2026-09-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Vad spelar det för roll om vänster eller höger vinner?

Vad ser du för skillnader för just dig?

Dom sänkte brnsinpriset 2kr vilket blir ca 100 kr i månaden. Woooow vilken stor grej!!!!!

Även matmomsen skulle jag tippa är typ 100kr i månaden. Jag har inte ens tänkt på det.

Ser i princip 0 skillnad mellan höger och vänster regering.

Gör en lite mer omfattande valkompass (riksdag, region OCH kommun), om det finns någon kvar nu efter valet, om du inte redan gjort det. Efter att ha svarat på åtminstone 20-30 frågor som handlar om vad man anser bör göras/inte göras, och vad man vill ha lite/mycket mer av, respektive lite/mycket mindre av, inser du ganska snabbt att vissa partier delar din vilja på relativt många områden, medan vissa partier går i nästan totalt motsatt riktning än den du själv vill gå i. Detta kan gälla nationell politik, såväl som lokala beslut i din hemkommun.

Om du efter en sådan valkompass känner "jag skiter fullständigt i vilken väg vi går åt, jag bryr mig inte om hur något av detta utvecklar sig" så är det bara att sätta igång Xboxen, ta fram mysbyxorna, och skita fullständigt i vad de politiska partierna har för sig i riksdagen eller kommunfullmäktige. Gött gött.
Detta innebär i förlängningen förstås att du även förlorat din rätt att gnälla på partierna när de väl börjar genomföra grejer du inte gillar.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-15 kl. 18:46.
Citera
2026-09-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
det har med hur Sverige som land mår. vänstern tänker bara på sig själva. högern tänker på Sverige

Vad är sverige för dig då?
Citera
2026-09-15, 18:57
Medlem
Genom lögnaktig retorik luras väljare om stora frågor som invandring etc. dock såg man det svart på vit att gränsen fortfarande var lika öppen när TIDÖ styrde precis som om vänster hade styrt.
Citera
2026-09-15, 18:59
Avslutad
Citat:
Vad är sverige för dig då?

låg inflation, hög tillväxt, låg kriminalitet bland annat. du då?
Citera
2026-09-15, 19:11
Medlem
Citat:

Sverige är ett aktiebolag som man föds in i. Man har skyldigheter och man har vissa rättigheter.

Sverige försöker upprätthålla ordning och kontroll i samhället med olika medel (polis, pengar, övervakning, skatter, lagar, media m,m)

Mer än så är det inte.
Citera
2026-09-15, 19:20
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag skiter i vilket. Vid nästa val har jag lämnat det här präktiga landet. Fan vad jag älskar pengar.
Citera
2026-09-15, 19:21
Avslutad
Citat:
Vad spelar det för roll om vänster eller höger vinner?

Vad ser du för skillnader för just dig?

Dom sänkte brnsinpriset 2kr vilket blir ca 100 kr i månaden. Woooow vilken stor grej!!!!!

Även matmomsen skulle jag tippa är typ 100kr i månaden. Jag har inte ens tänkt på det.

Ser i princip 0 skillnad mellan höger och vänster regering.

När man slutar bry sig tenderar saker och ting att ”försvinna” eller tas ifrån en.
Ibland kan en inget göra men där det går att påverka, där vill i alla fall jag vara delaktig.

349 platser.
Jag ser inte det som blått eller rött/”antingen eller”.
Citera
2026-09-15, 19:24
Avslutad
Citat:
Sverige är ett aktiebolag som man föds in i. Man har skyldigheter och man har vissa rättigheter.

Sverige försöker upprätthålla ordning och kontroll i samhället med olika medel (polis, pengar, övervakning, skatter, lagar, media m,m)

Mer än så är det inte.

du tycker inte att det har blivit bättre dessa 4 år?
Citera
2026-09-15, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Jag skiter i vilket. Vid nästa val har jag lämnat det här präktiga landet. Fan vad jag älskar pengar.

vilka pengar pratar du om? har du eget?
Citera
2026-09-15, 19:45
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Om du gillar låg inflation borde du inte rösta på ett gäng klåpare som lånar pengar av Wallenberg för att tillfälligt sänka matmoms och bensinpris.

Problemet är att drivor av lågutbildade svennebanangrabbar inte begriper grundläggande ekonomi.
Citera
2026-09-15, 19:47
Medlem
Citat:
du tycker inte att det har blivit bättre dessa 4 år?

För mig personligen har det blivit bättre ekonomiskt.
Sverige är väl som vanligt antar jag. Jag har iaf inte sett någon skillnad irl.
Citera
2026-09-15, 20:10
Avslutad
Citat:
För mig personligen har det blivit bättre ekonomiskt.
Sverige är väl som vanligt antar jag. Jag har iaf inte sett någon skillnad irl.

från 2017 till 2022 så var det 1889 skjutningar och 262 st mördade. det var föräldrar som begravde sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in