2026-09-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Där jag röstade idag (valet 2026) var det valsedlar bakom en egen skärm. Endast en person åt gången fick vistas bakom skärmen bland valsedlarna. Bra för anonymiteten antar jag.

Efter man tagit sina valsedlar fick man gå bakom ett grönt skynke och stoppa in sina valda valsedlar i respektive kuvert.

Men det verkar väldigt ineffektivt. Blev ju köbildning direkt. Jag läste att någon röstningslokal i Umeå hade 2 timmars väntetid(!) och folk hade valt att gå hem istället för att rösta. Så får det ju inte gå till!

Varför har man inte bara valsedlar bakom det gröna skynkena direkt? Så väljer man dom valsedlar man vill, stoppar i sina kuvert och sen går och droppar kuverten.

Hur tycker ni man kan effektivisera röstningsprocessen?
Där jag röstade, på Mariatorget, var det 5-6 skärmar och alla röstsedlar fanns bakom varje skärm. En kille gick in och kollade efter varje röstande att det fanns valsedlar till alla partier. Så ska det gå till.
Citera
2026-09-13, 16:35
Medlem
Fat bastards avatar
Det var trevligare förr då valarbetare för de allehanda partierna stod utanför vallokalen och delade ut valsedlar till oss väljare.

Då kunde man alltid ge onda ögat åt rödingarna.

Nu är det så kliniskt och torftigt i vallokalen.
Citera
2026-09-13, 16:39
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
SD bölade om att folk inte vågade rösta SD om man hade valsedlarna stående på ett bord som folk kunde se. Då krävde man att valsedlarna skulle ställas så ingen kunde se vad en person tog för valsedlar. Därför är det så.
Vågar och vågar...det var efter incidenter med blatteglin som stod och blängde och sedan trakasserade dom som hade tagit valsedel för SD. Ett par gånger var det nära att gå till handgripligheter
Citera
2026-09-13, 16:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Om det är valsedlar bakom en egen skärm får man dela in kön i en kö för män och en för kvinnor.

Det kommer då inte vara någon kö för männens del.

Gör samma på julbordet och andra ställen där kvinnor kan stå och vela i timtal.
Citera
2026-09-13, 16:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Men varför måste folk rösta just idag?
Har ju gått att förtidsrösta på flera ställen i flera veckor.
Rösta imorgon istället, då är det gott om plats
Citera
2026-09-13, 16:42
Medlem
Citat:
Där jag röstade idag (valet 2026) var det valsedlar bakom en egen skärm. Endast en person åt gången fick vistas bakom skärmen bland valsedlarna. Bra för anonymiteten antar jag.

Efter man tagit sina valsedlar fick man gå bakom ett grönt skynke och stoppa in sina valda valsedlar i respektive kuvert.

Men det verkar väldigt ineffektivt. Blev ju köbildning direkt. Jag läste att någon röstningslokal i Umeå hade 2 timmars väntetid(!) och folk hade valt att gå hem istället för att rösta. Så får det ju inte gå till!

Varför har man inte bara valsedlar bakom det gröna skynkena direkt? Så väljer man dom valsedlar man vill, stoppar i sina kuvert och sen går och droppar kuverten.

Jag fick gå ca 15 meter i vallokalen med valsedlarna i handen, som låg bakom en skärm, för att få kuvert att lägga dem i, bakom en annan skärm.

Känns inte speciellt anonymt.
Tror det var 10 valdistrikt som röstade i samma skola i Stockholms innerstad.

Måste nog gå att fixa digitalt på något sätt.
Finns nog många flashbackare som skulle kunna lösa det.
Citera
2026-09-13, 16:44
Medlem
Dr.Alhamdulillahs avatar
Citat:

Rekordmånga har ju gjort detta
Citera
2026-09-13, 16:51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Röstade i dag och var lite orolig för kö. Kom till vallokalen och gick in direkt, ingen kö och det tog 10 minuter.

Ville egentligen förtidsrösta för att fa det gjort och gick tre gånger vid olika dagar och tider men fick vända för att slippa köa i 30 minuter.
Citera
2026-09-13, 17:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag förhandsröstade och då fanns valsedlarna bakom samma skärm som jag röstade i. Så full valhemlighet och det gick fortare.

Ett mycket bättre sätt än jag är van vid.
Citera
2026-09-13, 17:06
Medlem
Citat:

Förr i tiden så tog man sin egen valsedel på bordet och några andra helt synligt men stoppade bara de tre mavn ville rösta på i respektive kuvert bakom skärmen så det blev hemligt så att säga. Det funkar bra och kan återinföras tycker jag.
Citera
2026-09-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vi skall inte ha den här skiten med valsedlar överhuvudtaget. Vi skall ha digitala val över nätet.
Att det finns krafter som motarbetar detta är märkligt. Man bör fråga sig varför det är så, vilka krafter är det som motarbetar ett systemskifte i valprocessen? Vilka är det som har något att förlora på att vi har ett föråldrat valsystem?

Detta system som vi använder utarbetades på 1800-talet. Det var bra och säkert för sin tid, men det var samtidigt som ångmaskiner var var top notch, tidningar sattes med blytyper av sättare och flyget hade ännu inte sett dagens ljus. Men vi skall fortfarande behöva använda ett lastgammalt, obsolet valsystem.
Datatekniken har blivit en accepterad och allmänt använd företeelse i allas vår vardag och ett valsystem som hanteras i detta skulle medföra många fördelar, inte minst säkerhetsmässigt. Byt till nästa val!

Underlättar även för annan kommunikation mellan myndigheter och allmänhet, och ger en möjlighet att enkelt genomföra olika folkomröstningar om olika angelägenheter.
det vill vi inte - för då kommer du bästa åt alla dina kvinnliga släktingar.
Du ser ju inte det uppenbara att du inte vet vem som röstar om det sker via datorn.
Fördelen med detta system är att du VET att det är personen bakom skärmen som länger i valsedeln. Och personer bakom skärmen VET att ingen annan vet vad denna stoppar i för valsedlar. Så manliga släktingar och bruschur kan inte tvinga kvinnorna att klanrösta - även om de gör det ändå. Men i teorin är de fria. Det kommer ju näppeligen ske om det sker i hemmet vid datorn. Ska valmyndigheten komma hem till alla och köra ut familjen ur bostaden för att sedan släppa in den en och en att rösta i enskildhet?
Sådana som du borde kans inte ha rösträtt när man tänker efter...

Visst - nuvarande system har brister, framförallt om du är blind. Men det är låååångt bättre än ett digitalt hemmasystem.
Citera
2026-09-13, 17:27
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Tråd finns redan:

(FB) Varför är valsedlarna bakom en egen skärm?
Senast redigerad av Ludvig.Rudolf 2026-09-13 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in