2026-09-12, 14:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Om ni lyssnar in ert närområde så märker ni säkert att folk undviker att prata om klimatkrisen numera? Är det slutet på en fluga vi ser? Har medelsvensson helt enkelt fullt upp med viktigare spörsmål att lösa och klimatet klarar sig nog ett tag till? Är det så man resonerar mellan skål och vägg?

Själv upplever jag att folk blir generade och vill byta ämne om "klimatkrisen" kommer på tal.

Hur låter det i din krets, har klimatkrisen tappat fart? Betraktas "klimatrörelsen" som lite lolliga rentav?
Klimatfrågan är ett klassiskt i-landsproblem, typ som man när man råkade beställa Cola zero istället för Cola original på McDonalds. Så fort något annat, verkligt problem inträffar glömmer man snabbt bort "klimathotet".

Så ja, idag bryr sig inte så många om "klimatkrisen" utan fokuserar på riktiga problem.
Citera
2026-09-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Klimatfrågan är ett klassiskt i-landsproblem, typ som man när man råkade beställa Cola zero istället för Cola original på McDonalds. Så fort något annat, verkligt problem inträffar glömmer man snabbt bort "klimathotet".

Så ja, idag bryr sig inte så många om "klimatkrisen" utan fokuserar på riktiga problem.

Det syntes i slutdebatten att MP har lite panikkänslor, folk skräms inte så lätt numera utan har intagit en mer sansad attityd till föroreningarna som vi faktiskt arbetat med sen 1970-talet. Med framgång, vi har lägst utsläpp i världen just nu.
Citera
2026-09-12, 15:51
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Om ni lyssnar in ert närområde så märker ni säkert att folk undviker att prata om klimatkrisen numera? Är det slutet på en fluga vi ser? Har medelsvensson helt enkelt fullt upp med viktigare spörsmål att lösa och klimatet klarar sig nog ett tag till? Är det så man resonerar mellan skål och vägg?

Själv upplever jag att folk blir generade och vill byta ämne om "klimatkrisen" kommer på tal.

Hur låter det i din krets, har klimatkrisen tappat fart? Betraktas "klimatrörelsen" som lite lolliga rentav?
Känner du till vad som nyligen hände i Himalaya?
Citera
2026-09-12, 15:55
Medlem
Duvlorts avatar
Framförallt nu när det blir så orättvist. Varför ska vi lägga ner vår industri, när Kina (12,6 miljarder ton) skiter fullständigt i klimatet?

Världens samlade vulkaner släpper ut ungefär 130 till 600 miljoner ton koldioxid per år medans Sverige släpper ut 47,5 miljoner ton.

Nä, nu ska jag ut och limma fast mig i 54:ans buss...

Edit: Den är tydligen nedlagd, går ut i demonstrationen Stoppa Solen! istället.
Senast redigerad av Duvlort 2026-09-12 kl. 16:00.
Citera
2026-09-12, 16:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

I min umgängeskrets och på mitt jobb finns det nog inte en endaste en som inte vet att klimatförändringen är högst verklig och den också kommer att leda till kris, i Sverige och globalt.

Den krisen är inte här ännu, och all prognoser visar att Sverige generellt sett kommer att drabbas betydligt mildare än de flesta andra områden. Det är bara tur, en följd av geografiska och klimatbaserade förhållanden, men det är ändå sant. Delar av västkusten kommer att spolas iväg, havshöjningen kommer att äta upp kust längs med hela landet, skogen kommer att ändras (mer löv, granen kommer att få ge vika), nederbörden ökar (mer översvämningar, riktigt ordentliga sådana), mer temperaturvariation under vår och höst (kommer att påverka odling bl.a.) osv. Men om inte Golf-strömmen sinar och om Sverige anpassar sig i tid så är Sverige (och Norden överlag) ett av de absolut bästa platserna att bo på i framtiden. Det är förstås samtidigt ett problem i sig, eftersom så många andra platser, också inom Europa, kommer att försämras, en del av dem drastiskt.

Flygskam, klimatskam och hela den faderullan har redan spelat ut sin roll. Det finns ingen vettig person på planeten som idag tror att det går att lämna olja, gas och kol "kvar i marken". Allt kommer att användas, vilket gör en massiv klimatförändring oundviklig. Dessutom visar forskningen att klimatförändringen redan idag är självökande, dvs. också om mänskligheten vred ned sina utsläpp till noll i morgon så klimatförändringen själv producera mer klimatgaser till atmosfären och därmed leda till en allt större förändring.

Så klimatförändring eller inte är en nollfråga. Men vi kan fortfarande påverka hur snabbt förändringen framskrider. Dels genom att dra ner på de klimatgaser vi människor producerar, dels genom att hjälpa naturen att lagra in mer kol.

