2026-09-13, 14:59
Medlem
Där jag röstade idag (valet 2026) var det valsedlar bakom en egen skärm. Endast en person åt gången fick vistas bakom skärmen bland valsedlarna. Bra för anonymiteten antar jag.

Efter man tagit sina valsedlar fick man gå bakom ett grönt skynke och stoppa in sina valda valsedlar i respektive kuvert.

Men det verkar väldigt ineffektivt. Blev ju köbildning direkt. Jag läste att någon röstningslokal i Umeå hade 2 timmars väntetid(!) och folk hade valt att gå hem istället för att rösta. Så får det ju inte gå till!

Varför har man inte bara valsedlar bakom det gröna skynkena direkt? Så väljer man dom valsedlar man vill, stoppar i sina kuvert och sen går och droppar kuverten.

Hur tycker ni man kan effektivisera röstningsprocessen?
Citera
2026-09-13, 15:19
Medlem
Vi skall inte ha den här skiten med valsedlar överhuvudtaget. Vi skall ha digitala val över nätet.
Att det finns krafter som motarbetar detta är märkligt. Man bör fråga sig varför det är så, vilka krafter är det som motarbetar ett systemskifte i valprocessen? Vilka är det som har något att förlora på att vi har ett föråldrat valsystem?

Detta system som vi använder utarbetades på 1800-talet. Det var bra och säkert för sin tid, men det var samtidigt som ångmaskiner var var top notch, tidningar sattes med blytyper av sättare och flyget hade ännu inte sett dagens ljus. Men vi skall fortfarande behöva använda ett lastgammalt, obsolet valsystem.
Datatekniken har blivit en accepterad och allmänt använd företeelse i allas vår vardag och ett valsystem som hanteras i detta skulle medföra många fördelar, inte minst säkerhetsmässigt. Byt till nästa val!

Underlättar även för annan kommunikation mellan myndigheter och allmänhet, och ger en möjlighet att enkelt genomföra olika folkomröstningar om olika angelägenheter.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-09-13 kl. 15:40.
Citera
2026-09-13, 15:28
Medlem
KalleXs avatar
I min vallokal så fanns det tre stora skärmar med valsedlar bakom samtliga.
Vi fick stoppa i valsedlarna i kuverten direkt bakom dessa skärmar.
Men då det fanns tre sådana så gick det hyfsat snabbt ändå.

Valarbetarna gick och kollade bakom skärmarna efter varenda person hade varit där, för all kolla att allt såg rätt ut.
Några klassiska smala gröna skärmar fanns inte.

Det verkar som om valmyndigheten håller på att experimentera med olika metoder på olika ställen.
Citera
2026-09-13, 15:30
Medlem
Gubbens avatar
Men varför måste folk rösta just idag?
Har ju gått att förtidsrösta på flera ställen i flera veckor.
Citera
2026-09-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vi skall inte ha den här skiten med valsedlar överhuvudtaget. Vi skall ha digitala val över nätet.
Att det finns krafter som motarbetar detta är märkligt. Man bör fråga sig varför det är så, vilka krafter är det som motarbetar ett systemskifte i valprocessen? Vilka är det som har något att förlora på att vi har ett föråldrat valsystem?
Detta system som vi använder utarbetades på 1800-talet. Det var bra och säkert för sin tid, men det var samtidigt som ångmaskiner var var top notch, tidningar sattes med blytyper av sättare och flyget hade ännu inte sett dagens ljus. Men vi skall fortfarande behöva använda ett lastgammalt, obsolet valsystem.
Datatekniken har blivit en accepterad och allmänt använd företeelse i allas vår vardag och ett valsystem som hanteras i detta skulle medföra många fördelar, inte minst säkerhetsmässigt.

Givetivs är ett digitalt val mer rättsosäkert och inte alls önskvärt. Hur många argument önskar du ha för det?
Citera
2026-09-13, 15:38
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Men varför måste folk rösta just idag?
Har ju gått att förtidsrösta på flera ställen i flera veckor.

