2026-09-22, 18:38
Medlem
Är det någon som vet ifall Magdalena Andersson lyft ett finger sedan hon fick sonderingsuppdraget? Har hon träffat Thand eller någon från MP? Jag har inte läst en rad i tidningarna om det.
Citera
2026-09-22, 18:48
Medlem
Det här var lite intressant. Kan ju bero på att de har diskuterat hur maktövertagandet ska gå till i praktiken men men...

Citat:
Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson har under dagen haft ett möte med statsminister Ulf Kristersson (M).

”Magdalena Andersson bjöd in till möte och Ulf Kristersson tackade ja. De sågs under eftermiddagen på Sagerska.” uppger presschef Hanna Strömberg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=9ccd92c93db43eead07c8fbfc56188f5

I det allvarliga läge som Sverige befinner sig i kommer vi nu att utöka samarbetet över blockgränsen....blablabla.

Kanske?
Citera
2026-09-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det här var lite intressant. Kan ju bero på att de har diskuterat hur maktövertagandet ska gå till i praktiken men men...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=9ccd92c93db43eead07c8fbfc56188f5

I det allvarliga läge som Sverige befinner sig i kommer vi nu att utöka samarbetet över blockgränsen....blablabla.

Kanske?

Hundra procent nödvändigt för Magda att sondera med alla utom SD. Annars kommer C-folket säga på Lööf-manér ”men du hajj ju inte ens sondejat med hejjjja mitten!!! Du måste sondeja mejaaaa!”

Uffe kan knappast säga nej, för gör han det ger han Magda möjlighet att på sitt grötmyndiga sätt förkunna för alla att ”jag kan konstatera att Ulf Kristersson inte ens accepterade ett möte”, varpå C-folket kan använda det som en delanledning för att acceptera V i regeringen, återigen på Lööf-manér ”Ujf Kjistejson visaj vajföj han inte ska vaja statsministej”.

Så både Magda och Ulf måste ha mötet. Fast ingen egentligen vill.
Citera
2026-09-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Är det någon som vet ifall Magdalena Andersson lyft ett finger sedan hon fick sonderingsuppdraget? Har hon träffat Thand eller någon från MP? Jag har inte läst en rad i tidningarna om det.
Har för mig att Thand har vägrat möte innan V har backat på kravet om att sitta i regering. Men jag kan ha fel.
Citera
2026-09-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertines
Hundra procent nödvändigt för Magda att sondera med alla utom SD. Annars kommer C-folket säga på Lööf-manér ”men du hajj ju inte ens sondejat med hejjjja mitten!!! Du måste sondeja mejaaaa!”

Uffe kan knappast säga nej, för gör han det ger han Magda möjlighet att på sitt grötmyndiga sätt förkunna för alla att ”jag kan konstatera att Ulf Kristersson inte ens accepterade ett möte”, varpå C-folket kan använda det som en delanledning för att acceptera V i regeringen, återigen på Lööf-manér ”Ujf Kjistejson visaj vajföj han inte ska vaja statsministej”.

Så både Magda och Ulf måste ha mötet. Fast ingen egentligen vill.

Analysen är god, så kan det mycket väl vara. Båda är fångar i sina egna ord.
Citera
2026-09-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Har för mig att Thand har vägrat möte innan V har backat på kravet om att sitta i regering. Men jag kan ha fel.
Det är regeringsförhandlingar hon har vägrat. Ett förberedande möte för att kommunicera villkoren för att inleda förhandlingar kan hon inte gärna säga nej till.

Idag, 9 dagar efter valet så har alltså Maggan haft ett första möte och då med den avgående statsministern. I den här takten kommer hon inte ens ha hunnit med att träffa alla de partiledare hon sa sig vilja träffa före riksdagens öppnande.

Ta ifrån henne sonderingsuppdraget!
Citera
2026-09-22, 20:09
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nu har jag lyssnat på spekulationerna i P1 en stund.
Det verkar krångligt att få ihop en regering med läget som det ser ut nu.
Men jag tycker att det är ett alternativ som ingen nämner.

Det är S&M.
Antingen själva med hoppande majoritet,
eller plus valfritt annat parti, vilket som helst av dom övriga.

På ett sätt verkar det ju lite demokratiskt att börja med att stoppa in dom två största i regeringen.
S&M täcker ju in 48% av väljarna.
Och man påstå att man inte får in några extremister i regeringen,
eftersom man inte har med varken det vänstraste eller högraste partiet,
med det sätt man brukar placera V och SD på höger/vänsterskalan.

Ett problem är ju dock att nummer 3 och 4 i storleksordning är just "extremisterna".
Men S&M saknar ju bara 5 mandat för att få egen majoritet,
vilket bara är en bråkdel av vilket som helst av dom andra partierna.

