2026-09-12, 18:32
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Max är väldigt bra. Balanserad, stabil, står alltid på svenskarnas och Försvarsmaktens sida men är inte rädd att kritisera när det behövs.

Förutom försvarspolitik är det ingen politisk kanal, men han har låtit undslippa sig vissa saker som antyder att han inte uppskattar vad massinvandringen gjort med vårt land. Har intrycket att han är sverigedemokrat.

Ja, han har kritiserat massinvandringen och rättspolitiken en del. Förutom att han är super pro NATO, så gillar jag han och han ger både ris och ros till försvarsmakten. Hans främsta kritik brukar ligga i hur försvarsmakten upphandlar sina system och favoriserar de stora försvarsindustri jättarna. Han vill se att vi kopierar Ukraina och köper in från flera leverantörer som kanske inte kan producera stora volymer av materiell. Det är också vad hans sidoprojekt handlar om, att få in riskkapital till mindre nya försvarsföretag.

Han har gjort många intressanta intervjuer med personer inom försvaret och försvarsindustrin och är nog Sveriges främsta "krigsbloggare". Internationellt så finns det många större kanaler. Hans främsta inkomst verkar inte vara sin YouTube-kanal utan sitt jobb som coach och föreläsare om ledarskap, främst riktat emot näringslivet. Något han inte är ensam om, så det gäller att axla sig fram på den marknaden.
Citera
2026-09-12, 18:42
Medlem
Citat:
1. Vilket balanserat och välmotiverat inlägg. 2. Du måste vara mycket socialt framgångsrik?

1. Jag anar och utgår från att du är ironisk? Men även om du är det bör även en sån som du FÖRSTÅ OCH INSE att det är ett problem för Max Villman, precis som det är ett problem för ALLA militärer- låtsasmilitärer eller inte- att synas på mediakanaler som hyser sverigefientliga och odemokratiska åsikter.

2. Mitt sociala liv är off-topic i denna tråd. Max Villman diskuteras här, gå tillbaks till din sömn.
Citera
2026-09-12, 19:05
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi64
1. Jag anar och utgår från att du är ironisk?

Briljant slutsats, Sherlock.

Citat:
Men även om du är det bör även en sån som du FÖRSTÅ OCH INSE att det är ett problem för Max Villman, precis som det är ett problem för ALLA militärer- låtsasmilitärer eller inte- att synas på mediakanaler som hyser sverigefientliga och odemokratiska åsikter.

Att låta sig intervjuas av någon innebär inte att man delar intervjuarens åsikter. Men även om jag hade godtagit de patetiska försök till guilt by association som vänsterslödder ständigt håller på med, handlar det alltså om en före detta barnprogramledare på SVT som för 16 år sedan gick ut med att han varit skinnskalle och nazist för ~25 år sedan. Ingen med en IQ över 70 tror att det är något att komma dragandes med.
Citera
2026-09-12, 19:32
Medlem
Citat:
Briljant slutsats, Sherlock.

1. Att låta sig intervjuas av någon innebär inte att man delar intervjuarens åsikter. Men även om jag hade godtagit de patetiska försök till guilt by association som vänsterslödder ständigt håller på med, handlar det alltså om 2. en före detta barnprogramledare på SVT som för 16 år sedan gick ut med att han varit skinnskalle och nazist för ~25 år sedan. Ingen med en IQ över 70 tror att det är något att komma dragandes med.

1. Delvis sant. Men Max Villman hade full frihet att ifrågasätta både trollkarlspysslingen Daniel "Motvikt" Karlssons nazistiska förflutna och hans misogyna, gubbsjuka och kvinnofientliga kommentarer NÄR SOM HELST under intervjun. Detta gjorde inte Max, och det blir problematiskt.

2. Du missade att jag även skrev att trollkarlspysslingen Daniel "Motvikt" Karlsson också har gett uttryck för extremt misogyna, kvinnofientliga och gubbsjuka åsikter på sin kanal. OCH DETTA ÄR NYLIGEN INTE 25 ÅR SEDAN.

För kännedom till ALLA vill jag citera följande ur försvarsmaktens skrivelse "Värderingar och visioner":
Saxat ur avsnittet: "JÄMSTÄLLDHET OCH JÄMLIKHET":

..//.. (underrubrik- min kommentar): "Försvarsmaktens systematiska jämlikhetsarbete."

citat:

"Vi arbetar förebyggande mot ovälkommet beteende (Försvarsmaktens begrepp för trakasserier, sexuella trakasserier, kränkande särbehandling eller repressalier), och har rutiner för de fall då sådant inträffar."

Citera
2026-09-12, 19:47
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
2. Du missade att jag även skrev att trollkarlspysslingen Daniel "Motvikt" Karlsson också har gett uttryck för extremt misogyna, kvinnofientliga och gubbsjuka åsikter på sin kanal. OCH DETTA ÄR NYLIGEN INTE 25 ÅR SEDAN.

