2026-09-12, 17:30
Medlem
Jag är av den uppfattning att vi är odlat fram för att testa hur man startar upp nya planeter och gjör dom !självgående!. Oavsett är det ju 'mind-boggling ' att vi kan sitta å texta å förklara hur jag ser på din fråga
Jag är öppen för det mesta jag hör, för jag vet inte iallafall 😊
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har du någonsin stannat upp och tänkt på hur sjukt osannolikt det är att du överhuvudtaget existerar? Om vi skalar bort allt sci-fi-gissande och tittar kallt på ren matematik och hård vetenskap, så pekar allt mot en svindlande slutsats: Vi är ett levande mirakel.

För att mänskligt liv ska kunna uppstå krävs det att en nästintill oändlig kedja av kosmiska, geologiska och biologiska sannolikheter som är astronomiska.

Här är några parametrar som var tvungna att kalibreras på ett knivsegg tillsammans för att liv skulle kunna bildas:

1️⃣ Det kosmiska startskottet: Big Bangs expansionshastighet ställt mot gravitationen var tvungen att stämma med en precision på 1 del på 10⁶⁰. Hade universum haft en aning mer materia hade det imploderat direkt. En aning mindre, så hade allt flugit isär innan stjärnor ens hann formas.

2️⃣ Rätt kosmiskt skydd och strålning (Emission): Vi behöver gasjättar (som Jupiter) som fungerar som dammsugare mot asteroider, samt en placering där stjärnans energistrålning är exakt lagom. Rätt typ av solstrålning krävs för kemin, samtidigt som universums dödliga kosmiska partiklar måste stängas ute.

3️⃣ Jordens glödande inre och magnetfält: Djupt under våra fötter roterar en flytande järnkärna. Denna kosmiska dynamo skapar ett gigantiskt magnetfält runt planeten. Utan denna osynliga sköld skulle solvinden för länge sedan ha blåst bort vår atmosfär, kokat bort haven och lämnat jorden lika död som Mars.

4️⃣ Vår unika måne (Vår dolda livförsäkring): Månens gravitation fungerar som ett stabiliserande ankare för jordaxeln. Utan den skulle jorden vobbla kaotiskt i rymden och tippa mellan 0 och 85 grader. Hela kontinenter skulle plötsligt hamna i permanent frysande mörker eller kokande hetta – ett så extremt klimat och snabba förändringar att avancerat liv hade raderats ut direkt. Dessutom skapar månen tidvattnet som rörde om näringsämnen i livets vagga, samtidigt som den har bromsat jordens rotation från kaotiska 5-timmarsdygn till behagliga 24 timmar.

5️⃣ Vulkanisk aktivitet och den geologiska termostaten (NY FORSKNING 2024): Planetens inre värme och vulkaniska aktivitet är helt avgörande för att hålla jorden varm och reglera klimatet. En uppmärksammad studie av forskarna Gerya och Stern visade att för att en planet ska ha en långsiktigt stabil miljö krävs det både kontinenter, djupa hav och aktiv plattektonik. Chansen för att en planet ska pricka in bara detta är mikro-små 0,003 %!

6️⃣ Den biokemiska tändningen (Abiogenes): Det ögonblick när död kemi blev levande biologi. Trots 75 års försök i våra mest avancerade laboratorier kan vi fortfarande inte återskapa detta. Sannolikheten att aminosyror av en slump pusslas ihop till en självreproducerande cell har i pessimistiska modeller uppskattats till så lågt som 1 på 10¹⁰⁰ (en googol).

7️⃣ Det evolutionära språnget: Att utveckla avancerad fotosyntes (som tog 2 miljarder år!), syresätta atmosfären, skapa komplext flercelligt liv, och slutligen utveckla människan – en art med ett unikt medvetande som skiljer sig radikalt från alla andra djur.

