2026-09-15, 18:23
Medlem
Jag har en skapligt ny bil som jag vill smälla på en liten spoiler bak och en underläpp på fram. Det kommer göra mycket för utseendet på kärran! Jag har redan köpt delarna (originaldelar), och nu har jag lite options att ta ställning till.

Jag har frågat min AD vad de vill ha för att montera dessa och de kan göra jobbet men de begär ungefär 5500kr i timman för jobbet - vilket jag tycker låter hiskeligt. Det handlar inte om några avancerade ingrepp direkt, utan det är ett lim -och tejpjobb typ.

Utöver AD så har jag personliga känningar på några andra firmor som garanterat kan göra detta för typ 1000kr i näven. Men jag är lite kluven. Grejerna ska ju sättas dit med hyfsad precision. Är det knepigt att få dit spoilers o likn. Alltså så att det blir bra? AD påstod att när väl dessa är fastsatta så sitter de utav helvete.. Vilket får mig att tänka att har man lyckats fucka upp nånstans på vägen så lär man ju vara rökt. - Men gör man jobbet hos en dealer så får ju dom ta smällen?

För att sammanfatta:
Ni med erfarenhet, är det en svår operation? Hur mycket bör det kosta? Har ni andra råd att ge? Är det värt att låta AD göra jobbet?
Citera
2026-09-15, 18:25
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Jag har en skapligt ny bil som jag vill smälla på en liten spoiler bak och en underläpp på fram. Det kommer göra mycket för utseendet på kärran! Jag har redan köpt delarna (originaldelar), och nu har jag lite options att ta ställning till.

Jag har frågat min AD vad de vill ha för att montera dessa och de kan göra jobbet men de begär ungefär 5500kr i timman för jobbet - vilket jag tycker låter hiskeligt. Det handlar inte om några avancerade ingrepp direkt, utan det är ett lim -och tejpjobb typ.
Leta upp någon svartskalle med en liten firma och fråga vad han tar för jobbet utan faktura....
Citera
2026-09-15, 18:48
Medlem
Stenballes avatar
5 500:- i timmen är hutlöst.
Inte ens märkesverkstäder tar så mycket ens för avancerade arbeten.
Ja det krävs att det görs ordentligt, men det är fan inte raketkirurgi vi pratar om.
Citera
2026-09-15, 18:49
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Utöver AD så har jag personliga känningar på några andra firmor som garanterat kan göra detta för typ 1000kr i näven. Men jag är lite kluven. Grejerna ska ju sättas dit med hyfsad precision. Är det knepigt att få dit spoilers o likn. Alltså så att det blir bra? AD påstod att när väl dessa är fastsatta så sitter de utav helvete.. Vilket får mig att tänka att har man lyckats fucka upp nånstans på vägen så lär man ju vara rökt. - Men gör man jobbet hos en dealer så får ju dom ta smällen?

För att sammanfatta:
Ni med erfarenhet, är det en svår operation? Hur mycket bör det kosta? Har ni andra råd att ge? Är det värt att låta AD göra jobbet?

5500 i timman låter helt orimligt? Säker på att du hört rätt? Fått en skriftlig offert?
Citera
2026-09-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Leta upp någon svartskalle med en liten firma och fråga vad han tar för jobbet utan faktura....
Nej för fan det kommer jag ju inte göra. 🥶

Jag har redan två bra svenska killar på två olika ställen som jag känner sen länge och som jag litar på. De kan säkert göra jobbet för 1 lax åt mig. Men det jag tvekar på är hur svårt det är. Vad händer om något går fel. Alltså lite så.

Jag har ingen koll själv, jag vet inte om sånt här är pisslätt att göra eller om det faktiskt är rätt knepigt för att det ska bli bra. Det är därför jag ställer frågan här.

Är det värt att betala en njure för vetskapen att det blir korrekt och efter konstens alla regler, och man har garantier om det går åt helvete? Jag är en snål fan. Jag tycker 5500kr/h låter helt vansinnigt.
Citera
2026-09-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
5500 i timman låter helt orimligt? Säker på att du hört rätt? Fått en skriftlig offert?
I shit you not.

Det är vad de sa till mig när jag lyfte frågan.

Är det värt att komma med kontrabud eller pruta kanske?
Citera
2026-09-15, 18:57
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
I shit you not.

Det är vad de sa till mig när jag lyfte frågan.

Be om en skriftlig offert. Jobbar på bilverkstad och 1700 i timman där som mest.

De kanske ger dig ockerpris för att slippa göra jobbet?
Citera
2026-09-15, 19:02
Medlem
Citat:
Be om en skriftlig offert. Jobbar på bilverkstad och 1700 i timman där som mest.

De kanske ger dig ockerpris för att slippa göra jobbet?
Jag får nästan också för mig att de inte vill göra jobbet.

Det lustiga var att när jag satt och diskuterade med representanten ute i saluhallen så kom nån tekniker ut i från verkstan och han påstod att de tog 1300kr/h när han hörde vad vi snackade om. Men då kontrade han jag pratade med att det visst var 5500kr som gällde pga.. pga… blah blah..

Nä de kanske helt enkelt inte vill ha jobbet av någon anledning.

Har du något att säga om det andra jag frågade om? Svårighetsgrad på sånt här? Med mera.
Citera
2026-09-15, 19:08
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Jag får nästan också för mig att de inte vill göra jobbet.

Det lustiga var att när jag satt och diskuterade med representanten ute i saluhallen så kom nån tekniker ut i från verkstan och han påstod att de tog 1300kr/h när han hörde vad vi snackade om. Men då kontrade han jag pratade med att det visst var 5500kr som gällde pga.. pga… blah blah..

Nä de kanske helt enkelt inte vill ha jobbet av någon anledning.

Har du något att säga om det andra jag frågade om? Svårighetsgrad på sånt här? Med mera.

Ingen raketforskning skulle jag säga utan att ha sett grejerna. Brukar finnas mallar med mer som man kan följa. Om det bara är lim/tejp så är det viktigt att det är rent innan så klart. Kolla med nån som håller på med rekond av bilar, eller nåt bolag som stripar föratagsbilar. De kanske är vana att montera skyddstejp, dekaler och liknande och kanske kan hjälpa dig?
Citera
2026-09-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ingen raketforskning skulle jag säga utan att ha sett grejerna. Brukar finnas mallar med mer som man kan följa. Om det bara är lim/tejp så är det viktigt att det är rent innan så klart. Kolla med nån som håller på med rekond av bilar, eller nåt bolag som stripar föratagsbilar. De kanske är vana att montera skyddstejp, dekaler och liknande och kanske kan hjälpa dig?
Har redan kollat med en dekalfirma som jag använt mig av förr när det gäller wrapping och att byta badges och liknande. De sa att de ville inte ge sig på detta. De är duktiga som fan och jag har anlitat dom förr med mycket bra resultat, så jag tolkar svaret som att detta kanske är lite knepigare att göra.
Citera
2026-09-15, 19:15
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Har redan kollat med en dekalfirma som jag använt mig av förr när det gäller wrapping och att byta badges och liknande. De sa att de ville inte ge sig på detta. De är duktiga som fan och jag har anlitat dom förr med mycket bra resultat, så jag tolkar svaret som att detta kanske är lite knepigare att göra.

Fanns det några anvisningar vad gäller montering av delarna?
Citera
2026-09-15, 19:17
Medlem
Citat:
Fanns det några anvisningar vad gäller montering av delarna?
Ja det finns. Jag har de inte framför mig just nu men jag kan ordna fram dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in