Att du tror att det fortfarande räcker med "han har låtit sig intervjuas av någon som gett uttryck för extrema åsikter" och tro att folk ska köpa din definition av vad som är extremt, är faktiskt smått underhållande. Lever du kvar på 00-talet då det räckte med några epitet från vänstern för att tvinga fram avståndstaganden?
Citera
2026-09-12, 19:59
Medlem
Citat:
Att du tror att det fortfarande räcker med "han har låtit sig intervjuas av någon som gett uttryck för extrema åsikter" och tro att folk ska köpa1. din definition av vad som är extremt, är faktiskt smått underhållande. Lever du kvar på 00-talet då det räckte med några epitet från vänstern för att tvinga fram avståndstaganden?

1. Du misstar dig. Detta är FÖRSVARSMAKTENs definition.

Det är bättre att du erkänner att du EJ har någon som helst koll på vad Max Villmans "kompis" Daniel "Motvikt" Karlsson har ägnat sig åt det senaste året. Du famlar i blindo och är helt vilse här.

Detta är varken politiskt (jag är höger) ELLER en önskan att "cancel" Max Villman. Detta är enbart information publicerad av försvarsmakten.
Citera
2026-09-12, 20:01
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Max är väldigt bra. Balanserad, stabil, står alltid på svenskarnas och Försvarsmaktens sida men är inte rädd att kritisera när det behövs.

Förutom försvarspolitik är det ingen politisk kanal, men han har låtit undslippa sig vissa saker som antyder att han inte uppskattar vad massinvandringen gjort med vårt land. Har intrycket att han är sverigedemokrat.

Enligt min tjejpolare som är aktiv inom moderaterna är han också medlem i M.
Citera
2026-09-12, 20:21
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
1. Du misstar dig. Detta är FÖRSVARSMAKTENs definition.

Det är bättre att du erkänner att du EJ har någon som helst koll på vad Max Villmans "kompis" Daniel "Motvikt" Karlsson har ägnat sig åt det senaste året. Du famlar i blindo och är helt vilse här.

Detta är varken politiskt (jag är höger) ELLER en önskan att "cancel" Max Villman. Detta är enbart information publicerad av försvarsmakten.

FM:s definition har du själv citerat: "trakasserier, sexuella trakasserier, kränkande särbehandling eller repressalier". Du har inte visat att Karlsson gjort sig skyldig till något av detta, utan tror att det räcker med blotta anklagelsen för att folk ska ta avstånd inte bara från Karlsson utan från alla som haft något samröre med Karlsson. Detta är naturligtvis totalt efterblivet.

Väldigt tramsig diskussion för övrigt, "Villman har låtit sig intervjuas av någon som jag påstår är politiskt inkorrekt". Har du några åsikter om Villman utöver detta, eller överskuggas allt annat av det faktum att han vid något tillfälle pratat med någon du personligen anser icke-PK?

Jag kommer troligen inte att öda någon mer tid på dig även om du svarar.
Citera
2026-09-12, 20:35
Medlem
Citat:
FM:s definition har du själv citerat: "trakasserier, sexuella trakasserier, kränkande särbehandling eller repressalier". 1. Du har inte visat att Karlsson gjort sig skyldig till något av detta, utan tror att det räcker med blotta anklagelsen för att folk ska ta avstånd inte bara från Karlsson utan från alla som haft något samröre med Karlsson. Detta är naturligtvis totalt efterblivet.

Väldigt tramsig diskussion för övrigt, "Villman har låtit sig intervjuas av någon som jag påstår är politiskt inkorrekt". Har du några åsikter om Villman utöver detta, eller överskuggas allt annat av det faktum att han vid något tillfälle pratat med någon du personligen anser icke-PK?

Jag kommer troligen inte att öda någon mer tid på dig även om du svarar.
1. Denna information, med bevis, finns i tråden om Max Villmans kompis Daniel "Motvikt" Karlsson.. Men du orkade naturligtvis inte sätta dig in i det, som den NPC du är.

För mer om Max Villmans kompis Daniel "Motvikt" Karlssons gubbsjuka förehavanden kan du även titta på publikationer från kontona "skilleras" och "medvikt" på Youtube- men det lär du naturligtvis vägra...

Vem vill få sin världsbild ifrågasatt? Vad skulle du då ta dig till? Hela din persona OCH HELA ditt psyke skulle då ovillkorligen RÄMNA.

En vanlig dag i livet av en komplett aningslös NPC.
Citera
2026-09-12, 21:19
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
1. Denna information, med bevis, finns i tråden om Max Villmans kompis Daniel "Motvikt" Karlsson.. Men du orkade naturligtvis inte sätta dig in i det, som den NPC du är.

