2026-09-18, 00:41
Medlem
Centern säger nu att de inte ens vill träffa någon förrens Vänstern dragit tillbaka sitt krav på att sitta i en regering. Det här kommer bli rejält utdraget likt tidigare gånger Centern varit inblandade. Tyvärr lär det inte bli omval för då skulle Centern ryka utan det lär bli klart i 3 eller 4 talmansrundan.
Citera
2026-09-18, 00:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ett S utan stöd från V, är det nog väldigt få S-väljare som vill ha. De flesta vacklar mellan S och V, inte något annat parti, utom möjligt MP, men absolut inget i mitten. Om man är pedofil eller nazist röstar man på något av de partierna helt enkelt.

Har svårt att se framför mig ett S som regering utan minsta samförstånd med V. Nyval ! Nyval! Nyval! Jag tror och är övertygad om att V till och med kan gå om S som det enda vänsteralternativet, för det är ju sanningen.

75 procent av SD:s väljare är före detta sossar. Sådana finns kvar inom S. Om S börjar flörta med V kommer de kvarvarande att gå över till M eller SD. Då kommer S att hamna under 20 procent.

S har försatt sig i en usel position. Istället för att som förr vara ett folkhemsparti har man blivit ett tillhåll för kvinnor inom offentlig sektor, bidragsfolk och akademiker som sysslar med aktivism.
Citera
2026-09-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
S+MP regering med stöd från C och V mest troligast.

Då kan vi räkna upp bensinpriset omedelbart med 6kr/l
Citera
2026-09-18, 01:00
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Centern säger nu att de inte ens vill träffa någon förrens Vänstern dragit tillbaka sitt krav på att sitta i en regering. Det här kommer bli rejält utdraget likt tidigare gånger Centern varit inblandade. Tyvärr lär det inte bli omval för då skulle Centern ryka utan det lär bli klart i 3 eller 4 talmansrundan.

Det blir aldrig nyval.
Aldrig.

Till och med 2014 då en regeringsbildning var totalt omöjlig så blev det inte nyval. Moderaterna valde helt enkelt att släppa fram en Socialdemokratisk regering för att undvika nyval.

Centern kommer stampa på sin "röda linje" till elfte timmen (precis som man gjorde 2018) innan man tillslut går med på en kompromiss.
Senast redigerad av ReiseReise 2026-09-18 kl. 01:02.
Citera
2026-09-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
75 procent av SD:s väljare är före detta sossar. Sådana finns kvar inom S. Om S börjar flörta med V kommer de kvarvarande att gå över till M eller SD. Då kommer S att hamna under 20 procent.

S har försatt sig i en usel position. Istället för att som förr vara ett folkhemsparti har man blivit ett tillhåll för kvinnor inom offentlig sektor, bidragsfolk och akademiker som sysslar med aktivism.

Sen har vi alla soffliggare, som en själv. Nu så blir det så spännande så nu kommer simso12 också att rösta. Och det blir V för att inte C ska få något alls.
Citera
2026-09-18, 01:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Det du säger stämmer, och vi bör minnas att lejonparten av dessa väljare gick till Sd via M.
Citera
2026-09-18, 01:20
Medlem
Vad säger dom i "Utanförskapszonerna" då om inte V får sitta med i regeringen?

Hämtar dom sina kalash eller glocks och skriker allahu ahkbar samt rasist åt alla Eller skiter dom i V nästa gång?

Senast redigerad av Mistyarrow 2026-09-18 kl. 01:25.
Citera
2026-09-18, 01:21
Medlem
Mindbusinesss avatar
Kan ingen påminna Vänsterpartiets om vad Karl Marx skrev om trasproletariatet?

