2026-09-14, 20:41
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ja.

C sitter på alla korten.

Men dom riskerar att förlora väljare på att tramsa runt.

Ja, C sitter på korten eller nyckeln om man så vill. Samtidigt innebär upplåsning av en dörr så att en regering kan bildas att man måste bryta en av sina röda linjer och det kommer att komma med ett politiskt pris.
Citera
2026-09-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Bara för att V inte ändrar sig så betyder inte det per automatik att det blir 4 nya år med Tidö. Nyval/extraval finns också på skalan. Samt att Centern kan vika sig. Jag tror som jag redan argumenterat för på det sistnämnda.

Visst, men skulle de riskera ett eventuellt nyval när det varit extremt jämt? Tänker mig att V har betydligt mer att förlora där än vad centern har. Tänk dig ett sådant scenario; V har möjligheten att ha inflytande i politiken i en rödgrön regering, men pga att de inte får sina ministerposter sätter sig de på tvären och tvingar fram ett nyval som Tidö går vinannde ur. Det hade sänkt partiet fullständigt.
Citera
2026-09-14, 20:43
Medlem
Om ändå två mandat från C kunde gå till L istället. Hatar Centern.
Citera
2026-09-14, 20:44
Medlem
Varmlandskorvens avatar
V får vika sig när det gäller att sitta med I regering. Likadant som SD fick göra i efter förra valet. Men man kommer ju inte göra det om man inte får något annat som tex vinster i välfärden.
Citera
2026-09-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
C är rätt jävla kaxiga med sina fittiga 7%

Tyvärr ett tag så spelade det ingen roll om sd hade haft 49%så hade alla andra samarbetat med varandra

Tyvärr kan man vara jävligt kaxig när man har majoritet högerut för sin egen politik och därmed kan göra oändliga krav vänsterut medans man vet att högerflanken fortfarande kommer vara kvar oavsett hur kaxig man är.
Citera
2026-09-14, 20:45
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Att samarbeta med SD går emot C's hela politiska ideologi. Att samarbeta med V går emot deras ekonomiska politik. Vad tror du är mest rimligt? Att göra avkall på någon sakpolitisk fråga, eller att göra avkall på hela sin politiska ideologi och sina värderingar? Svaret är ganska givet.
Det här var det mesta och bästa "huvudet på spiken" jag läst på länge!
C:s motvilja mot SD går djupare och träffar den existentiella C-nerven. Det är fundamentalt. Att C och V har olika ekonomisk politik fattar alla men det finns ändå vissa frågor som C och V tycker lika i.
Citera
2026-09-14, 20:48
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heidelbergensis
Visst, men skulle de riskera ett eventuellt nyval när det varit extremt jämt? Tänker mig att V har betydligt mer att förlora där än vad centern har. Tänk dig ett sådant scenario; V har möjligheten att ha inflytande i politiken i en rödgrön regering, men pga att de inte får sina ministerposter sätter sig de på tvären och tvingar fram ett nyval som Tidö går vinannde ur. Det hade sänkt partiet fullständigt.

Tänk dig följande scenario: C har möjligheten att ha inflytande i politiken i en rödgrön regering men pga att de inte vill att V ingår i en rödgrön regering så sätter sig de på tvären och tvingar fram ett nyval som Tidö går vinnande ur. Det hade sänkt partiet fullständigt.
Citera
2026-09-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Trams.

Samarbete med SD går inte emot deras politiska ideologi. Det är hinder som satt upp själva då dom tror det ger fler röster.

Att rösta för en icke liberal och kapitalistisk ekonomi går emot deras politiska ideologi då det nästan är det enda C står för nuförtiden.

Vadå trams? Ta reda på fakta istället för att utgå från dig själv. C har olika åsikter än V gällande arbetsmarknadspolitik och ekonomi. C har olika åsikter än SD vad gäller samhällsvärderingar och demokrati. Vilka områden tror du är mest förhandlingsbara?

Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Sina värderingar? 40 miljoner somalier till Sverige?

Va?

Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ja man kan ju tycka att nationalism är rasism och välja bort SD. Men att de är ok med den lavinartade ökningen av antisemitismen/Islamismen i V är ju anmärkningsvärt.

Politiker har en uppgift och ett ansvar att utgå från väljarnas röster och hitta ett samarbetsdugligt regeringsalternativ. C är tydliga med att de vill ha Andersson som sin statsministerkandidat. De har också varit tydliga med att de inte är särskilt sugna på att samarbeta med V, men om det handlar om V och SD är nog valet inte särskilt svårt.
Citera
2026-09-14, 20:52
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Du har en stor poäng i att ingen vill sitta med Svarte-Petter i knät dvs ingen vill få skulden för ett haveri och frågan är hur det kommer att avgöras. Jag förstår det som att du per automatik tror att det är V som kommer få skulden och C:s utspel idag är ett smart sätt för C att försöka lägga skulden på V men jag tror för egen del inte att det kommer att lyckas. Ingen röd linje har varit så tydlig och så stenhårt cementerad som V:s röda linje. De har även tidigare satt upp röda linjer som de sedan inte ruckat på så ingen kan komma och säga att man är förvånad. Nooshi och V är också de som har mest att förlora på att bryta sin röda linje.

