2026-09-14, 08:29
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Skulle M, C, KD, L fungera med stöd av SD? Dvs. SD avstår sitt krav på ministerposter för rikets bästa.
C har väl tidigare avfärdat att sitta i en regering som är beroende av stöd från SD.

Men visst, tider ändras men mycket av C's identitet dessa dagar bygger på just det.
Citera
2026-09-14, 08:33
Medlem
Citat:
Skulle M, C, KD, L fungera med stöd av SD? Dvs. SD avstår sitt krav på ministerposter för rikets bästa.

Det skulle väl funka men SD skulle vilja ha något på papper och det skulle nog inte C acceptera.

Det blir en svag regering hur man än gör.

S+MP+C med passivt stöd av V = svag regering som riskerar att få sina förslag nedröstade om Nooshi har lingonveckan och/eller känner att hennes passiva stöd gör att hennes stöd minskar kraftigt.

V+S+MP med passivt stöd av C = svag regering som riskerar att få sina förslag nedröstade av C när V får igenom för mycket.

M, C, KD, L med stöd av SD = svag regering - antingen måste det till en slags skriftlig överenskommelse där SD får vissa saker - men SD har senaste tiden varit de som konstrat mest i riksdagen och är anledningen till att vi nu har riksdagsledamöter som skiter på sig och spyr i riksdagen.
Citera
2026-09-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Hoppas på detta. SD får acceptera att de inte anses rumsrena och istället fungera som stödparti och C får acceptera de existerande migrationsreglerna.

Det mest logiska och rimliga är enligt mig en KD-M-L-regering där C och SD stödjer passivt (dock har tidigare C sagt nej till detta och SD har vant sig vid mer. men kan slicka såren och göra en valanalys i lugn och ro). Men det finns kanske för många personliga låsningar.

Frågan är om Sd kan acceptera att de får bevara sina reformer och C kan acceptera att Sd har möjlighet att fälla regeringen. Det kan vara lockande för tidöpartierna att titta på när V och C ska komma överrens.
Citera
2026-09-14, 08:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det mest logiska och rimliga är enligt mig en KD-M-L-regering där C och SD stödjer passivt (dock har tidigare C sagt nej till detta och SD har vant sig vid mer. men kan slicka såren och göra en valanalys i lugn och ro). Men det finns kanske för många personliga låsningar.

Frågan är om Sd kan acceptera att de får bevara sina reformer och C kan acceptera att Sd har möjlighet att fälla regeringen. Det kan vara lockande för tidöpartierna att titta på när V och C ska komma överrens.
Det kan också bli någon form av urvattnad "januariöverenskommelse" där S regerar ensamt, med stöd av alla utom V och SD. Man stänger ute flankerna och "tar ansvar" (som det kommer heta).
Citera
2026-09-14, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det kan också bli någon form av urvattnad "januariöverenskommelse" där S regerar ensamt, med stöd av alla utom V och SD. Man stänger ute flankerna och "tar ansvar" (som det kommer heta).

M-L-KD kommer nog inte att acceptera en sådan överenskommelse.

Inte av självrespekt utan framförallt för att missgynnar M att lägga sig platt.
Citera
2026-09-14, 08:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Tre valmansrundor sen en minoritets-regering med S/MP

Först kommer ju valet av talman och dess ersättare som kommer bli intressant

Tror nog Norlen blir kvar.

Men Maggan får köpa mycket aspirin.
Citera
2026-09-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
C har väl tidigare avfärdat att sitta i en regering som är beroende av stöd från SD.

Men visst, tider ändras men mycket av C's identitet dessa dagar bygger på just det.

Om alternativet är en regering som V sitter i så tror jag ändå det är mer smältbart.

Men verkligen förskolenivå.

Jag kommer inte att rösta för något som jag gillar ifall någon annan som jag ogillar också gör det !
Citera
2026-09-14, 08:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
M-L-KD kommer nog inte att acceptera en sådan överenskommelse.

