2026-09-13, 20:02
Medlem
Jag och min bror satt precis och diskuterade följande:

Han hade förtidsröstat för några dagar sedan, på plats la man ner hans tre kuvert i valurnor anonymiserat, precis som på valdagen.

Sen ångrade han ett val och röstade på nytt nu på valdagen. Hans tre kuvert las i de tre urnorna anonymiserat.

Nu till frågan, hur ska man kunna räkna bort hans tre röstkuvert från förtidsröstningen?
Citera
2026-09-13, 20:12
Avstängd
Ångrar du din röst måste du rösta på valdagen och dom andra rösterna tas då bort.
Citera
2026-09-13, 20:13
Medlem
Amazon-mannens avatar
Man tar bort hans förtidsröster, kuvertet med hans nummer i röstlängden tas bort av den vallokal han tillhör..
Citera
2026-09-13, 20:13
Medlem
Förtidsröster tas bort om val i vallokal gjorts.
Citera
2026-09-13, 21:02
Medlem
FNLSs avatar
De skrev id nummer på hans ytterkuvert
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag och min bror satt precis och diskuterade följande:

Han hade förtidsröstat för några dagar sedan, på plats la man ner hans tre kuvert i valurnor anonymiserat, precis som på valdagen.

Sen ångrade han ett val och röstade på nytt nu på valdagen. Hans tre kuvert las i de tre urnorna anonymiserat.

Nu till frågan, hur ska man kunna räkna bort hans tre röstkuvert från förtidsröstningen?
Citera
2026-09-13, 21:06
Moderator
Neksnors avatar
Vid röstningen på valdagen hade han kunnat be om att få sitt kuvert med förtidsrösterna.
Citera
2026-09-13, 21:11
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Man tar bort hans förtidsröster, kuvertet med hans nummer i röstlängden tas bort av den vallokal han tillhör..
Där finns det utrymme för misstag och försummelser. När jag förtidsröstade var lokalen dessutom proppfull med tolkar som översatte till alla nyanlända invandrare med rösträtt.

Den sluge anar ugglor i mossen i detta val år 2026.
Citera
2026-09-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
De skrev id nummer på hans ytterkuvert

Enligt min bror skrev man ingenting på kuverten varken vid förtidsröstningen eller nu på valdagen. Skulle dom alltså ha skrivit någonting på förtidsröstningskuverten?
Citera
2026-09-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Så ska det inte gå till. Vid förtidsröstning placerar man valsedlar i vanliga valkuvert precis som vid vanlig röstning, men dessa ska inte läggas direkt i valurnor utan placeras i ett ytterkuvert som skickas till den ordinarie vallokalen. Ytterkuverten är kopplade till väljarens identitet, vilket förr skedde genom att röstkortet placerades i kuvertet, nu istället genom att scanna en QR-kod och koppla ytterkuvertet till respektive väljare i en digital väljarförteckning. Anonymiseringen sker i den ordinarie vallokalen genom att man efter stängning öppnar ytterkuverten och lägger respektive valkuvert oöppnade i respektive urna. Men innan man gör det, kontrollerar man om väljaren redan röstat i vallokalen. I sådana fall är förtidsrösten ogiltig och kasseras. Varför din bror har ett annorlunda minne av hur det gått till vet jag inte – han kanske blandar han ihop detaljerna med då han röstat tidigare och utgår från att det var tre valurnor även nu, fast det i själva verket bara var en (för ytterkuverten).
Citera
2026-09-14, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Så ska det inte gå till. Vid förtidsröstning placerar man valsedlar i vanliga valkuvert precis som vid vanlig röstning, men dessa ska inte läggas direkt i valurnor utan placeras i ett ytterkuvert som skickas till den ordinarie vallokalen. Ytterkuverten är kopplade till väljarens identitet, vilket förr skedde genom att röstkortet placerades i kuvertet, nu istället genom att scanna en QR-kod och koppla ytterkuvertet till respektive väljare i en digital väljarförteckning. Anonymiseringen sker i den ordinarie vallokalen genom att man efter stängning öppnar ytterkuverten och lägger respektive valkuvert oöppnade i respektive urna. Men innan man gör det, kontrollerar man om väljaren redan röstat i vallokalen. I sådana fall är förtidsrösten ogiltig och kasseras. Varför din bror har ett annorlunda minne av hur det gått till vet jag inte – han kanske blandar han ihop detaljerna med då han röstat tidigare och utgår från att det var tre valurnor även nu, fast det i själva verket bara var en (för ytterkuverten).

Han ska få läsa det här. Han måste komma ihåg fel.
Citera
2026-09-14, 01:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler

Nej det gör man inte. När man ångerröstar så ser de direkt i röstlängden i vallokalen att man redan har förtidsröstat. Du får då frågan om du vill ha tillbaka dina förtidsröster eller om du vill kasta dem. Men de har altså dina röster där, och du kan begära att de går och hämtar dem åt dig (vad man nu ska med dem).

Detta vet jag eftersom jag ångerröstade idag.
Senast redigerad av bithax 2026-09-14 kl. 01:58.
Citera
2026-09-14, 02:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ursäkta men vem fan ångerröstar? Som att ni inte hade tillräckligt med tid att rösta rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in