2026-09-13, 11:46
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Men då är du även för att folk ska få bära kläder med hakkors, is flaggor osv?

Du får ju vara konsekvent. Annars är du bara en islamistvurmare och hycklare. Du är för yttrandefrihet så länge man säger det du tycker, ungefär.
Mitt tyckande är inte aktivism eller opinionsbildning.

Kläder med hakkors på skulle mest troligt bedömas som att hakkorset utgör hets mot folkgrupp. Samma kläder utan hakkors på skulle vara tillåtna.

IS-flaggan är svart med något arabiskt krimskrams i vitt? Jag vet inte om den har varit föremål för något rättsfall i Sverige.
Citera
2026-09-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag är för att alla ska få bära vilka kläder de vill, där sammanhang och situation kan kräva arbetskläder eller uniform.

Vilka andra kläder som symbolisersr förtryck vill du ha förbud mot?

Jeans är väl givet, genom att dessa är en klassisk symbol för erövringen av den de vida vidderna i USA där ursprungsbefolkningen trängdes undan för att cowboys skulle kunna leva fritt.

Alla former av kepsar, som har ursprung i officerskårens skärmmössor. Dessa symboliserar krig och förtryck.

Tunikan är väl också mogen för förbud. Dessa bars förr över rustningar för att man lättare skulle kunna avgöra vem som var på ens sida i stridens hetta. Ännu ett klädesplagg som är starkt kopplat till våld och förtryck.

Nej, om ni vill ha förbud mot vissa kläder inom SD så får ni ha det där. Något nationellt förbud av självvald klädsel likt det ni har mot bomberjacka inom partiet ska inte bli verklighet i Sverige.
Inom SD? Finns väl gott om andrs grupper som också vill förbjuda slöjan delvis eller helt. I det sekulariserade Frankrike stödjer många ett förbud i alla fall på vissa platser och för vissa åldersgrupper.
Citera
2026-09-13, 11:49
Medlem
Duvlorts avatar
Hur långt kan Camilla tänka sig att gå med sin rätt att bära sin niqab? Spränga sig till döds på en lokalbuss?
The Middle East Way.
Citera
2026-09-13, 11:49
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Ingen väljer att täcka över sitt hår och ansikte. Ner med kvinnoförtrycket. Allas lika värde!
Argument from personal incredulity.

Du säger i stort sett: jag förstår inte hur man kan ta på sig en sån klädsel, så därför är det vettlöst när andra väljer att göra det.

Ett klassiskt logiskt felslut.
Citera
2026-09-13, 11:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Inom SD? Finns väl gott om andrs grupper som också vill förbjuda slöjan delvis eller helt. I det sekulariserade Frankrike stödjer många ett förbud i alla fall på vissa platser och för vissa åldersgrupper.
Vi diskuterar inte Frankrike och lagarna där.
Citera
2026-09-13, 11:51
Avstängd
Vallys avatar
Citat:
Mitt tyckande är inte aktivism eller opinionsbildning.

Kläder med hakkors på skulle mest troligt bedömas som att hakkorset utgör hets mot folkgrupp. Samma kläder utan hakkors på skulle vara tillåtna.

IS-flaggan är svart med något arabiskt krimskrams i vitt? Jag vet inte om den har varit föremål för något rättsfall i Sverige.

Burka är hets mot hela värdfolket/majoritetsfolket. Dvs flera miljoner individer. Antagligen mot alla utan muslimerna själva.
Hur många hetsar hakkorset mot? Några tusen judar?
Dessutom råder inget tvång i samhället på att bära kläder med hakkors tillskillnad från islamistkläderna.

Det är väldigt märkliga prioriteringar du har.
Du bedömer med dubbla måttstockar och man kan därför inte ta dig seriöst. Antingen är man för fri klädsel och fullständig yttrandefrihet eller så vill man se den reglerad.

Du vill både ha kakan och äta den.
Citera
2026-09-13, 11:57
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Burka är hets mot hela värdfolket/majoritetsfolket. Dvs flera miljoner individer. Antagligen mot alla utan muslimerna själva.
Dessutom råder inget tvång i samhället på att bära kläder med hakkors tillskillnad från islamistkläderna.

Du bedömer med dubbla måttstockar och man kan därför inte ta dig seriöst. Antingen är man för fri klädsel och fullständig yttrandefrihet eller så vill man se den reglerad.

Vem i samhället är det som med stöd i lagen kan utöva tvång mot enskilda individer? Det är staten genom verktyg som lagar och rättssystemet.

En muslimsk man som tvingar en flicka eller kvinna att bära viss klädsel kan bli dömd för olaga tvång.
Citera
2026-09-13, 12:00
Medlem
Citat:
Jag är för att alla ska få bära vilka kläder de vill, där sammanhang och situation kan kräva arbetskläder eller uniform.

Vilka andra kläder som symbolisersr förtryck vill du ha förbud mot?

Jeans är väl givet, genom att dessa är en klassisk symbol för erövringen av den de vida vidderna i USA där ursprungsbefolkningen trängdes undan för att cowboys skulle kunna leva fritt.

