2026-10-01, 16:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Jag får intryck av att Ebba Busch försöker få till en Moderat enpartiregering. Kanske är det det enda realistiska alternativet till ett extraval. Centern skulle kunna lägga ner sina röster när det voteras om Kristersson i kammaren, och sedan gå i opposition. Moderaterna kommer inte ha problem med att få igenom budgeten och övrig sakpolitik ska nog också gå bra. Moderaterna behöver bara hålla sig väl med SD så att inte SD går samman med vänsterpartierna och fäller regeringen.

Hur ska man få C att acceptera SDs inflytande på en sådan regering, tänker du?
Citera
2026-10-01, 16:02
Medlem
MumsarMazarins avatar
Ringqvist inser nog nu att hennes barnsliga beröringsskräck gentemot SD har målat in henne i ett hörn hon inte kan ta sig ur utan att erkänna att hon gjort fel.
Citera
2026-10-01, 16:08
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur ska man få C att acceptera SDs inflytande på en sådan regering, tänker du?

Nej, kommer inte gå. Det kommer bli Extraval. Måste faktiskt hålla med Jimmie här som "firmatecknare"
att det blir röda knappen så länge inte SD är med som Regeringsparti.
Citera
2026-10-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
centern, vill samarbeta med det enda parti som faktiskt har haft kommunismen i partinamnet
Var har du fått det ifrån?

Kan du länka något uttalande från någon C potentat där man säger att man vill samarbeta med V.

Jag är ganska säker på att du INTE kan det. Utan sitter och sprider desinformation.
Citera
2026-10-01, 16:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Var har du fått det ifrån?

Kan du länka något uttalande från någon C potentat där man säger att man vill samarbeta med V.

Jag är ganska säker på att du INTE kan det. Utan sitter och sprider desinformation.

De kan ju tänka sig en regering med inflytande av V, bara de inte får ministerposter.
Citera
2026-10-01, 16:14
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Jag undrar hur C minns perioden 2014-2022?

Alltså, vill de verkligen tillbaka dit. Dåraktiga "gröna projekt" med våra pensionspengar, lade ner fullt fungerande fossilfri kärnkraft, en dödskjutning per vecka, knarkportal till Europa, 6000 olagliga Afghaner, men det går ändå enligt C, Ja listan kan tyvärr göras lång med negativa omdömen men C verkar tyckt det var en bra episod. Annars kan jag inte förstå hur C vill tillbaka dit.

Svar ja, det vill dom.
Varför?
Därför att många C är rediga godhetsknarkare. De mår verkligen bra av sådant, det är vad de vill. Jordbruk verkar vara en sekundär eller ännu lägre ställd fråga.
Citera
2026-10-01, 16:15
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Ringqvist inser nog nu att hennes barnsliga beröringsskräck gentemot SD har målat in henne i ett hörn hon inte kan ta sig ur utan att erkänna att hon gjort fel.

Förstår inte riktigt hur du tänker här. Skulle C ingå i någon typ av samarbete med SD så lär de hamna i samma soptunna som L. Partiet blir irrelevant.

I frågor som rör migration, kultur och lagstiftning så är partierna varandras totala motpoler. När det gäller ekonomi så har väl SD lagt sig på samma position som M men det är väl mer ett taktiskt drag eftersom det inte är en central fråga för partiet.

Så skulle SD verkligen stödja en nyliberal alliansregering med C-politik i deras hjärtefrågor eller skulle C stödja en Tidö regering med en liknade politik som idag vad gäller migration,kultur m.m

Jag kan helt enkelt inte se de partierna närma sig varandra.
Citera
2026-10-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Varför har inte Tidö plocket med Mp i sitt gäng. Det är väl inte så att det finns någon barnslig beröringsskräck hos t ex SD (och de övriga).

Varför tar inte Åkesson och bjuder in Helldén på fika och dom diskuterar ett gemensamt program för mandatperioden. Och ser till att media bevakar att Åkesson står och skrattar med Helldén.
Citera
2026-10-01, 16:17
Medlem
Torsuss avatar
Nu har talmannen flyttat fram presskonferensen till imorgon. Jag undrar hur man ska tolka det? Att detta är extra svårt? Kanske han säger: ingen vill ta på sig sonderingsuppdrag så nu låter jag det gå till statsministeromröstning direkt...
Citera
2026-10-01, 16:18
Medlem
MumsarMazarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Förstår inte riktigt hur du tänker här. Skulle C ingå i någon typ av samarbete med SD så lär de hamna i samma soptunna som L. Partiet blir irrelevant.

I frågor som rör migration, kultur och lagstiftning så är partierna varandras totala motpoler. När det gäller ekonomi så har väl SD lagt sig på samma position som M men det är väl mer ett taktiskt drag eftersom det inte är en central fråga för partiet.

Så skulle SD verkligen stödja en nyliberal alliansregering med C-politik i deras hjärtefrågor eller skulle C stödja en Tidö regering med en liknade politik som idag vad gäller migration,kultur m.m

Läget är helt låst nu endast på grund av Ringqvists beröringsskräck mot V och SD.
Citera
2026-10-01, 16:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa

Fast väljarnas dom kan även bli stor vid ett nyval, så det är inte helt enkelt.
Citera
2026-10-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldisen
Tänk om Centern gick till höger istället.
Hamnar dom inte utanför Riksdagen då.
KLP har ju lagt sig till höger. Men är utanför.

Citat:
Ursprungligen postat av Guldisen
Konstigaste är att de tänker och pratar som ett rent borgeligt parti.
Men vem är ägare av det "konstiga" här?
Kan det vara så att du har uppfattningar som inte stämmer med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in