Det är ju nästan så att S&M skulle kunna få egen majoritet genom att
göra en fuling och med löfte om någon fin post få 5 lättköpta och maktkåta
handplockade riksdagsledamöter att lämna något av dom andra partierna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I så fall skulle det väl vara KD som ligger närmast men S och M kommer aldrig att ske.

Är det ditt slutgiltiga svar?
https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=b0262fb7-a966-4697-b81e-973e1a34647a
Citera
2026-09-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Är det ditt slutgiltiga svar?
https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=b0262fb7-a966-4697-b81e-973e1a34647a
Har man följt svensk politik längre än två veckor så vet man att S&M aldrig kommer regera ihop såvida inte ryssen anfaller Gotland eller någon liknande kris för riket inträffar. Det går att räkna upp säkert femtio skäl till det.
Citera
2026-09-22, 21:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ja, nu har ju både S och C fått ett "övertag" gentemot V i förhandlingarna. Om jag vore i Magdas position skulle jag använda det mot V och säga, ni kan inte sitta i regeringen, ni kan få några köttben i sakpolitik, men röstfusk och antisemitism går inte.

Jaa, det här var väldigt olyckligt för de som likt mig hade velat se ett extra-val längre fram. Nu kommer nog inte V att kunna stå emot trycket, när deras regeringsoduglighet exponeras så flagrant.

Tyvärr kan detta vara spiken i kistan för en blågul regering.
Citera
2026-09-22, 22:15
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, det här var väldigt olyckligt för de som likt mig hade velat se ett extra-val längre fram. Nu kommer nog inte V att kunna stå emot trycket, när deras regeringsoduglighet exponeras så flagrant.

Tyvärr kan detta vara spiken i kistan för en blågul regering.

Jag tror paradoxalt nog att detta gör det mer möjligt för en blågul regering och inte mindre möjligt. Till att börja med så är sannolikheten för en blågul låg men om vi bara värderar just den senaste tidens händelser så tror jag som sagt att de är till fördel för en (mycket eventuell) blågul regering. Mina argument är som följer...

Det spelar ingen roll vad som händer. V kommer inte ändra sig. Just den här händelsen gör det än svårare för V att backa för vad ska de säga?
-"Vi är så jäkla usla och dåliga så vi fattar att vi inte är regeringsdugliga så vi backar från vårt stenhårda krav och vår röda linje. Hädanefter kommer vi acceptera att bara vara dörrmatta åt S. Vi lägger oss platt. Vi kommer alltid att vika oss hädanefter. Vi är inte värda ett skit!".
Det är detta som signalen skulle vara vilket alla fattar vore detsamma som totalt politiskt självmord. V har exakt inget att vinna på att backa så faktiskt har låsnngen blivit ännu hårdare för om man skulle backa så skulle man betala ett högre pris idag me den här skandalen än utan den här skandalen. Nu har man förvisso gått ifrån 0% sannolikhet att man viker sig til 0% sannolikhet att man viker sig. Att jag inte anser att de är regeringsdugliga saknar all betydelse. 8% av alla som röstat anser det eller rättare sagt ansåg det och det är denna siffra som omvandlas till mandat som betyder något just nu. Antal mandat är fortfarande desamma. Summa summarum... V kommer inte att vika sig!

Om det politiskt blivit svårare för V att vika sig har det samtidigt blivit politiskt svårare för C att vika sig. C har ju bara fått mer vatten på sin kvarn, inte mindre. Sannolikheten att C viker sig för V har alltså minskat (rätt naturligt) och eftersom sannolikheten att C ska hitta någon habrovink som möjliggör stöd högerut är detsamma som tidigare så blir summan att det sannolikheten för att C går åt höger blir lite större.

Jag tror fortfarande att det mest sannolika är en S+V+MP-regering med stöd från C dvs att den här skandalen inte förändrat spelplanen tillräckligt mycket men tja, jag menar alltså att detta inte alls är spiken i kistan för en blågul regering utan tvärtom ökar sannolikheten för en blågul regering just därför att det gör det svårare för C att vika sig för V.
Citera
2026-09-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Idag, 9 dagar efter valet så har alltså Maggan haft ett första möte och då med den avgående statsministern.

3 dagar efter fastställt valresultat*
Citera
2026-09-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
vad är en "socialliberal hållning" gentemot kriminalpolitik?

Att lämna ostraffat massmördare som har inte fyllt 15. Därför C, V och MP röstade nej till sänkt straffmyndighetsåldern från 15 till 14.

Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
vad är en "socialliberal hållning" gentemot klimatpolitik?

Att förstöra södra sveriges elförsöjning genom aveckling av kärnkraftverket och samtidig höja bensinpriset till 30kr. Därför röstade C,V och MP ja till Rinhals avveckling år 2022 och de vill chockhöja bensinskatten för att vanligt folk tanka bilen med 30kr per liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in