Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Nej, S fick mest röster och mest mandat = "valets vinnare" i vilken parlamentarisk demokrati som helst.
Ja, men då så! Då är väl allt klart då eller? Maggan blir alltså ny statsminister. Hon vann ju valet. Det sa hon ju själv. Här hade man trott att det skulle bli svårt att få en ny statsminister men så visar det sig alltså hur fel alla haft. Det är ju väldigt enkelt. Tydligen. Den med flest mandat i valet vinner. Ja, alltså... partiledaren då alltså. I alla fall när Maggan vinner.
Jag får dock erkänna att jag är lite konfunderad. Om nu Maggan vann valet... hur kommer det sig att hon inte bildat regering ännu eller ens valt till ny statsminister? Jag menar... hon vann ju valet så då kan det väl inte vara några problem? Är det inte så det fungerar i en parlamentarisk demokrati? T.o.m. i "vilken parlamentarisk demokrati som helst"?
Men skönt ändå. Vi slipper alltså en jobbig regeringsbildning. Maggan vann valet, vilket hon ju själv sa, och då är ju det hela plättlätt. Ny regering i morgon? Jag menar... vad kan vara problemet? Hon vann ju valet? Hon har t.o.m. mumsat tårta för att fira sin valvinst!