågade om hästkrafter. Ha ha, det är ingen ”sån” bil. En högst vanlig kärra bara. En laddhybrid, 210hk, samma drivlina som sitter i RSn fast denna är elektroniskt strypt 40 hästar eller så.

Mycket trevlig bil. Snygg. Skön cockpit och rolig att köra. Bra infotainment. (Den har till och med launch-control..)

Det är en VAG, och därmed skit som bara går sönder, enligt flashbackexpertisen…. 😉
Citera
2026-09-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är en VAG, och därmed skit som bara går sönder, enligt flashbackexpertisen…. 😉
Vagus. Schmagus.

Taxiförarna verkar älska den. Det säger något tycker jag. Har tydligen utkonkurrerat mercedes om jag förstått saken rätt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in