Citat:
Ursprungligen postat av
ForeverSoul
Jag påstod aldrig att vi i inte hade invandring före 2010-2015 men det jag sa var att det var här som man överbelastade Sverige och satte igång en himla massa problem. Dessutom verkar det ha varit en annan typ av invandring. Jag bodde själv i förort så och jag tycker att folket som kom då var av sämre begåvning rent allmänt samt att vi verkar tagit in från länder vi inte tagit in så mycket från tidigare. Man såg direkt vilka resultat det här fick, dom lärde sig inte språket som andra invandrare speciellt noterbart bland unga, och t.o.m blattesvenskan eller förortsvenskan blev allvarligt påverkad med sämre grammatik och uttal, kulturen påverkades vilket syntes i musiken, t.ex ortenrappen med sämre språk. Vi klarade inte av som samhälle att "fånga upp" den här befolkningsökningen och effekterna syns än idag.
Man kan t.o.m se tappet i svenska språket bland etniska svenska ungdomar efter befolkningsökningen 2010-2020, dom pratar med brytning och ord som inte tillhörde deras lingo förut som t.ex mannen och bror används hela tiden nu. Det är en naturlig konsekvens.
Vi har alltid haft invandring och det har medfört endel problem redan på 70-talet, ingen förnekar det. Däremot har vårat samhälle trots allt klarat av att kunna rulla vidare och det har inte satts ur spel totalt. Med det räknar jag inte bara kriminalitet och ekonomi utan sociala och kulturella konsekvenser. Men efter dessa 2 händelser 2010-2020 så sattes det ur balans och har inte lyckats återhämta sig ännu.
Fast det är fortfarande en 'smaksak'. Vilken nivå man nöjer sig med. Jo, en himla massa problem fanns med detta även före 2010 och jo, i princip alla invandrargrupper vi har nu fanns i mängder även innan dess, så det är svårt att hålla med dig. Det verkar helt enkelt som att folk bekvämt har glömt den tidigare situationen. Det hela har vuxit
än mer, det är den rätta beskrivningen, men det var därför knappast acceptabelt tidigare heller.
Självaste Jan Guillou nämnde 'svartskallemajoriteten' i fängelserna redan på 90-talet, debattprogrammen som tog upp problemen klart och öppet var många vid den tiden, utlänningars påverkan på våldtäktsstatistiken var känd redan på 70-talet, svensken var minoritet på väldigt många ställen redan.
Det hela har ständigt stegrats, dessvärre för mycket enligt kokande grodan varför den avgörande motreaktionen aldrig kommit.
Får man fråga ungefär hur gammal du är? Hur mycket av 80- och 90-talets Sverige upplevde du?