8️⃣ Kronan på verket (Människohjärnan vs. Världens tyngsta dator): Evolutionens slutprodukt mellan dina öron är den mest komplexa kända strukturen i hela universum. Forskare uppskattar hjärnans kapacitet till runt 1 exaFLOP (en miljard miljarder beräkningar per sekund). Först år 2022 lyckades mänskligheten för allra första gången bygga en superdator som kunde matcha denna råa hastighet: den amerikanska maskinen Frontier. Jämförelsen i fysisk storlek är helt absurd:
• Hela anläggningen: Är som en liten industripark. Själva datorhallen är ca 30x25 meter, pumphuset för kylningen ca 25x12 meter och ställverket ca 35x18 meter. Allt med en takhöjd på upp till 12 meter.
• Vikten: Landar på gigantiska 2 000–3 500 ton av maskiner, rör, stål och betong.
• Strömmen och kylningen: Frontier slukar 25–30 megawatt (MW) – lika mycket el som 15 000–20 000 villor – och kräver tiotusentals liter iskallt vatten i minuten för att inte smälta.
Och allt detta monstersystem... bara för att matcha en 1,3-kilos mänsklig hjärna som har ett lagringsutrymme på 2,5 petabytes (3 miljoner timmar video), bygger om sin egen fysiska struktur i realtid och drivs på ynka 20 watt – mindre än en svag glödlampa!
Att jämföra vår absolut bästa mänskliga teknik mot vad naturen har skapat i din skalle är som att jämföra primitivt skrot från 500-talet mot genial, utomjordisk ingenjörskonst.

Vad säger matematiken om våra chanser? Det är en otroligt låg chans att människan kom till. Den totala sannolikheten för att allt detta ska inträffa på en planet är runt 1 på 10¹⁶⁰ – ett tal som är så astronomiskt litet att det gör vår existens till en matematisk omöjlighet som ändå hände.

Anledningen till att vi inte har hört ett enda pip från rymden trots över 60 års lyssnande är helt enkelt att det biologiska och geologiska lotteriet är för svårt.

Detta bekräftas av en berömd studie från Oxford University (Future of Humanity Institute, 2018) . Forskarna körde miljontals datasimuleringar på Drakes ekvation där de vägde samman planeternas antal mot den extrema osannolikheten att ALLA dessa bitar klaffar samtidigt.
Resultatet?
Det är mellan 53 % och 99,6 % chans att vi är den ENDA intelligenta civilisationen i vår galax, Vintergatan.
Det är mellan 39 % och 85 % chans att vi är helt ensamma i HELA det observerbara universum.

SLUTSATSEN:
Vi är inte en dussinvara. Ett fantastiskt slumpmässigt mirakel inträffade här. Vi är universums sätt att tänka, känna, älska och förstå sig självt. Om vi utplånar oss själva slocknar universums kanske enda medvetna ljus.

Hur är det ens möjligt matematiskt att vi kom till när man väger samman alla dessa obefintliga odds?Hur förklarar man logiskt att en tärning med en googol sidor lyckades visa en sexa, rad efter rad, hela vägen från Big Bang till människan? Tror du fortfarande vi inte är ensamma efter sett dessa siffror? Är den fysiska evolutionen i sig själva verktyget som på något sätt tvingar fram det omöjliga?
Låt oss diskutera matematiken och logiken bakom att vi överhuvudtaget existerar här i mörkret.
Citera
2026-09-12, 17:38
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Så om en omedveten sten hade varit mer sällsynt och mer komplex än en medveten människa så hade stenen varit mer speciell än människan? Det är dessa två egenskaper som enligt dig innebär att något är speciellt?

Om vi någon gång i framtiden bygger en diskmaskin vars programmering vore mer komplex än människans hjärna så skulle denna diskmaskin vara mer speciell än oss?

Det vore onekligen väldigt speciellt med en diskmaskin som är mer komplex än en människas hjärna...
Skulle den ha ett större värde än en människa och dess hjärna?
Nej?
Vore den mer unik och speciell?
Ja.
Citera
2026-09-12, 17:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du funderar lite så inser du att de där två inte går ihop. Men så blir det väl när man klistrar in en stor textmassa från en AI och kallar det för trådstart.

Finns rätt många svar på den, även om de grundar sig en hel del i spekulation.

- Det kan finnas ett oändligt antal universum. Något av dem kommer ha liv om det är möjligt att det händer, och självfallet kommer vi befinna oss i ett av de som har det.
- Universum kan vara oändligt stort. Då kommer det finnas liv någonstans om det är möjligt, och vi kommer naturligtvis vara på ett sådant ställe.
- Universum kan vara cykliskt och det blir en big bang med jämna mellanrum så att allt startas om. Och just den här gången råkar vara en sådan där liv uppkom.

Och dina funderingar (eller rättare sagt inklistrad trams från AI) är inte direkt något nytänkande. Ett klassiskt misstag är argumentet om fine tuning som du använder.

Det är inte endast en renodlad AI text, det är mina egna kunskaper, text, frågor, analys där jag bett ai dela upp och renskriva texten som jag vill den ska se ut. Jag har sen klippt och klistrat, tagit bort och lagt till saker. Endast vissa detaljkunskaper har ai tagit fram genom frågor från mig.
Citera
2026-09-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det vore onekligen väldigt speciellt med en diskmaskin som är mer komplex än en människas hjärna...
Skulle den ha ett större värde än en människa och dess hjärna?
Nej?
Vore den mer unik och speciell?
Ja.
Varför skulle den inte ha ett större värde? Har det någon relevans för en saks värde hur speciell den är?
Citera
2026-09-12, 17:53
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Varför skulle den inte ha ett större värde? Har det någon relevans för en saks värde hur speciell den är?