De två verkliga politiska frågorna gällande klimatet är därför om, hur och när Sverige ska anpassa sig, så vi klarar av förändringen se bra och säkert som möjligt. Och om vi tillsammans med andra länder ska försöka minska utsläppen och öka inlagringen.

Utsläppsminskningen är redan delvis hanterad, via EU:s juridiskt bindande klimatlagstiftning och ett nettonoll-läge redan år 2050. Men den lagstiftningen har, lustigt nog, rätt litet med klimatarbetet att göra, det är tvärtom mest fråga om att avsluta unionens fossilberoende med klimatet som käpphäst.

Dessutom är "nettonoll" inte alls detsamma som "inga utsläpp". Nettonoll är utsläpp minus inlagring, och Sverige kan lagra en hel del kol. Om vi minskar avverkningarna, återväter kollager i f.d. våtmarker och ser till att alla grundområden längs med vår långa kust mår bra.

Det som är riktigt "lolligt" är att inte förstå det här, eller ännu värre: att vägra att förstå och acceptera att så här är fallet. Det kräver att man antingen är född som idiot, eller har valt att bli det.
Citera
2026-09-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Känner du till vad som nyligen hände i Himalaya?

Du vet att vi har världens lägsta utsläpp?
Citera
2026-09-12, 16:13
Medlem
Vi kommer bara få värre och värre klimatproblem, nästa år kommer hälften av världens matproduktion torka bort, matpriserna kommer skena iväg, inflationen kommer skena iväg. Spelar ung roll vad vi i lilleputt Sverige gör. Det är kört ändå.
Citera
2026-09-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Vi kommer bara få värre och värre klimatproblem, nästa år kommer hälften av världens matproduktion torka bort, matpriserna kommer skena iväg, inflationen kommer skena iväg. Spelar ung roll vad vi i lilleputt Sverige gör. Det är kört ändå.

Allt fler experter och forskare börjar ju vända sig mot alarmismen och jag tror de har rätt. Vi ska inte skita ner luften i onödan men det är ingen kris så som klimatextremisterna vill få det till.
Citera
2026-09-12, 16:16
Medlem
Jag har aldrig fattat detta eftersom de inte talar om vilket klimat vi ska ha.

Jag vill veta exakt klimat som mp ska genomföra för varje enskild dag 10 år framåt
dvs temperatur dygnet runt nederbörd dygnet runt - blåst storm dygnet runt.

Sen har de inte heller förklarat hur man ska rösta fram ett klimat dvs om
ingen röstar mp så får vi det klimat vi har idag o om många röstar mp får
vi ett helt annat klimat- mp har inte förklarat hur detta hänger ihop o jag
får inte till detta.

Växthuseffekten är skadlig - dvs växthus är farliga hur kan växthus då
vara lagliga - växthusen ger alltså en skadlig effekt o ändå finns växthus
i de flesta länder - jag fattar inte ett smack.

PS kan man genom röstinstrumentet rösta fram o skapa sommar året om?
Citera
2026-09-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag har aldrig fattat detta eftersom de inte talar om vilket klimat vi ska ha.

Jag vill veta exakt klimat som mp ska genomföra för varje enskild dag 10 år framåt
dvs temperatur dygnet runt nederbörd dygnet runt - blåst storm dygnet runt.

Sen har de inte heller förklarat hur man ska rösta fram ett klimat dvs om
ingen röstar mp så får vi det klimat vi har idag o om många röstar mp får
vi ett helt annat klimat- mp har inte förklarat hur detta hänger ihop o jag
får inte till detta.

Växthuseffekten är skadlig - dvs växthus är farliga hur kan växthus då
vara lagliga - växthusen ger alltså en skadlig effekt o ändå finns växthus
i de flesta länder - jag fattar inte ett smack.

PS kan man genom röstinstrumentet rösta fram o skapa sommar året om?

MP har lögnen som affärsidé ända sedan starten. De lyckades inbilla folk att säldöden berodde på miljöpåverkan medans sanningen var att de drabbats av valpsjuka och nån mer sjukdom. Typ rävskabb som naturen själv sätter in för att förädla djurstammarna.
Citera
2026-09-12, 16:32
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Du vet att vi har världens lägsta utsläpp?
"Vi"?
Citera
2026-09-12, 16:34
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-
Är det helt otänkbart att det Sverige gör påverkar hur andra länder i Europa agerar? Och att Europa i sin tur påverkar Indien och Kina.
Ja, det är helt otänkbart. Sverige har inte ens det bästa ryktet i EU. Indien och Kina skrattar åt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in