För oss är det en trevlig tradition att rösta på valdagen. Att vandra iväg tillsammans med en massa andra för att njuta av att Sverige är ett demokratiskt land.

Men jag tycker själva valsystemet med en massa lappar och kuvert är rent ut sagt idiotiskt. För att inte tala om det ansvar som åligger partierna att förse röstställena med valsedlar (med kandidater). En sedel skulle räcka, man skriver in numret på sina kandidater i tre rutor, thats it. Då väljer alla dessutom en egen kandidat, och vi slipper det korkade "jag röstar blint på nåt parti"-systemet.
Citera
2026-09-13, 15:55
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Övergå till det finska systemet med samma valsedel och sen skriver man ett nummer på den man röstar på.
Listor på dom olika kandidaterna är uppsatta på väggen om man är osäker vem man skulle rösta på.
Citera
2026-09-13, 16:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Där jag röstade idag (valet 2026) var det valsedlar bakom en egen skärm. Endast en person åt gången fick vistas bakom skärmen bland valsedlarna. Bra för anonymiteten antar jag.

Efter man tagit sina valsedlar fick man gå bakom ett grönt skynke och stoppa in sina valda valsedlar i respektive kuvert.

Men det verkar väldigt ineffektivt. Blev ju köbildning direkt. Jag läste att någon röstningslokal i Umeå hade 2 timmars väntetid(!) och folk hade valt att gå hem istället för att rösta. Så får det ju inte gå till!

Varför har man inte bara valsedlar bakom det gröna skynkena direkt? Så väljer man dom valsedlar man vill, stoppar i sina kuvert och sen går och droppar kuverten.

Till för ett par val sen så är valsedlarna bakom en skärm. Det hänger samman med valhemligheten; din röst ska vara hemlig. Innan fanns alla på ett bord eller så, och typ innan man kom in i själva vallokalen.

Att lägga dem i själva valbåset är utrymmeskrävande. Dessutom måste funktionärerna springa titt som tätt och kolla om det finns sedlar kvar för alla partier (och att ingen t ex har snott ett partis sedlar). Det kräver personal och är störande.
Citera
2026-09-13, 16:07
Medlem
JustTrollings avatar
SD bölade om att folk inte vågade rösta SD om man hade valsedlarna stående på ett bord som folk kunde se. Då krävde man att valsedlarna skulle ställas så ingen kunde se vad en person tog för valsedlar. Därför är det så.
Citera
2026-09-13, 16:08
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Verkar vara olika beroende på vart man bor 😕Där jag var och röstade så var valsedlarna bakom själva skärmen där man stoppade i dom i kuverten. Inte ens SD’s valsedlar var bortplockade.
Citera
2026-09-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Till för ett par val sen så är valsedlarna bakom en skärm. Det hänger samman med valhemligheten; din röst ska vara hemlig. Innan fanns alla på ett bord eller så, och typ innan man kom in i själva vallokalen.

Att lägga dem i själva valbåset är utrymmeskrävande. Dessutom måste funktionärerna springa titt som tätt och kolla om det finns sedlar kvar för alla partier (och att ingen t ex har snott ett partis sedlar). Det kräver personal och är störande.
I min lokal var det 4 gröna skärmar och en skärm för valsedel. För att välja valsedel fick man vara max en person.

Det fattar vem som helst att det är valsedlarna som kommer bli flaskhalsen. Och så var det hos mig, alla stod i kö till den.

Utrymmeskrävande är det ju inte alls. Det handlar om max 1kvm för valsedlar.

Personalen springer ju redan idag och kollar valsedlarna hela tiden. Bidrog till köbildningen.

Riktigt dåligt system. Och vi har till och med en hel myndighet för det här.
Citera
2026-09-13, 16:30
Medlem
Kan man kolla efteråt om man verkligen röstade på det man röstade efteråt eller kan man i princip bara byta kort för dom som är inblandade då i räkningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in