Alla former av kepsar, som har ursprung i officerskårens skärmmössor. Dessa symboliserar krig och förtryck.

Tunikan är väl också mogen för förbud. Dessa bars förr över rustningar för att man lättare skulle kunna avgöra vem som var på ens sida i stridens hetta. Ännu ett klädesplagg som är starkt kopplat till våld och förtryck.

Nej, om ni vill ha förbud mot vissa kläder inom SD så får ni ha det där. Något nationellt förbud av självvald klädsel likt det ni har mot bomberjacka inom partiet ska inte bli verklighet i Sverige.

Jag brukar inte ställa frågan, men är du dum?

Är jeans ett förtryck mot den amerikanska ursprungsbefolkningen? På vilket sätt blir dessa människors liv sämre av att folk i väst bär jeans?

Är keps ett förtryck? Mot vem? Vems liv blir sämre av att en del människor bär keps?

Är tunikan ett förtryck? Mot vem? Vems liv blir sämre av att somliga bär tunika?

Och framför allt: Var på jorden finns det kulturer som kräver att folk bär jeans, keps eller tunika, och som bestraffar dem som inte gör det? Och på vilket sätt uppmuntrar vi förtrycket bland dessa folkslag (ifall de ens finns) genom att själva klä oss i jeans, keps eller tunika?

Jag brukar inte säga det, men ditt inlägg osar lika delar idioti och ett desperat försök att försvara islamismen och dess djupt, djupt kvinnoförtryckande och rent omänskliga klädesplagg, niqaben.

Du låter nästan lika dum som Trumps talespersoner gör när de ska försvara Trump.
Citera
2026-09-13, 12:01
Avstängd
Vallys avatar
Citat:

Citat:
Vem i samhället är det som med stöd i lagen kan utöva tvång mot enskilda individer? Det är staten genom verktyg som lagar och rättssystemet.

En muslimsk man som tvingar en flicka eller kvinna att bära viss klädsel kan bli dömd för olaga tvång.
Det utbredda tvånget du nämner är ett problem. Familjedynamik, psykosociala faktorer, heserkultur och annat gör tyvärr att dom flesta inte anmäler tvång. Därför behövs förbud.

Men det var inte vad vi diskuterade. Jag skrev att plagget retar upp stora delar av majoritetsbefolkningen. Det provocerar, äcklar och retar upp folk. Dessutom skrämmer det många. Det symboliserar extremism och fanatism.
Det hetsar. Varför vill du att det ska vara okej men inte hakkors?
Citera
2026-09-13, 12:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jag brukar inte ställa frågan, men är du dum?

Är jeans ett förtryck mot den amerikanska ursprungsbefolkningen? På vilket sätt blir dessa människors liv sämre av att folk i väst bär jeans?

Är keps ett förtryck? Mot vem? Vems liv blir sämre av att en del människor bär keps?

Är tunikan ett förtryck? Mot vem? Vems liv blir sämre av att somliga bär tunika?

Och framför allt: Var på jorden finns det kulturer som kräver att folk bär jeans, keps eller tunika, och som bestraffar dem som inte gör det? Och på vilket sätt uppmuntrar vi förtrycket bland dessa folkslag (ifall de ens finns) genom att själva klä oss i jeans, keps eller tunika?

Jag brukar inte säga det, men ditt inlägg osar lika delar idioti och ett desperat försök att försvara islamismen och dess djupt, djupt kvinnoförtryckande och rent omänskliga klädesplagg, niqaben.
Mina tre exempel är kläder som kan ses som symboler för förtryck, inte förtryck i sig. SD och KD tycker att slöjan är en symbol för förtryck och jag menar att den är ett uttryck för ett personligt val.

Hatet och hetsen av och mot muslimer är utpräglat inom SD. Att dessa plötsligt vill måna om kvinnorna genom att inskränka deras valfrihet är uppenbart ett slag mot dem förklätt som feminism.
Citera
2026-09-13, 12:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
"Camilla" är en dumfitta och slynhora - hon förstår verkligen ingenting. Hon är säkerligen strykful och för lat för att orka fixa håret och sminka sig, därför väljer skökan att skyla sig...
Citera
2026-09-13, 12:16
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Det utbredda tvånget du nämner är ett problem. Familjedynamik, psykosociala faktorer, heserkultur och annat gör tyvärr att dom flesta inte anmäler tvång. Därför behövs förbud.

Men det var inte vad vi diskuterade. Jag skrev att plagget retar upp stora delar av majoritetsbefolkningen. Det provocerar, äcklar och retar upp folk. Dessutom skrämmer det många. Det symboliserar extremism och fanatism.
Det hetsar. Varför vill du att det ska vara okej men inte hakkors?
Du vill alltså ha en svensk version av Irans sedlighetspolis som patrullerar i förorten och rycker slöjan av kvinnor.

Om du blir genuint rädd av att se en avbild av jungfru Maria i slöja så kan lite mer skinn på näsan vara på sin plats.

Jag har inte tagit ställning i frågan om hakkors på kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in