Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Jaa, det här var väldigt olyckligt för de som likt mig hade velat se ett extra-val längre fram. Nu kommer nog inte V att kunna stå emot trycket, när deras regeringsoduglighet exponeras så flagrant.
Tyvärr kan detta vara spiken i kistan för en blågul regering.
Jag tror paradoxalt nog att detta gör det mer möjligt för en blågul regering och inte mindre möjligt. Till att börja med så är sannolikheten för en blågul låg men om vi bara värderar just den senaste tidens händelser så tror jag som sagt att de är till fördel för en (mycket eventuell) blågul regering. Mina argument är som följer...
Det spelar ingen roll vad som händer. V kommer inte ändra sig. Just den här händelsen gör det än svårare för V att backa för vad ska de säga?
-"Vi är så jäkla usla och dåliga så vi fattar att vi inte är regeringsdugliga så vi backar från vårt stenhårda krav och vår röda linje. Hädanefter kommer vi acceptera att bara vara dörrmatta åt S. Vi lägger oss platt. Vi kommer alltid att vika oss hädanefter. Vi är inte värda ett skit!".
Det är detta som signalen skulle vara vilket alla fattar vore detsamma som totalt politiskt självmord. V har exakt inget att vinna på att backa så faktiskt har låsnngen blivit ännu hårdare för om man skulle backa så skulle man betala ett högre pris idag me den här skandalen än utan den här skandalen. Nu har man förvisso gått ifrån 0% sannolikhet att man viker sig til 0% sannolikhet att man viker sig. Att jag inte anser att de är regeringsdugliga saknar all betydelse. 8% av alla som röstat anser det eller rättare sagt ansåg det och det är denna siffra som omvandlas till mandat som betyder något just nu. Antal mandat är fortfarande desamma. Summa summarum... V kommer inte att vika sig!
Om det politiskt blivit svårare för V att vika sig har det samtidigt blivit politiskt svårare för C att vika sig. C har ju bara fått mer vatten på sin kvarn, inte mindre. Sannolikheten att C viker sig för V har alltså minskat (rätt naturligt) och eftersom sannolikheten att C ska hitta någon habrovink som möjliggör stöd högerut är detsamma som tidigare så blir summan att det sannolikheten för att C går åt höger blir lite större.
Jag tror fortfarande att det mest sannolika är en S+V+MP-regering med stöd från C dvs att den här skandalen inte förändrat spelplanen tillräckligt mycket men tja, jag menar alltså att detta inte alls är spiken i kistan för en blågul regering utan tvärtom ökar sannolikheten för en blågul regering just därför att det gör det svårare för C att vika sig för V.