2026-09-15, 07:12
Medlem
Citat:
Uppdaterad:
Igår 21:31
I en rundringning bland Centerpartiets distriktsordföranden är beskedet tydligt:
Partiet bör hålla fast vid de röda linjerna mot både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
– Jag förväntar mig att vi behåller den röda linjen mot båda, säger Uppsalas distriktsordförande Helene Zeland Bodin.

https://www.tv4.se/artikel/2Ksx0jADYrZf4ZsMOVedWd/beskedet-fran-c-distrikten-roed-linje-mot-v-ska-ligga-fast

Vad tycker ni, kommer Centerν håller sina röda linjer mot V?
Citera
2026-09-15, 07:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på framgången för V i valet så kommer det bli svårt för Maggan att springa förbi dem utan att ge dem något inflytande alls.
Det är bara frågan vilken röd linje som är rödast för C, den mot V eller den mot SD?

Vad skulle ske om SD sätter sig som ett stödparti fyra år till, är C öppna för att glida över då?
Citera
2026-09-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Experterna säger att socialdemokraterna kommer fixa en bra regering.

Hur ska en sådan regering ser ut när C och V bråkar med varandra?
Tidö bildade regering inom fyra veckor efter valet 2022.
Citera
2026-09-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på framgången för V i valet så kommer det bli svårt för Maggan att springa förbi dem utan att ge dem något inflytande alls.
Det är bara frågan vilken röd linje som är rödast för C, den mot V eller den mot SD?

Vad skulle ske om SD sätter sig som ett stödparti fyra år till, är C öppna för att glida över då?
Mandaten till vänster räcker inte för att regera landet; även om de eventuellt kan räcka för att tillträda. Att ta med (VPK) i en regering kommer bara göra det svårare för en regering att styra.

Vad som än händer i övrigt måste minst ett parti till höger, förutom (C), aktivt delta i budgetförhandlingar. Annars lär det bli som förra gången att en gemensam Tidö budget vinner och då kan saker som (V) eller (MP) fått i förhandlingar helt enkelt strykas genom att finansiering tas bort.

Skall inte säga att jag vet hur det slutar men fortsatt (M)+(L)+(KD) regering är nog troligare än en regering där (V) ingår. Med "troligare" menar jag då inte att något av alternativen är särskilt sannolikt...
Citera
2026-09-15, 07:24
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ska alla vi okunniga tycka till? Kan vi inte bara fortsätta att skriva att Jimmie suger och att SD är bäst osv? Kom igen. Skapa en tråd om att vänstern är missär osv.

Men för att hålla högre standard än ni drägg inom SD. Experterna säger att socialdemokraterna kommer fixa en bra regering. Bara att gilla läget mongos.
Mongot här är du.

TS handlar om Centerns röda linje gentemot Vänsterpartiet. Du touchar nästan vid ämnet, så helt körd i roten är du inte, men spill bönorna: vilka ”experter” säger att S ”kommer fixa en bra regering”?
Citera
2026-09-15, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Hur ska en sådan regering ser ut när C och V bråkar med varandra?
Tidö bildade regering inom fyra veckor efter valet 2022.

Det har jag inte hört så mycket om. Men alla insatta experter som jag lyssnat på under morgonen säger att socialdemokraterna är duktiga på att få ihop sammarbete och därför kommer lösa det.
Någon trodde att det skulle ta rekordlång tid.
Citera
2026-09-15, 07:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Mandaten till vänster räcker inte för att regera landet; även om de eventuellt kan räcka för att tillträda. Att ta med (VPK) i en regering kommer bara göra det svårare för en regering att styra.

Vad som än händer i övrigt måste minst ett parti till höger, förutom (C), aktivt delta i budgetförhandlingar. Annars lär det bli som förra gången att en gemensam Tidö budget vinner och då kan saker som (V) eller (MP) fått i förhandlingar helt enkelt strykas genom att finansiering tas bort.