Måste tyvärr svara med en motfråga.
Värde för vem?
Citera
2026-09-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Måste tyvärr svara med en motfråga.
Värde för vem?
Exakt min poäng. Värde existerar inte objektivt. Att någonting är speciellt på så sätt att det värderas högre än någonting annat beror bara på att någon personligen råkar föredra det över något annat.
Citera
2026-09-12, 18:21
Medlem
RandomNPCs avatar
Slump-determinism ter sig osannolikt. Man får komma ihåg att vetenskap endast är modellbygge.
Citera
2026-09-12, 18:45
Medlem
Citat:
Det är inte endast en renodlad AI text, det är mina egna kunskaper, text, frågor, analys där jag bett ai dela upp och renskriva texten som jag vill den ska se ut. Jag har sen klippt och klistrat, tagit bort och lagt till saker. Endast vissa detaljkunskaper har ai tagit fram genom frågor från mig.
Jo, tjena

Hursomhelst så har dina frågor besvarats många gånger förr

(FB) Universum kan sprudla av liv?
(FB) Hur räknar man ut sannolikheten av liv på fler planeter i universum
(FB) Beräkna liv i Universum - Drake's ekvation.
(FB) liv i andra planeter? (ej ufon och paranormalt)
(FB) Liv i Universum
(FB) Finns det verkligen några påtagliga bevis för att liv på andra planeter existerar?
Citera
2026-09-20, 15:22
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Har du någonsin stannat upp och tänkt på hur sjukt osannolikt det är att du överhuvudtaget existerar?

Många gånger varje dag.
Förr om åren var jag bekymrad över att jag en dag kanske skulle glömma och vaggas in i det vardagliga grå Svenssonlivet och börja behandla existensen som nåt självklart igen.
Men så blev det verkligen inte.
Ofta kan jag knappt gå utanför dörren utan att påminnas om hur fullständigt vansinnigt det är att jag existerar.

Försöker börja enkelt. När hjärnan registrerar något - vi ser, hör, känner, luktar osv. så förändras åtminstone en liten del av det som pågår i den. Ett ord, ljud, en blick, eller något som rör sig i ögonvrån påverkar hur nästa tanke formas, även fast vi oftast inte är medvetna om det.
Våra tankar påverkar i sin tur vad vi gör, och det vi gör påverkar när nästa sak sker. Någon eller några sekunders skillnad innebär att vi kommer hem vid en annan tidpunkt, säger något vi annars inte hade sagt, möter någon vi annars inte hade mött eller har sex vid en annan tidpunkt och därmed får annan avkomma.
I denna värld av kausalitet och kaosteori innebär det med största sannolikhet att helt andra individer, både människor och djur, lever på jorden idag för att en padda för en miljon år sen valde att hoppa förbi pinnen på höger sida istället för vänster, och sen påverkade djuren omkring på ett annorlunda sätt.
Sen kan man fråga sig hur många andra händelser genom historien som på liknande sätt har påverkat vilka individer som till slut kom att existera.
Eller rättare sagt, hur många utöver mikroskopiska och helt isolerade händelser har inte påverkat?

