2026-09-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Vänsterpartiet och Centerpartiet är de som har råd att gå till nyval. Vid nyval är risken stor att stödröster för L upphör och de trillar ur Riksdagen. SD-ledamöternas attack mot Allard var ett hjärnsläpp som kan kosta partiet ytterligare minskning. Både C och V kommer få bättre resultat, speciellt V.
Det tror jag är en helt felaktig analys. Det är osannolikt att väljarna kommer belöna det eller de partier som de anser ha orsakat nyval. Dessutom kommer knappast ett nyval kunna ändra mandatfördelningen till fördel för åtminstone V då det är långt borta att S+V+MP skulle uppnå egen majoritet. Så läget efter ett nyval kommer antingen vara exakt detsamma som nu eller, vilket är mer troligt, så kommer väljarna tröttna på tjafset och rösta på partier som bevisat att de kan regera, d.v.s. Tidö.

Eftersom det inte finns något att vinna för vänstersidan på ett nyval så kommer det inte hända, någon kommer vika ner sig innan dess, antingen C eller V. Jag lutar åt att det blir C, men det är möjligt att det dröjer till sista talmansrundan.
Citera
2026-09-15, 21:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror att de kommer att vika sig, precis som de gjorde när V hotade att sänka regeringen. Jag kan ändå respektera V för detta till skillnaden mot SD som viker sig för allt och även kysser judars fötter (Alexander Christianssons besök i Israel).

Fel.. Dagostar sänkte regeringen.
Citera
2026-09-15, 21:20
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Vad har V för kompetenta människor som skulle kunna funka som ministrar? Jag ser V som haschtomtar.
Citera
2026-09-15, 21:20
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Eftersom det inte finns något att vinna för vänstersidan på ett nyval så kommer det inte hända, någon kommer vika ner sig innan dess, antingen C eller V. Jag lutar åt att det blir C, men det är möjligt att det dröjer till sista talmansrundan.

Andersson kommer troligen köra som ren S-minoritet, precis som hon gjorde 2021–2022.

Det är det minst kontroversiella alternativet för V, Mp och C att gå med på! Ingen av dom behöver skriva under på ett bindande sakpolitiskt paket eller ta ministeransvar, bara avstå från att fälla henne och sedan förhandla fråga för fråga. Lägre tröskel för alla tre jämfört med varje annat scenario som diskuterats.
Citera
2026-09-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiIncendio
Jag poängterade endast att man kan driva ett företag med 0 kr i vinst och teoretiskt ändå ha 100 000 anställda. Din tidigare kommentar framstod som att vinsten delvis går till lärarnas löner, vilket den då inte gör.

Hur mycket vinst ett företag gör har att göra med balansen mellan dess totala intäkter och totala kostnader, inte hur många som arbetar där. Stora personalstyrkor innebär tvärtom väldigt höga lönekostnader, vilket drar ner vinsten om inte intäkterna är ännu högre.

Att de ska få använda en eventuell vinst för att utveckla skolan genom att återinvestera pengarna är för mig en självklarhet.
Var kommer intäkterna ifrån? Vad kostar det att gå i en sådan skola?
Citera
2026-09-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
C kommer svänga höger ut den dagen M har samma inställning till SD som C har .

Så korkade är inte M.

Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
OM S börjar samarbeta med L eller KD kommer det bli nyval! Då kommer ni se att V kommer växa ännu mera. Sverige börjar bli fattigt och folk röstar på det partier som lovar att beskatta de rika!

Sverige börjar bli fattigt? Så dumt skrivet. Det är bidragstagarna som blivit bortskämda och kräver mer och mer. Vissa partier är bra på att lova guld och gröna skogar till värdelösa bidragsparasiter och då får man sådant här skit. Beskatta de rika... idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Lite märkligt att inte Mp är samma paria som V. Totalt motbjudande parti.

Ja, det är konstigt. Men de har kunnat gömma sig bakom miljönamnet... många som röstar på dem för att de tror att de gör något bra för miljön. Politiska analfabeter.
Citera
2026-09-15, 21:24
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Vad är viktigast för V? Att sitta med I regeringen eller få ut så mycket av sin politik som möjligt. ?
Citera
2026-09-15, 21:26
Medlem
S + SD + KD har väl majoritet, hade varit en intressant regering ändå, eventuellt S + KD med hoppande majoritet i sakfrågor.
Citera
2026-09-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Andersson kommer troligen köra som ren S-minoritet, precis som hon gjorde 2021–2022.

Det är det minst kontroversiella alternativet för V, Mp och C att gå med på! Ingen av dom behöver skriva under på ett bindande sakpolitiskt paket eller ta ministeransvar, bara avstå från att fälla henne och sedan förhandla fråga för fråga. Lägre tröskel för alla tre jämfört med varje annat scenario som diskuterats.
Den gången fick hon inte igenom sin budget efter att C inte röstade på den. Hon kommer inte acceptera det i 4 år.
Citera
2026-09-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ehhh... du äger inget hus va? Dina barn får ju ärva våra skulder, vilket vi fick från föregående generation på 90-talet. Ett överskottsmål på 1-2% skall tillbaka så att vi fortsatt kan leva gott här i Sverige. Att bränna det vi gemensamt lyckats skrapa ihop sedan 90-talet vore ju som att spotta på de hårt arbetande människorna som gjort vår låga statsskuld såpass låg som den är idag. Nä då anser jag hellre att de som förbrukar mycket ström också får stå för notan som uppkommer. Då finns incitament att faktiskt ta tag i sin egen skit och extraisolera väggarna, byta fönster mm på huset istället för den där thailandsresan. Att låta människor äga sin egen situation brukar räcka långt för att få folk att ta sitt eget ansvar.

El används ju till annat än uppvärmning. Tex de högt älskade elbilarna.
Citera
2026-09-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Vad menar du att centern kommer att offra till SD utöver att C ska svika sina väljare när de väljer att samarbeta SD? En stram invandringspolitik eller att inte bygga vindsnurror på åkrarna?

C har inget att erbjuda SD. SD har däremot extremt mycket att erbjuda C. Därför har enbart SD något att förlora och därmed kommer de aldrig rösta Ulf till statsminister.

Stram invandring. Vindsnurror på åkrar kan säkert SD släppa så länge de slipper MP och V.
Citera
2026-09-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det tror jag är en helt felaktig analys. Det är osannolikt att väljarna kommer belöna det eller de partier som de anser ha orsakat nyval. Dessutom kommer knappast ett nyval kunna ändra mandatfördelningen till fördel för åtminstone V då det är långt borta att S+V+MP skulle uppnå egen majoritet. Så läget efter ett nyval kommer antingen vara exakt detsamma som nu eller, vilket är mer troligt, så kommer väljarna tröttna på tjafset och rösta på partier som bevisat att de kan regera, d.v.s. Tidö.

De andra rödgröna partierna kan ta röster från C i ett nyval. Därför tror jag att C kommer släppa fram Kristersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in