Vidare... argumentet att man skulle svika alla de nya väljarna faller på sin egen orimlighet för om de skulle överge sin röda linje så skulle de svika alla sina väljare. De skulle svika alla som bergfast trott på Nooshi att den uttalade röda linjen va oomkullrunkelig.

Naturligtvis beror allt på från vilket håll man läser situationen. Jag tror att de flesta läser det från vänster till höger dvs att V presenterar en verklighet som inte går att rucka på så får andra partier anpassa sig till det och då har vi frågan om hur Centern anpassar sig.

Jag håller helt med om att de inte kan svika sin röda politik, men det där med att sitta i regering är en annan grej. Och det är ju väldigt klart att man inte INNAN valet kan lägga sig platt, då får man färre röster.

Sen har V en grej på sin sida och det är att Centerns krav egentligen är orimligt ur demokratisk synvinkel. Det är självklart helt okej för ett parti att vägra att samarbeta med ett annat aprti, men man kan ju inte då samtidigt vilja bilda regering med det partiets stöd. Inte ens fast det var precis vad man gjorde på Tidö-sidan, tack vare L:s "röda linje" (och L tog egentligen smällen för M:s del, så att M inte själva behövde dra upp en sån röd linje).

Det är Centerns stora svaghet, att man rent logiskt vill ha ett regeringsalternativ man samtidigt INTE vill ha. Men jag tror inte de klarar av att hantera den motsättningen internt, och det var SÅ KORKAT att gå ut med den röda linjen igen. "Röda linjer" och parlamentarisk demokrati går inte ihop. Jag tror att C i första läget (efter onsdagen, eller fredagen om det blir akut jämnt) därför kommer att gömma sig bakom att Andersson är regeringsbildare. De kommer alltså inte att förklara sig, utan bara säga att det är sossarnas sak att "komma med förslag". Alltså också förslag på hur deras egen låsning ska kunna hanteras.

Samtidigt skulle det ju vara ett politiskt nederlag av rang om Centern tvingade fram ett nyval och i det sedan förlora 2% och byta sin stora valframgång mot ett "skitval". Jag är inte säker på att V är riktigt lika rädda för ett nyval, men i princip där fråga om precis samma sak, att byta en stor framgång mot ett "meh"-val. Jag tror faktiskt inte att S är så jätterädda alls, speciellt inte om de går in i det valet som "det parti som försöker samarbeta med alla". Och MP hade medvind på slutet, eller inbillade sig att de hade medvind, men det går ut på ett. Och de kan dessutom gå till nyval på att de inte blockerar nånting.

Det parti som däremot absolut INTE vill ha ett nyval är L. De vet knappt vem som har röstat på dem, men de vet att de inte har tillräckligt egna väljare för att kunna göra om det konststycket. Och ingen vet om stödet igen finns där, om det blir ett nyval.
Citera
2026-09-14, 20:52
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
V får vika sig när det gäller att sitta med I regering. Likadant som SD fick göra i efter förra valet. Men man kommer ju inte göra det om man inte får något annat som tex vinster i välfärden.

Du jämför äpplen och cykelpumpar nu. SD krävde aldrig ministerposter eller att sitta med i regeringen för 4 år sedan. De hade inte heller något kongressbeslut om saken. Tvärtom sade Jimmie att rätt politik var viktigare än en plats i regeringen. V har i den här valrörelsen varit supertydliga med att en plats i regeringen och ministerposter är viktigare än politik.
Citera
2026-09-14, 20:55
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Du jämför äpplen och cykelpumpar nu. SD krävde aldrig ministerposter eller att sitta med i regeringen för 4 år sedan. De hade inte heller något kongressbeslut om saken. Tvärtom sade Jimmie att rätt politik var viktigare än en plats i regeringen. V har i den här valrörelsen varit supertydliga med att en plats i regeringen och ministerposter är viktigare än politik.

V har alltid hållit på så och vikit undan senare .
Citera
2026-09-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Vadå trams? Ta reda på fakta istället för att utgå från dig själv. C har olika åsikter än V gällande arbetsmarknadspolitik och ekonomi. C har olika åsikter än SD vad gäller samhällsvärderingar och demokrati. Vilka områden tror du är mest förhandlingsbara?

Va?

Politiker har en uppgift och ett ansvar att utgå från väljarnas röster och hitta ett samarbetsdugligt regeringsalternativ. C är tydliga med att de vill ha Andersson som sin statsministerkandidat. De har också varit tydliga med att de inte är särskilt sugna på att samarbeta med V, men om det handlar om V och SD är nog valet inte särskilt svårt.

Då C är mer eller mindre har en enda politisk inriktning idag vilket är underlättande för småföretag, mindre stat och tillväxt så skulle jag säga att det är lättare att backa om SD.

Nu tror inte jag dom kommer backa om att SD ska sitta i en regering, men dom kan nog gå med på passivt stöd från SD.

Det sagt är inte en vänster regering med C helt omöjligt ifall S går med på deras ekonomiska politik och budgetar. Så får S sin karensdag igenom och inte mycket annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in