2026-09-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är klart, om man bygger ut basenergi som inte är kärnkraft (vad som nu funkar, inte fan vet jag), innan man lägger ner kärnkraften, vem skulle gnälla över det? Det finns ju liksom inget att gnälla om.

Visst, kärnkraft verkar va det vettigaste alternativet idag, men det är väl inte det enda alternativet?

Ingen av de miljövänliga alternativen är väl stabila?
Vattenkraften funkar men ledningarna söderut är inte klara ännu. Dessutom köper Finland ström och driver upp priset i Norrland.
Till det datacenter medmera..
Citera
2026-09-15, 18:58
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
"Nordkoreamandatet" tror jag åsyftade regeringsbildning och förhandlingar om större frågor inom tidö. Även om SD är extremt toppstyrt utgår jag ifrån att det finns visst diskussionsutrymme även där. Debatten du nämner om militära automatvapen är väl ett (av väldigt få) exempel på när partiet varit så pass oense att det blivit en medial bevakning kring det.
Ja okej, vi släpper den frågan och backar tillbaka till topic.

Jag har funderat lite mer och jag tror inte V kommer att backa från att sitta i regering. De har lovat både sina väljare och företrädare (högsta kongress) samma sak. Det är mycket hårdare att backa ifrån. Jag läste sedan ditt inlägg igen : (FB) Beskedet från C-distrikten: Röd linje mot V ska ligga fast. Och det låter som att C försöker efterhandskonstruera diskursen genom att ge olika alternativ. Ungefär som när SD backade i EU-frågan genom att lämna tre-fyra olika besked 2018. Det antyder att C lutar åt att kompromissa. Även jag tror att V förtjänade sitt valresultat för att ha varit tydliga i regeringsfrågan, till skillnad från maggan. Med V vet man i alla fall vad man fick. Kanske lite det svaret jag hade önskat i min tråd (FB) Vilken sida har mest färdig plan för en regering efter valet 2026?. Skulle tänkt på det tidigare, egentligen.

Anyways. Vill gärna höra dina synpunkter.
Citera
2026-09-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ingen av de miljövänliga alternativen är väl stabila?
Vattenkraften funkar men ledningarna söderut är inte klara ännu. Dessutom köper Finland ström och driver upp priset i Norrland.
Till det datacenter medmera..

Jag vet faktiskt inte om det finns några miljövänliga alternativ som är stabila nog för att räknas som baskraft.

Låt datacenter betala överpris.
Vid elbrist så stängs de av, så att man kan driva alla vitala delar i systemet. Internet är en vital del, AI inte det.
Citera
2026-09-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash

Jag har funderat lite mer och jag tror inte V kommer att backa från att sitta i regering. De har lovat både sina väljare och företrädare (högsta kongress) samma sak. Det är mycket hårdare att backa ifrån. Jag läste sedan ditt inlägg igen : (FB) Beskedet från C-distrikten: Röd linje mot V ska ligga fast. Och det låter som att C försöker efterhandskonstruera diskursen genom att ge olika alternativ. Ungefär som när SD backade i EU-frågan genom att lämna tre-fyra olika besked 2018. Det antyder att C lutar åt att kompromissa. Även jag tror att V förtjänade sitt valresultat för att ha varit tydliga i regeringsfrågan, till skillnad från maggan. Med V vet man i alla fall vad man fick. Kanske lite det svaret jag hade önskat i min tråd (FB) Vilken sida har mest färdig plan för en regering efter valet 2026?. Skulle tänkt på det tidigare, egentligen.

Glöm inte hennes (Elisabeths) tal efter valet (ca 3:50 in i valvakan SVT), typ, tar tid med förändringar, fyra år till, inte där SD dominerar (vilket dom inte gör nu, M större) och dom är trots allt mest höger.
Citera
2026-09-15, 19:08
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om det finns några miljövänliga alternativ som är stabila nog för att räknas som baskraft.

