2026-09-12, 12:26
Medlem
Om ni lyssnar in ert närområde så märker ni säkert att folk undviker att prata om klimatkrisen numera? Är det slutet på en fluga vi ser? Har medelsvensson helt enkelt fullt upp med viktigare spörsmål att lösa och klimatet klarar sig nog ett tag till? Är det så man resonerar mellan skål och vägg?

Själv upplever jag att folk blir generade och vill byta ämne om "klimatkrisen" kommer på tal.

Hur låter det i din krets, har klimatkrisen tappat fart? Betraktas "klimatrörelsen" som lite lolliga rentav?
Senast redigerad av Valet-2026 2026-09-12 kl. 12:29.
Citera
2026-09-12, 12:33
Medlem
bithaxs avatar
Det är lite kört eftersom Sveriges agerande inte kan påverka utfallet av krisen ändå, eftersom vi är ett sådant litet land.
Klimatkrisen avgörs av agerandet i länder som Indien och Kina och vi bara åker med oavsett.
Vi kan förbereda oss. Kanske börja anlägga vingårdar och se till att vi har vattenförsörjning på sommaren och storm-drains likt de man har i Thailand.
Svensk infrastruktur är enligt uppgift så underinvesterad att upp till 60% av rent vatten läcker ut från ledningarna i jorden på vissa ställen.
Det nationella genomsnittet är att 15-17% av allt vatten som renas läcker ut innan det når konsumenten.
Citera
2026-09-12, 12:34
Medlem
Senast idag pratade jag med min kompis om vilket parti han skulle rösta på och varför. Miljöpartiet. De behövs för att om möjligt nå fram till deras klimatmål. Vi ser ju hur det klimatmässigt ser ut i Europa. Katastrofer efter katastrofer.
Citera
2026-09-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är lite kört eftersom Sveriges agerande inte kan påverka utfallet av krisen ändå, eftersom vi är ett sådant litet land.
Klimatkrisen avgörs av agerandet i länder som Indien och Kina och vi bara åker med oavsett.
Vi kan förbereda oss. Kanske börja anlägga vingårdar och se till att vi har vattenförsörjning på sommaren och storm-drains likt de man har i Thailand.
Svensk infrastruktur är enligt uppgift så underinvesterad att upp till 60% av rent vatten läcker ut från ledningarna i jorden på vissa ställen.
Det nationella genomsnittet är att 15-17% av allt vatten som renas läcker ut innan det når konsumenten.
Är det helt otänkbart att det Sverige gör påverkar hur andra länder i Europa agerar? Och att Europa i sin tur påverkar Indien och Kina.
Citera
2026-09-12, 12:40
Medlem
Det är nog en sorts kollektiv, främst undermedveten insikt i att "det är kört", "det spelar ingen roll vad vi gör när omvärlden fortsätter som vanligt" osv.

Vi sitter på ett skenande tåg, än finns räls kvar. Då får vi mindre ångest av att låtsas som att allt är som vanligt för det är för jobbigt (för stort) att tänka på vad som väntar när spåret tar slut.
Citera
2026-09-12, 12:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Om ni lyssnar in ert närområde så märker ni säkert att folk undviker att prata om klimatkrisen numera? Är det slutet på en fluga vi ser? Har medelsvensson helt enkelt fullt upp med viktigare spörsmål att lösa och klimatet klarar sig nog ett tag till? Är det så man resonerar mellan skål och vägg?

Själv upplever jag att folk blir generade och vill byta ämne om "klimatkrisen" kommer på tal.

Hur låter det i din krets, har klimatkrisen tappat fart? Betraktas "klimatrörelsen" som lite lolliga rentav?
Finns en klimatkris, men om vi i Sverige började leva i grottor och gurgla till varandra utan bilar, telefoner, datorer, varmvatten. skulle det påverka klimatkrisen 0,5% Folk förstår inte hur otroligt litet Sverige är egentligen.

Bygg mer kärnkraft, det räddar klimatet mer än om jag skulle cykla en mil för att handla mat. Om några år är jag för gammal för att köra bil eller cykla, skall jag svälta ihjäl då? För klimatets skull...
Citera
2026-09-12, 12:50
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Valet-2026,
Ja vi talar inte särskilt om klimatkrisen globalt sett vare sig här hemma eller i min jobb- och vänkrets. Men det handlar nog mer om att vi inte använder ordet klimatkris men däremot pratar om klimatförändringar, klimatväxlingar och alla io min krets ställer nog upp på att man ser ett skifte i klimatet. Jag skulle också säga att de flest av mina närstående tycker att mänskligheten är pådrivande i klimatförändringen.

