2026-09-16, 21:29
Medlem
Okej, de vill inte sitta i regering med V, men vad vill de då? Fattar faktiskt inte.
C+S+Kd+MP är inte tillräckligt. L har sagt skarpt nej.
Citera
2026-09-16, 21:34
Medlem
Det låter klokt att hålla terrorvurmande Islamister från makten.

Lägger man ribban så lågt att man inte kan samarbeta med SD så kan man verkligen inte samarbeta med kommunistiska, terrorvurmande islamister.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-09-16 kl. 21:40.
Citera
2026-09-16, 21:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Det blir troligen nyval. Men först en teater där man låtsas pröva alternativ där inget kommer funka. Pga C kommer stå fast vid alla sina röda linjer.

Jo, risken finns. Allt är just nu hängande på hur hårda dessa röda linjer är.
Kommer man till att välja nyval eller ta en halvbra regering som man iallafall har någon form av mandat hos så är risken att man tar det till slut iallafall.

Blir det nyval så tror jag det kommer gynna Tidö. Några av idioterna som röstade på ÖP och AfS borde tänka till och rösta på tidö istället plus att jag inte tror att V kan få lika många invandrare att gå till valurnan igen.
Citera
2026-09-16, 22:06
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
V är inte som alla. V har partikongress beslut. De gjorde också bra val. Folk röstade de för att vara i Rosenbad.

Endast lösning är en högersväng av Centern med några förslag som SD kan acceptera t.ex. tandvårdsreform.

Vi får väl vänta och se då vem som har rätt, jag citerar dig om nån månad. Är nyfiken på då vad du har för förklaring, skuldbeläggande eller för undanflykter.
Citera
2026-09-16, 23:09
Medlem
Jag hoppas, med allt jag har, att de håller fast vid detta. Som kvinna är jag livrädd för att V ska få någon form av inflytande.
Citera
2026-09-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är bara frågan vilken röd linje som är rödast för C, den mot V eller den mot SD?
Båda linjerna består och C som ville ha den breda mitten upptäcker snart att de liksom tidigare befinner sig i ingenmans land.

Och är helt irrelevanta.
Citera
2026-09-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Båda linjerna består och C som ville ha den breda mitten upptäcker snart att de liksom tidigare befinner sig i ingenmans land.

Och är helt irrelevanta.
C kan rösta gult för Ulf när han prövas innan talmansrundor sedan kan dom fortsätta förhandla och om dom senare får en uppgörelse med oppositionen så kan dom rikta misstroende mot honom på detta sätt får dom längre och lugnare förhandling, även på samma sätt med Tidö.
Senast redigerad av tjanska 2026-09-17 kl. 00:50.
Citera
2026-09-17, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så C är redo att bli kända som partiet som öppnade upp Sveriges polttik för islamister och i längden landets förfall? Känns nog inte så

Så klart.

Annars skulle de och alla andra partier ha lagt ner sig själva och banat vägen för Sd som enda parti.
Citera
2026-09-18, 17:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Säg inte det. Men bra av Ida Gabrielson att sätta hårt mot hårt: Inget V i vänsterregering
=inget vänsterblock. Tycker hon har helt rätt: V skall inte vika ned sig det minsta mot C.
Blir det nyval så får det väl bli det.

C är ett jäkla konstigt parti egentligen. Vägrar liera sig med Tidö p.g.a SD men är samtidigt
"marknadsliberala", inga eftergifter angående karensdagen osv. Lågskatteparti m.m.

Varför i Helvete vill de liera sig med V, Mp, S för? Inget stämmer ju här.

Ja det är mycket märkligt hur C resonerar. Nu är ju det partiet inte ett riktigt vänsterparti, i ekonomiska och arbetsrelaterade frågor står partiet till höger om moderaterna. Men att tro att få ett partis politiska stöd utan att detta parti får något i utbyte är ju ett fullkomligt absurt tänkande.

Kanske hoppas C på att L och KD ska gå över och samarbeta med C, S och MP. Men det tror jag i nuläget inte är realistiskt.
Citera
2026-09-18, 17:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Blir det nyval hoppas jag alla Center-väljare röstar på Liberalerna eller Socialdemokraterna. Det är Centerpartiets fel att det inte går att bilda regering.
Centerpartiet är inte ett mittenparti, de är höger om Moderaterna.
De är det enda parti som vill ha kvar vinstdrivande friskolor.
De enda som vill ha ren arbetskraftinvandring fast vi har hög arbetslöshet och folk med utbildning som VILL ha jobb och söker hundratals i månaden.
De enda som vill krossa fackförbunden och riva upp alla kollektivavtal.

Liberalerna är socialliberala. När de vill "förbjuda" tar de ansvar för att individen ska kunna utöva sin frihet utan att andra skadar en (tex kriminella). Centerpartiet är ett parti fullt av pedofiler och antastande förövare som blottar sig och onanerar framför barn på tunnelbanan.
Det är fullständigt omoraliskt att rösta på C men det är kanske därför de hänger med Fatah-S...

Ja det är hos C bollen ligger i regeringsbildning. Har de valt Andersson som sin statsministerkandidat vet de att blir beroende av V.

Ja det är fullkomligt absurt att S ska bilda en regering som fullkomligt vill avreglera den svenska arbetsmarknaden och göra facken i princip maktlösa.
Citera
2026-09-18, 17:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont

Och är helt irrelevanta.

Exakt. Och om 90 dagar har vi nyval.
Citera
2026-09-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det är fullkomligt absurt att S ska bilda en regering som fullkomligt vill avreglera den svenska arbetsmarknaden och göra facken i princip maktlösa.

S gör allt för makten. De skiter i vad som krävs för makten så länge får de makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in