Ett exempel.
Tänk dig att en av dina förfäder för några tusen år sen stod vid en sjö en vacker sommardag. Sjön var oval, intill växte en enbuske där en gren stack ut lite längre än de andra. Ett stort moln befann sig över sjön och några skator flög förbi mot solen.
Han såg alla dessa detaljer, tyckte det var vackert och påmindes om sin barndom.
Varför?
För att enbusken skulle kunna påverka hans tankar måste enbuskar öht existera, vilket krävde en enorm evolutionär historia av mutationer, selektion och miljöförändringar. Sen skulle just den busken växa just där. Ett frö skulle föras med vinden och slå rot, i rätt jord, under rätt förhållanden. Grenen som fångade hans blick skulle växa åt just det hållet och just så långt. Lite andra förutsättningar under buskens uppväxt och synintrycket hade varit annorlunda = andra tankar och annat handlande.
Sjöns ovala form hade sin egen historia med allt vad det innebär. Berggrund, erosion, vatten, is och geologiska processer osv.
Skatorna i sin tur hade en helt annan orsakskedja bakom sig. Just de fåglarna existerade för att deras föräldrar råkade träffas och fortplanta sig, liksom deras föräldrar, generation efter generation. Och varför flög de just där, just då och i just den riktningen? Vindriktningen påverkade definitivt.
Då behöver vinden förklaras.
Den berodde på temperatur och tryckskillnader och större vädersystem, och det gäller även molnet för att kunna befinna sig just där och ha just den formen när mannen tittade upp och fick sina tankar påverkade exakt som de blev.
Och varför fick allt det här honom att tänka på sin barndom? Då måste hans barndom också ha varit som den var. Människorna han mötte. Sakerna de sa. Lukterna, platserna, känslorna. Hans föräldrar, deras personligheter och livserfarenheter.
Upplevelsen vid sjön behöver kopplas till hela den kedja av händelser som gjorde att hans hjärna befann sig i exakt det tillstånd där just den synen gav upphov till just den tanken, som sen ledde till att kvällen utvecklade sig lite annorlunda. Senare samma kväll, eller månader senare, hade han sex med sin partner vid en annan tidpunkt, en annan spermie vann, och några tusen år senare finns vi.

Exemplet med förfadern vid sjön som i slutändan påverkade vilka som i ett senare skede lever på jorden omfattade bara några sekunder ur en enda människas liv.
Men samma människa hade miljoner andra unika upplevelser och synintryck som påverkat hans, och andras, tankar och därmed handlande. Hans föräldrar hade sina. Andra människor påverkade dem. Djur påverkade människorna. Växter påverkade djuren. Vädret påverkade växterna. Geologin påverkade landskapet. Evolutionen bestämde vilka organismer som öht kunde finnas där.
Och så fortsätter trädet av händelseförlopp bakåt genom miljarder år.

En kortlek med 52 kort kan som bekant blandas på ofattbart många olika sätt. Blandar man den ordentligt så har den exakta ordning man håller i handen med största sannolikhet aldrig tidigare förekommit i hela mänsklighetens historia.
Men istället för 52 kort kan man tänka att den innehåller lika många kort som alla de händelser som haft påverkan på den orsakskedja som slutligen ledde fram till oss.
Den matematiken är inte att leka med.
Det är som ett myrornas krig på TV:n, fast triljarder gånger större, och som pågått i miljarder år.. och där slutresultatet - oss, inte händer om vi plockar bort en endaste av pixlarna nån gång på vägen.
Om en pixel/påverkande händelse hade tagits bort så ger det plats för en annan händelse att äga rum vilket sen sätter igång nya händelsekedjor.
Eller med andra ord, ett exempel jag använt förut, tar du bort en myra från en myrstack och kommer tillbaka en vecka senare och tittar på myrstacken så har precis alla andra myror nya positioner tack vare myran som fattas. När en hel koloni beter sig annorlunda dröjer det inte länge innan andra djur i närområdet är påverkade och handlar annorlunda. När fåglar och andra större djur har fått sina händelsekedjor påverkade är snart människors händelsekedjor påverkade, och sen dröjer det inte länge, i dagens samhälle med globala resor och kommunikation, innan de flesta människor på planeten är påverkade och handlar annorlunda, vilket då medför annan avkomma och helt andra individer på jorden inom några enstaka generationer.
Tack vare den bortplockade myran.

En annan tanke jag ofta kommer tillbaka till.
Jag föreställer mig tillståndet innan big bang (min bild är att det fanns ett sådant) och så ställer jag mig frågan:
Hur många big bangs skulle behöva uppstå innan ett av dem utvecklade just den här jorden med hela dess historik, där just den här evolutionära historien inträffade, där just dessa människor och djur föddes och levde sina liv exakt som de gjorde, och där den absurda kedjan av orsaker och konsekvenser till slut resulterade i just mig?

Och till sist kommer det jag har som svårast att ta in. Alla dessa kedjor ska inte bara existera. De ska korsas, kombineras och spelas ut i just den ordning som leder fram till våra befruktningstillfällen.
Varje händelse öppnar nya möjliga fortsättningar, som i sin tur öppnar ännu fler. Men det handlar inte bara om ett ständigt förgrenande träd av möjliga händelseförlopp, utan om orsakskedjor som korsas och påverkar varandra om och om igen. Det växer fram en ofattbart gigantisk labyrint av kausala möjligheter där antalet tänkbara vägar genom historien exploderar ju längre tiden går.
Och av alla dessa möjliga förgreningar är det en enda faktisk väg som till slut ledde fram till oss.

Svindlande. Men nästan lika svindlande är det att se hur lite det tycks svindla hos de flesta andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in