Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Ja, men då så! Då är väl allt klart då eller? Maggan blir alltså ny statsminister. Hon vann ju valet. Det sa hon ju själv. Här hade man trott att det skulle bli svårt att få en ny statsminister men så visar det sig alltså hur fel alla haft. Det är ju väldigt enkelt. Tydligen. Den med flest mandat i valet vinner. Ja, alltså... partiledaren då alltså. I alla fall när Maggan vinner.
Jag får dock erkänna att jag är lite konfunderad. Om nu Maggan vann valet... hur kommer det sig att hon inte bildat regering ännu eller ens valt till ny statsminister? Jag menar... hon vann ju valet så då kan det väl inte vara några problem? Är det inte så det fungerar i en parlamentarisk demokrati? T.o.m. i "vilken parlamentarisk demokrati som helst"?
Men skönt ändå. Vi slipper alltså en jobbig regeringsbildning. Maggan vann valet, vilket hon ju själv sa, och då är ju det hela plättlätt. Ny regering i morgon? Jag menar... vad kan vara problemet? Hon vann ju valet? Hon har t.o.m. mumsat tårta för att fira sin valvinst!

Du gör i alla fall skäl för din tag.
Jag förstår att du är konfunderad, eftersom alla partier som skulle respektera Sveriges parlamentariska demokrati skulle vara med på att förhandla med Maggan för att se om man kan komma tillräckligt mycket överens om de sakpolitiska förslagen för att bilda regeringen tillsammans. Så där som man gör i parlamentariska demokratier. Förutom i Sverige då, där alla partier som helt vägrar förhandla på principiella grunder pissar på Sveriges parlamentariska demokrati.
Har man själv rätt mycket piss i skåpet känns det säkert helt normalt, men i själva verket är det Sverige som sticker ut som onormalt i jämförelse med andra länder med samma statskick.
Och t.o.m. du kan säkert förstå logiken i att det kan vara svårt att förhandla fram en regering om det finns partier som har röda linjer mot att ens förhandla. Fast samtidigt är det förstås så att om man är korkad nog att ha köpt det "block" som skapades innan valet uttryckligen för att sätta den svenska parlamentariska demokratin åt sidan så kan det nog sluta i att man är konfunderad i alla fall...