Skall inte säga att jag vet hur det slutar men fortsatt (M)+(L)+(KD) regering är nog troligare än en regering där (V) ingår. Med "troligare" menar jag då inte att något av alternativen är särskilt sannolikt...

Maggan har själv sagt att V har lång väg att vandra för att bli ett regeringsparti men V har samtidigt sin röda linje att sitter de inte i regeringen så är det röd knapp.
Dessutom är V näst största parti på den sidan så de kommer bli svårt att bara skita i dem.

Maggans lösning med att ”hoppa” och hämta underlag för frågor från olika konstellationer kommer bli jävligt knepig också om hon nu ens kommer så långt.

Ska bli spännande att se vad de sista rösterna säger idag då det är väldigt jämt. Kan mycket väl bli att vi bara får ett mandats skillnad mellan blocken. Jag har svårt att tänka mig att Tidö kommer få två mandat på de sista rösterna som dessutom till stor del är inviktade i siffrorna redan.

Hur som helst så kommer de bli en lång höst innan vi har en regering på plats. Jag skulle nästan förespråka ett extraval.
Citera
2026-09-15, 07:39
Medlem
okok1s avatar
Har för mig att C är väldigt toppstyrt. Så jag tar detta med en nypa salt.
Citera
2026-09-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Mongot här är du.

TS handlar om Centerns röda linje gentemot Vänsterpartiet. Du touchar nästan vid ämnet, så helt körd i roten är du inte, men spill bönorna: vilka ”experter” säger att S ”kommer fixa en bra regering”?

Tyck det du, men för mig säger det mest bara om din självinsikt...
Lyssnade P1 nu på morgonen och även igår. Vet inte vad experterna heter men vem som helst kan lyssna.
Citera
2026-09-15, 07:58
Medlem
Riksreptilens avatar
Tisdag i dag, s k nästan-Onsdag i väntan på Onsdagsrösterna.®.
C verkar lite inne i bubbla då de är nöjda med sitt valresultatet men ingonersr att S sjönk och V ökade mest av alla partier.
Bra centern ordnar något för journalister och experter att spekulera om idag,

" Samtidigt finns det hos flera distrikt en större öppenhet för att lyssna på inviter från Moderaterna än att släppa fram Vänsterpartiet, även om den röda linjen mot SD ligger fast.

– Det kan man tänka sig, men utan SD. Annars inte intressant, säger Östergötlands distriktsordförande Maria Persdotter om en invit från Ulf Kristersson. "

Så en del har inte en tredje röd linje mot Klistersson även?
Citera
2026-09-15, 08:01
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
De kan omöjligen samarbeta med var femte svensk, men med islamistpartierna Hamas (S) , MPK och VPK går bra, bara inte VPK sitter i regeringen..
Citera
2026-09-15, 08:04
Medlem
Citat:
Dessutom är V näst största parti på den sidan så de kommer bli svårt att bara skita i dem.

Visst men samtidigt så kommer ju förhandlingar med (V) om riktig vänsterpolitik, typ miljardärs- eller bankskatt, göra det
omöjligt att få igenom en budget i riksdagen eftersom det är högermajoritet. En majoritet måste helt enkelt sökas till höger. Har ingen lösning själv här.

Jag ser inte alls hur det skall gå ihop. Särskilt när det inte räcker med att (KD) byter sida. De behöver då fortfarande (VPK).

Citat:
Hur som helst så kommer de bli en lång höst innan vi har en regering på plats. Jag skulle nästan förespråka ett extraval.

Klart att extra val är bättre än en regering där Gröna Khemererna ingår. Tror dock inte på det själv. Tror faktiskt mer på en lösning som liknar Löfven II. Alltså att (C) och (KD) stödjer en (S)+(MP) regering då den tillträder i utbyte mot viss politik; och att (V) stödjer den i utbyte mot helt annan politik. Sedan går det ett år eller två men när regeringen skall leverera till (VPK) så säger Riksdagen NEJ och det blir en liten regeringskris men då är det för sent för Extra val. Ett sådant måste komma snabbt annars blir det för kort mandatperiod...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in