Citat:
Ursprungligen postat av
FunAndGames
Det borde förtydligas att min distinktion mellan högerfolk och vänstertomtar inte har så mycket att göra med det ekonomiska, vi kan ha relativt generös välfärd och allt sånt om det är upp till mig, inga problem.
Och då bör det inte vara något bekymmer för dig att vi andra ser dig som vänsterbliven.
Citat:
Ursprungligen postat av
FunAndGames
Distinktionen, lite kortfattat:
Höger är hierarkier och lojalitet till det egna folket.
Vilka hierarkier är det du vill se då? Mer konkret.
Ska jag vara adel och du statare?
Och det med lojalitet är bara kollektivism. Sådant som vänster håller på med. Inte konstigt att du som vänsterbliven gillar kollektivism.
Citat:
Ursprungligen postat av
FunAndGames
Vänster är egalitarism, universalism och vägran att acceptera att olika folk överhuvudtaget är ett relevant koncept.
egalitarism = alla ska behandlas lika inför lagen och ha samma friheter.
Det är inget man tror på utan en princip man föredrar.
Dvs jag som adlig har inte rätt att piska dig som statare bara för att jag blir förbannat på dig. Gör jag det blir jag straffad. Och det ser en klar majoritet i av människor som väldigt rätt att jag då blir det.
universalism = The belief that a loving God will ultimately reconcile and save all souls, viewing any afterlife punishment as temporary and corrective rather than eternal
Handlar inte det där mer om div religiösa tokar. Har väl inget med vänster att göra.
Sedan är det oklart vad du menar med att folk är olika. Individer är uppenbarligen olika. Såväl till utseende som personligheter.
Många verkar inte begripa vad generna styr. T ex ger generna oss en möjlighet att lära oss ett språk. Men generna bestämmer inte vilket språk det blir. Det är miljöpåverkan som styr det.
Pss är det med många egenskaper. De sätts i unga år baserat på miljö. Därav att platsen i syskonskaran bestämmer mycket av de personliga egenskaperna.
Citat:
Ursprungligen postat av
FunAndGames
Jag har mina åsikter om vad som skulle få nån att tro på såna dåraktigheter, men vill veta hur de som tror på sånt själva skulle förklara sina besynnerliga övertygelser. Livet består av miljarder sinnesintryck och så vitt jag vet har inte ett enda antytt att det skulle vara rimligt att tro på egalitarism och universalism, således måste väl att tro på dessa saker anses väldigt besynnerligt?
Folk tror på en massa konstiga saker. Gudar och att banker skapar pengar ur tomma intet, och de mest bisarra saker. Varför skulle då inte några kunna tro på det där du skriver om.