2026-09-14, 11:29
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är mer wishful thinking från din sida.

C kan nog släppa fram en M/KD/L-konstellation som INTE har ett avtal med SD.

Men SD kan INTE släppa fram en M/KD/L-konstellation som INTE har ett avtal med SD.
(Sedan har SD ingen vidare tolerans för högerpolitiken C vill driva).

Jag tror SD kommer kunna släppa fram en ren M regering utan småpartierna.
C,L,KD kommer hellre släppa fram den M regeringen än vänsterröran.

Att M blev större än SD gör en jättestor skillnad.

Borgerliga partier samlar runt 200 mandat och ingen har några röda linjer mot Moderaterna som är största borgerliga parti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej inte en chans, men det ska bli kul att se Åsanissemarxisterna (C) visa sitt rätta ansikte och regera med V som stödparti...
Nog för att Riksdagspartierna står till vänster. Men är det inte lite överdrivet att kalla det parti som står minst till vänster för marxistiskt. Speciellt när dom mest driver anti-marxistisk politik.
Citera
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Håller med dig fram tills att ETR släpper fram en S+MP+V regering. Aldrig.
Men V o C kommer samarbeta i någon form av JÖK där C o V till sist kommer budgetsammarbeta och vi får en S+MP regering.

Bettan (ETR) har bara 3 alternativ vad jag kan se:
1. Släppa fram S+V+MP
2. Släppa fram M+KD+L
3. Extraval

Punkt 1 är "aldrig" eftersom man varit så tydliga med att man inte kommer stödja (eller tolerera) en regering där V ingår. Punkt 2 är lika mycket ett "aldrig" därför att man varit så tydliga med att inte stödja (eller tolerera) en regering som också behöver stöd av SD. Punkt 3... tja, det vill man bara inte av många förklarliga skäl. Något "aldrig" måste bli ett "ok då".

Vi kommer inte få se en S+MP-regering. Som jag skrev så är V:s och Nooshis röda linje den hårdaste av dem alla. V kommer trycka rött till alla regeringsförslag där inte V ingår och Maggan behöver stöd av V för att kunna forma en ny regering.

Bara som en notering så ser jag det som helt uteslutet att den gamla alliansen skulle återuppstå. M+KD+C+L skulle behöva stöd av SD. Mao skulle C inte bara stödja en regering som också behöver stöd av SD utan själva ingå i en regering som behöver stöd av SD!
Citera
2026-09-14, 11:30
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Viktigast är att V och MP hålls helt bortom allt inflytande. Bara att vaska dem på en gång.

En M/C/L/KD-regering ser troligast ut.

(Tolererad av SD.)
Tyvärr önsketänkande från din sida. Får jag fel lyfter jag och Sverige på hatten men nej..
Man tänker att C fortfarande är ett borgerligt parti men väljarbasen står nu stadigt i de rödgröna lägret. Thand flyttar sig 1 mm om dagen mot vänster känns det som i ordval och agerande.
Och SD släpper nog inte regeringskravet heller även om de backade.
Citera
2026-09-14, 11:32
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Idioter som röstat på dessa småpartier som ÖP och AFS.

Jo så kan man ju se det.

Men visst hade det väl varit kul om det hade blivit så här:

V+S+MP+C: 174
Markus: 1
L+KD+M+SD: 174
Citera
2026-09-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Jag tror SD kommer kunna släppa fram en ren M regering utan småpartierna.
C,L,KD kommer hellre släppa fram den M regeringen än vänsterröran.

Att M blev större än SD gör en jättestor skillnad.

Borgerliga partier samlar runt 200 mandat och ingen har några röda linjer mot Moderaterna som är största borgerliga parti.
En ren M-regering skall då få igenom en budget.
Och i praktiken lär det väl behövas avtal mellan M och de andra (godkännande) partierna. Och då går inte C och SD med på att den andra har ett avtal.

Jag ser det som att låsningarna är mer besvärliga.
Hade inte S & M haft låsning mot varandra så hade det inte varit besvärligt. Men den finns ju, även om den inte är så starkt uttalad.
Citera
2026-09-14, 11:34
Medlem
Snälla. Hoppas S regerar. Jag vill se hyreshusen i danderyd, täby och djursholm.

Slopad karensavdrag. Yes! Själv är jag egenföretagare så är aldrig sjuk.

S kommer köra på stram migrationspolitik.
Citera
2026-09-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Har S haft några vildar förut? Känns osannolikt. Några från C kanske kan ta förnuftet till fånga och iaf röstar på en högerbudget även om Maggan blir statsminister.
Jamar el-hamas eller vad han nu hette. För övrigt hoppas jag att Expressen har ett par V-avslöjanden kvar, mer uppmärksamhet efter att regeringsförhandlingarna börjat. C kommer ha extra svårt att acceptera miljarder till diverse terrororganisationer sommuta för någon vänsterdåres röst på Maggan haggan
Citera
2026-09-14, 11:35
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Tyvärr önsketänkande från din sida. Får jag fel lyfter jag och Sverige på hatten men nej..
Man tänker att C fortfarande är ett borgerligt parti men väljarbasen står nu stadigt i de rödgröna lägret. Thand flyttar sig 1 mm om dagen mot vänster känns det som i ordval och agerande.
Och SD släpper nog inte regeringskravet heller även om de backade.

Förmodligen har du rätt, förmodligen är SD precis så stelbenta som du beskriver dem.

Arma land som har sådana partier som SD.

För tillfället känns det helt låst, vi får se.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Snälla. Hoppas S regerar. Jag vill se hyreshusen i danderyd, täby och djursholm.

Slopad karensavdrag. Yes! Själv är jag egenföretagare så är aldrig sjuk.

S kommer köra på stram migrationspolitik.
Varför vill du förstöra väl fungerande bostadsområden? Är du psykopat månne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Förmodligen.

Vad ser du för potentiell regering framför dig?
Jag har inga djupa insikter i hur partierna tänker.

Men gissar att partierna måste käbbla länge för att trötta ut väljarna. Så att väljarna går med på en konstellation dom inte går med på idag.
Citera
2026-09-14, 11:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jo så kan man ju se det.

Men visst hade det väl varit kul om det hade blivit så här:

V+S+MP+C: 174
Markus: 1
L+KD+M+SD: 174
Örebro län hade behövt rösta på Allard i riksdagsvalet så hade han blivit vågmästare. Pajaser som inte gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in