2026-09-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
"Vi"?

12 gånger högre per capita än medelvärdet för afrikanska länd.
Citera
2026-09-12, 16:50
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Länd? Nu kom den ryska desinformatören Piggekott in.
Senast redigerad av Avfoering 2026-09-12 kl. 17:00.
Citera
2026-09-12, 17:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finns en klimatkris, men om vi i Sverige började leva i grottor och gurgla till varandra utan bilar, telefoner, datorer, varmvatten. skulle det påverka klimatkrisen 0,5% Folk förstår inte hur otroligt litet Sverige är egentligen.

Bygg mer kärnkraft, det räddar klimatet mer än om jag skulle cykla en mil för att handla mat. Om några år är jag för gammal för att köra bil eller cykla, skall jag svälta ihjäl då? För klimatets skull...

Rättelse: 0.05%

Men det är möjligt att det skulle påverka koldioxidsläppen negativt då vi står för större andel av nya alternativa teknologier.
Citera
2026-09-12, 17:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Inte sant när vi har mått på greenhouse emissions som räknar med förstörelse av skog.

Sverige befinner sig över afrikanska snittet, men typ dubbelt.

Vi befinner oss under urfattiga länder som Chad, Bolivien, Mauritius, osv.
Citera
2026-09-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Vi kommer bara få värre och värre klimatproblem, nästa år kommer hälften av världens matproduktion torka bort, matpriserna kommer skena iväg, inflationen kommer skena iväg. Spelar ung roll vad vi i lilleputt Sverige gör. Det är kört ändå.

"Hälften av världens matproduktion kommer torka bort nästa år."

Källa på det
Citera
2026-09-12, 17:41
Medlem
Superbunnys avatar
"Klimatrörelsen" är inget annat än en form av religion.

Vissa tror på tomtar och gudar och Jesus och Muhammed och en mängd andra figurer, vissa människor förlitar sig på och tror på politikerna och vissa tror inte alls.

Det är lika okej att ha en tro som att ha en penis och det är lika okej att vara vegan, men om man försöker trycka ned saken i halsen på folk utan deras medgivande så kan man dra åt helvete!
Citera
2026-09-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
"Hälften av världens matproduktion kommer torka bort nästa år."

Källa på det
Men din planta, det har ju inte hänt ännu

Sitt inte här och grina nästa år när matpriserna gått upp med 20-30%
Citera
2026-09-12, 18:37
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Om ni lyssnar in ert närområde så märker ni säkert att folk undviker att prata om klimatkrisen numera? Är det slutet på en fluga vi ser? Har medelsvensson helt enkelt fullt upp med viktigare spörsmål att lösa och klimatet klarar sig nog ett tag till? Är det så man resonerar mellan skål och vägg?

Själv upplever jag att folk blir generade och vill byta ämne om "klimatkrisen" kommer på tal.

Hur låter det i din krets, har klimatkrisen tappat fart? Betraktas "klimatrörelsen" som lite lolliga rentav?

Nej. Idiotisk frågeställning.

Klimatet är inte en trend.

Ingen bryr sig vad din granne tycker om Greta osv.

Du är bara en tråkig boomer.
Citera
2026-09-12, 18:41
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Det syntes i slutdebatten att MP har lite panikkänslor, folk skräms inte så lätt numera utan har intagit en mer sansad attityd till föroreningarna som vi faktiskt arbetat med sen 1970-talet. Med framgång, vi har lägst utsläpp i världen just nu.

Vi hade det ja, men under Tidö har utsläppen ökat.

Tidö-partierna skiter i oss och vill bara tjäna pengar på att sälja ut oss och våra barns framtid.
Citera
2026-09-12, 19:52
Medlem
Finns väl ännu miljardvinster att hämta ut från EU i "miljö" projekt? Men kanske USA inte lägger pengar på detta. Vore de inte för att vi betalade dessa miljarder i vinst så skulle jag kunna tänka mig stödja miljöprojekt. Men vad det än är så ska de bli extrema vinster.
Citera
2026-09-12, 21:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om ni lyssnar in ert närområde så märker ni säkert att folk undviker att prata om klimatkrisen numera? Är det slutet på en fluga vi ser? Har medelsvensson helt enkelt fullt upp med viktigare spörsmål att lösa och klimatet klarar sig nog ett tag till? Är det så man resonerar mellan skål och vägg?

Själv upplever jag att folk blir generade och vill byta ämne om "klimatkrisen" kommer på tal.

Hur låter det i din krets, har klimatkrisen tappat fart? Betraktas "klimatrörelsen" som lite lolliga rentav?
Att klimatförändringar pågår är tydligt. Däremot kan inte Sverige påverka den saken annat än marginellt. Men folk som inte vill låtsas om pågående klimatförändringar framstår som lite enfaldiga.
Citera
2026-09-12, 21:11
Medlem
Jag upplever det som värre nu.

Klimatkrisen är oundviklig givet hur vi lever idag (oändlig tillväxt via ändliga resurser) men det betyder inte att den kommer att ske under vår livstid. De här olika miljöclownerna som kidnappat megafonerna det senaste decenniet har dock medfört att ingen längre tar frågan på allvar. Därmed kan vi inte ändra kurs med sunt förnuft, utan kommer att tvingas anpassa oss under existentiellt hot för att alla radioaktiva gretor förgiftat debatten till att bli radikal extrempartism istället för att tas på allvar.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-09-12 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in