För mer om Max Villmans kompis Daniel "Motvikt" Karlssons gubbsjuka förehavanden kan du även titta på publikationer från kontona "skilleras" och "medvikt" på Youtube- men det lär du naturligtvis vägra...

Vem vill få sin världsbild ifrågasatt? Vad skulle du då ta dig till? Hela din persona OCH HELA ditt psyke skulle då ovillkorligen RÄMNA.

En vanlig dag i livet av en komplett aningslös NPC.

Ja, självklart vägrar jag att leta igenom en tråd på 162 sidor efter vad det nu är du har emot herr Karlsson. Vill du övertyga folk om att din fixering vid Karlsson är rimlig och att vad han nu gjort är så hemskt att du måste dra in honom i en tråd om en helt annan person som vid ett tillfälle pratat med honom - så får du anstränga dig mer, lille ponken.
Citera
2026-09-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ja, självklart vägrar jag att leta igenom en tråd på 162 sidor efter vad det nu är du har emot herr Karlsson. Vill du övertyga folk om att din fixering vid Karlsson är rimlig och att vad han nu gjort är så hemskt att du måste dra in honom i en tråd om en helt annan person som vid ett tillfälle pratat med honom - så får du anstränga dig mer, lille ponken.

Detta ditt svar handlar enbart om MIG och nazisttrollkarlspysslingen Daniel "Motvikt" Karlsson". INTE om Max Villman.

Det jag har skrivit, och menat, är att det kan anses som ofördelaktigt för Max Villman att synas på en kanal som BEVISLIGEN är misogyn och kvinnofientlig. Detta ÄR ofördelaktigt inte enligt mig; utan av försvarsmakten själva- OM man nu ska ta försvarsmaktens "värdegrund" seriöst.

Eller menar du att man inte ska ta försvarsmakten på orden? Är det värdegrunden enbart en papperstiger, menar du?

Att du ej orkar sätta dig in i faktan om Motvikt, som finns ÖVERALLT på nätet, innebär att du är faktaresistent. Du har din uppfattning och vill ej, som den NPC du är, att något eller någon ska rubba den.

Om du tror att du gör Max en tjänst genom detta så tror jag du har du fel. Och än gång vill jag upplysa att jag personligen inte är topic för denna tråd.
Citera
2026-09-12, 23:01
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Detta ditt svar handlar enbart om MIG och nazisttrollkarlspysslingen Daniel "Motvikt" Karlsson". INTE om Max Villman.

Det jag har skrivit, och menat, är att det kan anses som ofördelaktigt för Max Villman att synas på en kanal som BEVISLIGEN är misogyn och kvinnofientlig. Detta ÄR ofördelaktigt inte enligt mig; utan av försvarsmakten själva- OM man nu ska ta försvarsmaktens "värdegrund" seriöst.

Eller menar du att man inte ska ta försvarsmakten på orden? Är det värdegrunden enbart en papperstiger, menar du?

Att du ej orkar sätta dig in i faktan om Motvikt, som finns ÖVERALLT på nätet, innebär att du är faktaresistent. Du har din uppfattning och vill ej, som den NPC du är, att något eller någon ska rubba den.

Om du tror att du gör Max en tjänst genom detta så tror jag du har du fel. Och än gång vill jag upplysa att jag personligen inte är topic för denna tråd.

Tycker du själv att det verkar som om Max har några stora svårigheter att få tillgång till Försvarsmaktens personal eller utrustning i den mån han behöver för sina program?

Kan det möjligtvis vara så att du av någon orsak blivit totalt fixerad vid Hr Karlsson och grovt överskattar hur många som intresserar sig för hans eventuella misogyna eller eljest olämpliga uttalanden? Uttalanden som du fortfarande inte ens försökt bevisa i sak därför att det "finns överallt på nätet", trots att de enda relevanta resultaten vid en googling är en tråd på Flashback där du hör till de mest aktiva skribenterna men inte lyckas haspla ur dig något mer substantiellt än att han är en nazistpygmé-nånting.

Detta får jag som del av ett AI-svar från Google:

"Skitkastning i forumtrådar: På forum som Flashback Forum finns det mycket långa trådar som diskuterar kanalen MotVikt och Daniel personligen. I dessa sammanhang är tonläget extremt hårt. Det är vanligt att användare som ogillar kanalen eller dess rapportering slänger ur sig grova epitet som "kvinnohatande" utan att presentera sakliga eller konkreta exempel som stöder anklagelsen. [1] (https://www.flashback.org/t3606405s)"

Och det har ju inte du gjort nu heller. Och jag har bättre saker för mig än att diskutera med trådförstörande psykfall med osunda fixeringar och noll argument.

Ridå.
Senast redigerad av Threadkiller 2026-09-12 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in