2026-09-15, 19:10
Medlem
Förlåt men, byt ut Nooshi Dadgostar mot Ida Gabrielsson. Mycket mer begriplig och inte alls lika aggressiv. Om ni V vill komma in från kylan.

Kan inte låta blir att konstatera, det Gösta Bohman sa om kriminalpolitiken 1976 stämmer fortfarande. Han undrade då hur det kom sig att socialdemokraterna, egentligen Olof Palme, kunde arbeta mot våld i andra länder men stod på förövarnas sida i Sverige och inte på brottsoffren. Känner man igen.

Svar på två frågor;

Nej, jag är inte så gammal att jag kommer ihåg det, hittade videon på youtube.

Gösta Bohman var partiledare för moderaterna och skulle ha behövts nu mer än någonsin.
Citera
2026-09-15, 19:11
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ehmm jo?! Nästan alla friskolor vill ha vinst. Hur ska de annars fungera? Ska lärarna där jobba gratis eller?

Kom igen!

Vinst = pengar som blir kvar efter att lärare, hyra och material är betalt och som sen går till ägarna istället för tillbaka till verksamheten.
Citera
2026-09-15, 19:12
Medlem
Citat:
Så det är okej enligt vänsteranhängare att friskolorna inte utvecklas eller investerar? De ska bara nöja sig med det de har? Vad är poängen att bedriva privat verksamhet då?

Jag poängterade endast att man kan driva ett företag med 0 kr i vinst och teoretiskt ändå ha 100 000 anställda. Din tidigare kommentar framstod som att vinsten delvis går till lärarnas löner, vilket den då inte gör.

Hur mycket vinst ett företag gör har att göra med balansen mellan dess totala intäkter och totala kostnader, inte hur många som arbetar där. Stora personalstyrkor innebär tvärtom väldigt höga lönekostnader, vilket drar ner vinsten om inte intäkterna är ännu högre.

Att de ska få använda en eventuell vinst för att utveckla skolan genom att återinvestera pengarna är för mig en självklarhet.
Citera
2026-09-15, 19:13
Medlem
Aristaeuss avatar
Borde det inte bli en någorlunda politisk jämkning om om Vi alla blev Centerpartister?
Citera
2026-09-15, 19:14
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är du blåst? Rösträkningen bör givetvis, i respekt mot väljarna, avslutas innan Kristersson avgår. Matematiskt är det i nuläget 6-7% chans att resultatet ändras till regeringenns fördel. En liten chans men absolut inte försumbar.

Så respekt för väljarna innebär att vänta på en matematisk osannolikhet istället för att acceptera preliminära siffror som legat still i procent sedan valnatten. Skarpt
Citera
2026-09-15, 19:14
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Kom igen!

Vinst = pengar som blir kvar efter att lärare, hyra och material är betalt och som sen går till ägarna istället för tillbaka till verksamheten.
Utan vinsterna finns ingen mening för de aktörerna att driva vidare
Citera
2026-09-15, 19:15
Medlem
Förlåt men, byt ut Nooshi Dadgostar mot Ida Gabrielsson. Mycket mer begriplig och inte alls lika aggressiv. Om ni V vill komma in från kylan.

Kan inte låta blir att konstatera, det Gösta Bohman sa om kriminalpolitiken 1976 stämmer fortfarande. Han undrade då hur det kom sig att socialdemokraterna, egentligen Olof Palme, kunde arbeta mot våld i andra länder men stod på förövarnas sida i Sverige och inte på brottsoffren. Känner man igen. Hur kan väljare fortfarande tro att de rödgröna står för medmänsklighet och människovärde?

Svar på två frågor;

Nej, jag är inte så gammal att jag kommer ihåg det, hittade videon på youtube.

Gösta Bohman var partiledare för moderaterna och skulle ha behövts nu mer än någonsin.
Citera
2026-09-15, 19:16
Medlem
Conny63s avatar
Morgan ygeman Hultqvist tillbaka till sina platser ock amanda lind miljö minister o Annika hirvonen migrationsminister ? Hoppas jag har fel på allt ….
Citera
2026-09-15, 19:17
Medlem
Citat:
Så respekt för väljarna innebär att vänta på en matematisk osannolikhet istället för att acceptera preliminära siffror som legat still i procent sedan valnatten. Skarpt

"Acceptera preliminär siffror" hahahha, vad är det för bananrepublik du lever i.
Om jag minns rätt så vid valet 2022 så bytte ett mandat sida vid onsdagsräkningen.
Det är inte över ännu.
Citera
2026-09-15, 19:17
Medlem
Citat:

Det står stilla pga att de återstående 314 uppsamlingsdistrikten kommer in på onsdag.

Alla 6312 valdistrikt som redan är räknade är alltså från valdagen och förtidsröster som hunnit komma in.
Citera
2026-09-15, 19:18
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Utan vinsterna finns ingen mening för de aktörerna att driva vidare

Så argumentet är att om vinstmotivet försvinner så försvinner företagen, vilket är exakt varför kritiken finns, inte ett motargument mot den
Citera
2026-09-15, 19:19
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
"Acceptera preliminär siffror" hahahha, vad är det för bananrepublik du lever i.
Om jag minns rätt så vid valet 2022 så bytte ett mandat sida vid onsdagsräkningen.
Det är inte över ännu.

Så hela världens demokratier som redovisar valnattens siffror innan slutgiltig räkning är bananrepubliker, bra att veta, smalt sällskap där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in