”Trasproletariatet, denna passivt förruttnande produkt av det gamla samhällets understa skikt, kan här och där dras in i rörelsen genom en proletär revolution; men dess levnadsvillkor gör det betydligt mer benäget att låta sig köpas för reaktionära intriger.”
”kringstrykare, avskedade soldater, frigivna straffångar, förrymda galärslavar, bedragare, ficktjuvar, spelare, kopplare, lumpsamlare och tiggare”.
Citera
2026-09-18, 02:17
Medlem
V:s nya krav på C. Att de upplöser sig själva och blir vildar. Varför inte egentligen?
Citera
2026-09-18, 02:25
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Det blir C som får ge sig i någon mån. V fick betydligt fler röster och är ett parti med en övertygelse som C saknar. V har därför en stabilare väljarskara oavsett om det blir omval eller ej. Folk som röstar C är mer flyttbara, kan störa sig om det blir omval och välja L, M eller S istället. Så C har klart mest att förlora på att inte lämna trotsåldern. Blir det omval blir C den stora förloraren. Garanterat. Åtminstone rent röstmässigt.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-09-18 kl. 02:28.
Citera
2026-09-18, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vad yrar du om? C har till skillnad från V alternativ att tillgå, får dom inte igenom sin politik finns det ju andra att samarbeta med.

Du tror att V befinner sig i samma position? Inte ens S vill ha dom i en regering men det är knappast Cs huvudvärk.
Det råkar vara Maggans bajsmacka, bon appetit!
Vilka alternativ tänker du på då? De säger nej till vänster och de säger nej till höger så länge det behöver stöd från SD. Låt de nu bekänna vad de tillhör varken v eller sd har någon skyldighet att svika sina väljare för att tandtrollen har långa störar i sina bakar uppstoppade av Lööf.
Så det är dags för C att visa vilka av dina alternativ de tänker använda sig av.
Citera
2026-09-18, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Hur många gånger har Nooshi vikt sig för S?

Jag har sett flera som här bara utgått ifrån att Nooshi och V kommer att vika sig för S och Maggan. Jag har argumenterat för att jag inte tror att så kommer att ske och jag har bl.a. pekat på vad som hände 2021 som ett argument som stödjer min tes. Jag började fundera över hur det egentligen sett ut under de ca 6 år som Nooshi varit partiledare för V. Hur ofta har Nooshi vikt sig för S? Nu är jag ingen expert men jag kan inte komma på ett enda tillfälle faktiskt!

Däremot kan jag komma på 2 tillfällen där Nooshi dragit upp en röd linje och där först Svetsarn och sedan Maggan försökt ignorera henne. Vid första tillfället trodde Mr Storförhandlaren att Nooshi bluffade men fick se sig nedröstad. Vid det andra tillfället trodde Maggan att hon skulle kunna ignorera Nooshi men den gången var det Maggan som vek sig! Alltså... vi har 2 tillfällen där Nooshi dragit upp en röd linje gentemot S. Den ena gången visade hon att hon inte bluffar och den andra gången så vek sig ingen mindre än Maggan. Maggan har alltså redan erfarenhet av Nooshis röda linjer och, viktigt att poängtera, det var alltså Maggan som vek sig för Nooshi. Inte tvärtom.

Nu har alltså Nooshi dragit upp en 3:e röd linje gentemot S. Den här gången har hon cementerat saken i o m kongressbeslutet. Hon har alltså inte bara dragit upp en röd linje, hon har förstärkt den och gjort den rödare. Jag kan inte se hur Nooshi skulle ha kunnat vara mer tydlig, vara mer beslutsam eller gå mer all-in än vad hon gjort. Jag får erkänna att jag fascineras av de av er som lättvindigt tror att Nooshi självklart kommer att vika sig den här gången.
Bra beskrivet! Hon har dessutom varit tydlig med vad som gäller hela valrörelsen, blir kul att se om hon har mer stake än Jonas när han skrev ner något på en servett, tror för övrigt inte att varken han eller V glömt den massiva kritik som uppstod bland deras väljare på deras sociala media sidor den gången.
Nooshi har inget att förlora att gå all-in tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in