Inte av självrespekt utan framförallt för att missgynnar M att lägga sig platt.
Ja, det blir kanske svårsmält, men vad är alternativet? Blir det omval lär väl vänstersidan öka ännu mer tror jag.
Citera
2026-09-14, 08:59
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko

Tror inte SD skulle acceptera C i en regering heller eftersom C vägrar SD i en regering.
Däremot en M-L-KD regering (precis som nu) men med stöd från SD och C är möjligt.

Fördelen för SD och C är att man får igenom så mycket som möjligt av sin politik och man kan samtidigt sätta sig i opposition och inte behöva ta lika mycket ansvar.
Centern kan säga att man håller V och SD utanför regeringen och tar ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det blir kanske svårsmält, men vad är alternativet? Blir det omval lär väl vänstersidan öka ännu mer tror jag.

Frågan är vad C har för krav som de vill få igenom ?

Förra gången så var det C som la sig och skrotade sina egna krav och lät Dagostar sätta agendan.

Men förr så ville Sd lägga om migrationspolitiken, nu så säger både s och m (jag vet, säger) att de vill att den av SD införda migrationspolitiken ska ligga fast.

Så läget är annorlunda.

Men med det sagt så kanske både V och c bara släpper fram S mot löftet att öka asylinvandringen och at man varken sänker eller ökar skatter utan låter allting vara kvar, inklusive karensdagen etc.
Citera
Medlem
Korv-Bajss avatar
Nu har jag lyssnat på spekulationerna i P1 en stund.
Det verkar krångligt att få ihop en regering med läget som det ser ut nu.
Men jag tycker att det är ett alternativ som ingen nämner.

Det är S&M.
Antingen själva med hoppande majoritet,
eller plus valfritt annat parti, vilket som helst av dom övriga.

På ett sätt verkar det ju lite demokratiskt att börja med att stoppa in dom två största i regeringen.
S&M täcker ju in 48% av väljarna.
Och man påstå att man inte får in några extremister i regeringen,
eftersom man inte har med varken det vänstraste eller högraste partiet,
med det sätt man brukar placera V och SD på höger/vänsterskalan.

Ett problem är ju dock att nummer 3 och 4 i storleksordning är just "extremisterna".
Men S&M saknar ju bara 5 mandat för att få egen majoritet,
vilket bara är en bråkdel av vilket som helst av dom andra partierna.

Det är ju nästan så att S&M skulle kunna få egen majoritet genom att
göra en fuling och med löfte om någon fin post få 5 lättköpta och maktkåta
handplockade riksdagsledamöter att lämna något av dom andra partierna.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-09-14 kl. 09:11.
Citera
2026-09-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nu har jag lyssnat på spekulationerna i P! en stund.
Det verkar krångligt att få ihop en regering med läget som det ser ut nu.
Men jag tycker att det är ett alternativ som ingen nämner.

Det är S&M.
Antingen själva med hoppande majoritet,
eller plus valfritt annat parti, vilket som helst av dom övriga.

På ett sätt verkar det ju lite demokratiskt att börja med att stoppa in dom två största i regeringen.
S&M täcker ju in 48% av väljarna.
Och man påstå att man inte får in några extremister i regeringen,
eftersom man inte har med varken det vänstraste eller högraste partiet,
med det sätt man brukar placera V och SD på höger/vänsterskalan.

Ett problem är ju dock att nummer 3 och 4 i storleksordning är just "extremisterna".
Men S&M saknar ju bara 5 mandat för att få egen majoritet,
vilket bara är en bråkdel av vilket som helst av dom andra partierna.

Det är ju nästan så att S&M skulle kunna få egen majoritet genom att
göra en fuling och med löfte om någon fin post få 5 lättköpta och maktkåta
handplockade riksdagsledamöter att lämna något av dom andra partierna.

Varken S eller m vill ge bort statsministerposten till det andra partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in