Låt datacenter betala överpris.
Vid elbrist så stängs de av, så att man kan driva alla vitala delar i systemet. Internet är en vital del, AI inte det.

Amerikanska företag verkar ha stor makt. Det blir ju inte många arbetsplatser heller. Få personer behövs för att vaka över datorerna.
Plus att de drar mycket ström och höjer elpriset.
Citera
2026-09-15, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash

Bra reflektion. Oavsett om vi personligen delar politisk hemvist eller ej uppskattar jag att kunna diskutera sakligen med lite distans till ämnet.

Knäckfrågan som jag ser det är att ett omval är oprövad mark för samtliga partier och en enorm risk att ta. Skulle vänsterpartiet göra bedömningen att deras väljarunderlag står sig och löper linan så krävs samtidigt att åtminstone MP och S gör minst lika bra (helst bättre) val för att de ska landa i en bättre förhandlingsposition efter en sån åtgärd. C har nog mer att förlora på ett sånt utfall eftersom att deras position bygger på en mittenregering som inga andra partier är intresserade av.

Så skulle de dra det till ett extraval så kommer deras alternativ fortfarande stå mellan att medverka till en regering med antingen V eller SD. Därför gissar jag att de cavear före V - de har i princip inget att vinna i egen rätt på ett omval, de kan i ett sådant läge bara hoppas på att de andra partiernas siffror ändrar spelplanen. Vilket känns väl riskabelt?
Citera
2026-09-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Amerikanska företag verkar ha stor makt. Det blir ju inte många arbetsplatser heller. Få personer behövs för att vaka över datorerna.
Plus att de drar mycket ström och höjer elpriset.

Jag gissar att de får rabatt på elpriset idag, låt de betala överpris istället.
Citera
2026-09-15, 19:22
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ska alla vi okunniga tycka till? Kan vi inte bara fortsätta att skriva att Jimmie suger och att SD är bäst osv? Kom igen. Skapa en tråd om att vänstern är missär osv.

Men för att hålla högre standard än ni drägg inom SD. Experterna säger att socialdemokraterna kommer fixa en bra regering. Bara att gilla läget mongos.

Jag antar att det enda kriteriet på att vara expert är att man vill ha en sosseregering.
Citera
2026-09-15, 19:23
Medlem
Citat:
Jag gissar att de får rabatt på elpriset idag, låt de betala överpris istället.

Det får alla stora företag.
De som får betala överpris är alla privata konsumenter. Elpris plus skatt plus moms osv..
Citera
2026-09-15, 20:07
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Min gissning är att den röda linjen kommer tas bort. Jag tror inte att C vågar ett nyval.
Säg inte det. Men bra av Ida Gabrielson att sätta hårt mot hårt: Inget V i vänsterregering
=inget vänsterblock. Tycker hon har helt rätt: V skall inte vika ned sig det minsta mot C.
Blir det nyval så får det väl bli det.

C är ett jäkla konstigt parti egentligen. Vägrar liera sig med Tidö p.g.a SD men är samtidigt
"marknadsliberala", inga eftergifter angående karensdagen osv. Lågskatteparti m.m.

Varför i Helvete vill de liera sig med V, Mp, S för? Inget stämmer ju här.
Citera
2026-09-15, 20:17
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ska alla vi okunniga tycka till? Kan vi inte bara fortsätta att skriva att Jimmie suger och att SD är bäst osv? Kom igen. Skapa en tråd om att vänstern är missär osv.

Men för att hålla högre standard än ni drägg inom SD. Experterna säger att socialdemokraterna kommer fixa en bra regering. Bara att gilla läget mongos.
Experten är kommunistbögen Daniel Suhonen 🤡🤡🤡
Citera
2026-09-15, 20:25
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://www.tv4.se/artikel/2Ksx0jADYrZf4ZsMOVedWd/beskedet-fran-c-distrikten-roed-linje-mot-v-ska-ligga-fast

Vad tycker ni, kommer Centerν håller sina röda linjer mot V?

C släpper fram IS hororna helt gratis för att de är mer emot SD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in