2026-09-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi pratar inte om att regera tillsammans, utan om en uppgörelse så att Mp tolererar UK.

MP får hänga med in på slottet den här gången, käka kalvmedaljong och fila på "Tidö 2.0", stå och mysa med Jimmie på presskonferensen därpå och glatt förkunna att man "kommit överens"?

Haha. Tja. Tempus dicet.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-19 kl. 13:15.
Citera
2026-09-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Många kommer att idiotförklara mig, men jag tror att endera:
1. V lägger sig. Accepterar att stå utanför regeringen. Nooshi motiverar det med att ett nyval i detta jämna politiska landskap riskerar ge Tidö knapp majoritet.

2. C lägger sig, med samma motivering.

Tror inte du behöver framställa dig som någon martyr som kommer att bli idiotförklarad, haha.

Dessa alternativ framstår väl som rimligast/mest troligast nu, och det är också vad de flesta inrikespolitiska kommentatorer och statsvetare också förmodat vara mest sannolikt utifrån nuvarande omständigheter.
Citera
2026-09-19, 13:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
MP får hänga med in på slottet den här gången, käka kalvmedaljong och fila på "Tidö 2.0", stå och mysa med Jimmie på presskonferensen därpå och glatt förkunna att man "kommit överens".

Haha. Tja. Tempus dicet.
Nej.

Istället skulle en sådan lösning se ut som S lösning med C och V förra gången S regerade.

M skulle isf kolla vad Mp vill ha, springa vidare till Sd och kolla om de släpper fram UK även när Mp kräver vad de nu kräver, osv.

Det är inte så att alla i ett underlag måste sitta i samma regering.
Citera
2026-09-19, 13:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vi pratar inte om att regera tillsammans, utan om en uppgörelse så att Mp tolererar UK.
Får inte MP platsen som klimat och miljöminister tror jag de inte kommer gå med på något alls.

Att samarbeta med M är otänkbart då M vill bygga ut kärnkraften.

Det finns 255 kombinationer och vi har haft de mesta upp här i tråden och ingen fungerar utan stora eftergifter vilket inte kommer ske.

Magdalena har ett elände att försöka få ihop något av den här soppan.

Denna har ingen haft upp men fungerar givetvis inte
V+S+C+MP+M+KD+L+SD
Citera
2026-09-19, 13:17
Medlem
Citat:
Mps hjärtefrågor blir dock enorma stolpiller. Vad skulle kunna erbjudas Mp som inte vore katastrofalt för borglighetens väljare? Det mildaste jag kan komma på är att döda bilismen med skyhöga drivmedelsskatter. Tror dock absolut inte att detta räcker. Kanske skulle då kärnkraften behöva åtminstone pausas.

Ja jag tror inte sannolikheten för ett samarbete är så hög, Mp lär säkert kräva för mycket och vill ju se en helt annan politik, samtidigt ser nog M en hel del risker här med.
Citera
2026-09-19, 13:18
Medlem
Citat:
M skulle isf kolla vad Mp vill ha, springa vidare till Sd och kolla om de släpper fram UK även när Mp kräver vad de nu kräver, osv.

Precis som under Tidöavtalets utformande, ja.

Citat:
Det är inte så att alla i ett underlag måste sitta i samma regering.

Det har heller ingen påstått.
Citera
2026-09-19, 13:18
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Nej, för en sådan regering är fortfarande beroende av Sd.

Om C ruckar på den angivna linjen blir det till hållpunkten att även om UK är beroende av Sd, så får inte Sd ges inflytande utan ska hållas som passivt stöd. Dvs UK ska då söka mandat för varje sakfråga över blockgränserna, från S, V och Mp.

Bättre att låta Maggan trassla in sig, och jag tror inte Uffe nappar på den.

Citat:
Det stämmer.

Nej. En borgerlig statsminister som samarbetar med C men inte med SD kommer att röstas ner av SD, MP, V och S, dvs drygt 60% av riksdagen.

Man behöver bara passivt stöd i Sverige. SD kan lägga ner sina röster
En föreslagen statsminister blir godkänd så länge inte en majoritet (minst 175 ledamöter) röstar nej.
Om SD då avstår så blir Ulf statsminister och jag tror man skulle vara beredd till det så länge migrationspolitiken är densamma.
Citera
2026-09-19, 13:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Får inte MP platsen som klimat och miljöminister tror jag de inte kommer gå med på något alls.

Att samarbeta med M är otänkbart då M vill bygga ut kärnkraften.

Det finns 255 kombinationer och vi har haft de mesta upp här i tråden och ingen fungerar utan stora eftergifter vilket inte kommer ske.

Magdalena har ett elände att försöka få ihop något av den här soppan.

Denna har ingen haft upp men fungerar givetvis inte
V+S+C+MP+M+KD+L+SD
Jo, som sagt vet jag inte om det ens skulle vara möjligt, och om det vore möjligt skulle smärtan bli hemsk för borgligheten. Dock inte alls säkert att Mp isf skulle begära att sitta med i regeringen, då ett sådant ställningstagande är mycket större än en överenskommelse. Mp kan ju fälla UK när som helst, liksom Sd i ovan scenario, genom ett samtal till Maggan.
Citera
2026-09-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Man behöver bara passivt stöd i Sverige. SD kan lägga ner sina röster

Att SD lägger ned sina röster, och därmed tolererar en borgerlig regering som släpper in C men inte SD, är inte troligt.

Citat:
En föreslagen statsminister blir godkänd så länge inte en majoritet (minst 175 ledamöter) röstar nej.

Vi vet det.

Citat:
Om SD då avstår så blir Ulf statsminister och jag tror man skulle vara beredd till det så länge migrationspolitiken är densamma.

Tempus dicet.
Citera
2026-09-19, 13:21
Medlem
Citat:
Tror inte du behöver framställa dig som någon martyr som kommer att bli idiotförklarad, haha.

Dessa alternativ framstår väl som rimligast/mest troligast nu, och det är också vad de flesta inrikespolitiska kommentatorer och statsvetare också förmodat vara mest sannolikt utifrån nuvarande omständigheter.

Magda och MP och C frossar på ett stort smörgåsbord i fina salongen, och i köket tuggar Nooshi på resterna… och till journalisterna utanför säger Nooshi: ”jag går med på detta för att hindra en Kristerson-2 regering”…
Citera
2026-09-19, 13:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Precis som under Tidöavtalets utformande, ja.

Det har heller ingen påstått.
Nej, under Tidö pratade alla med varandra.

Tror inte Mp officiellt sätter sig för att prata med Sd, för Mp har inga skäl att permanent gå över till borgligheten så som L hade.
Citera
2026-09-19, 13:24
Medlem
YAKIIs avatar
Citat:
Du menar att "det mest sannolika just nu" är att C backar från sina främsta vallöften: 1: maktskifte, och 2: Andersson som sin statsministerkandidat, och plötsligt byter lag till Tidösidan, med vetskap om att de väljare som röstat på dem i detta val röstat för 1: maktskifte, och 2: Andersson före Kristersson som statsministerkandidat?

Vet inte riktigt om jag skulle hålla detta för "det mest sannolika just nu", nej.

Du pratar om det parti som manipulerade till sig en försök att bilda regering från talmannen endast för att få ögon på sig under en kris.

Självfallet kommer dom först sitta lite i knät på S för att sedan gå till M och kolla vad dom får där. En process som upprepas tills samtliga partier blir dörrmatta till dom. Vad som lovades under ett val kan väl ingen ha trott på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in