Däremot är vi alltså inte dystopiska.

För klimatet bryr sig inte om hur det blir. Det finns ingen kris för klimatet. Krisen är för mänskligheten. Jag tycker att miljörörelsen och liknande framställer klimatet som det vore en person, en aktör eller någon som agerar, eller någon som kan gå under. Men klimat är endast en fysikalisk och kemisk process. Den vill inget, gör inget och bryr sig inte om den förändras eller ej.

Jag tror fler skulle vara intresserade av att lösa "klimatkrisen" om man inte talade om klimatet utan istället talade om människan. För med ordet "klimatkris "kan man distansera sig från utvecklingen och att den inte har med mig själv att göra. Om det är kris för klimatet är det ingen kris för mig.

Kanske vore överlevnadsproblem ett bättre ord, eller annat begrepp som sätter människan i fokus?
Citera
2026-09-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-
Är det helt otänkbart att det Sverige gör påverkar hur andra länder i Europa agerar? Och att Europa i sin tur påverkar Indien och Kina.
Nä, vi har definitivt en påverkan när Svensk kärnkraft läggs ner och ska bytas ut mot Kinesiska vindsnurror och solpaneler som sedan ska ladda Kinesiska elbilar. När hela EU driver en såpass vansinnig politik, då blir det en jävla massa extra föroreningar från Kina på grund av vår efterfrågan.

Därför ska vi ge fan i att handla med skithålsländer som Kina och tillverka saker på ett hållbart sätt här i Europa. Med ren energi från bland annat kärnkraft.
Citera
2026-09-12, 13:03
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Det är ren dynga som används för att gaslighta befolkningen. Världens största bedrägeri.
Citera
2026-09-12, 13:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-

Jag tror indien och Kina skiter totalt i vad Europa gör. Särskilt kina som anser sig själva som bättre än alla andra.

Jag tror inte heller att Sverige påverkar Europa i så stor utsträckning som vissa i Sverige tror.

Hur mycket påverkar politiken i Slovenien Sverige t.ex?

Klimatfrågan är inte ens top 5 i Sloveninen. Däremot är tillexempel integration och invandring en viktig fråga, levnadskostnaderna och tydligen även Israel-Palestina konflikten.
Senast redigerad av bithax 2026-09-12 kl. 13:13.
Citera
2026-09-12, 13:13
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026

Inte direkt.

Det är bara att förändringar syns litet mer och det brinner litet i knutarna? Vi kan ju inte göra enormt mycket längre, det diplomatiska tryck vi en gång hade är litet brännt tyvärr och eftersom vi inte bidrar till EU på den fronten utan snarare motsatsen är vi mer en del i rörelsen att få EU sämre förberett.

Som nån påpekade så eftersom vi saknar den politiska viljan till energialternativ är väl kärnkraft en sistaminuten lösning... men det är nog litet sent för det här hemma i Svedala och ska man se till kärnkraftsdiskussionen är många på, men ingen vill ha dom i närheten. Till och med Mp har börjat ta upp att den sämre paniklösningen börjar bli intressant trots allt.

Men den puttrar på, det är bara att vi nationellt inte är del av den på samma sätt, utan det är samhället, individer och andra sociala grupper som är det.
Citera
2026-09-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tror indien och Kina skiter totalt i vad Europa gör. Särskilt kina som anser sig själva som bättre än alla andra.

Jag tror inte heller att Sverige påverkar Europa i så stor utsträckning som vissa i Sverige tror.

Hur mycket påverkar politiken i Slovenien Sverige t.ex?

Klimatfrågan är inte ens top 5 i Sloveninen. Däremot är tillexempel integration och invandring en viktig fråga, levnadskostnaderna och tydligen även Israel-Palestina konflikten.
Jag tänker snarare att kanske Norge och Finland ser att Sverige uppnår vissa klimatmål och då tar efter. Tyskland och Frankrike ser hur Skandinavien lyckas, Europa kan sedan visa på förbättringar under klimatmötena med Kina och Indien och visa att det är möjligt.

Om det är helt irrelevant vad Sverige och Europa är det väl lika bra att öppna kolkraftverken igen och låta våra utsläpp komma upp i Asiens nivå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in