2026-09-11, 23:08
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Vi får in så sjukt mycket pengar i statskassan så politikerna vet inte vad dom ska göra av pengarna. Just nu skickar vi 50,000,000,000 kr varje år till andra människor i andra länder helt gratis. Så dem slipper höja sin skatt….

Så länge vi gör det, så finns det absolut ingen anledning att höja en skatt. Jag ser gärna att vi sänker skatten tills den siffran är 0.
Precis, dra ner det ill närmast noll. S vill ha det kring 1% av BNP....
Citera
2026-09-11, 23:15
Medlem
folkgemenskaps avatar
Under Tidöregeringens styre har klyftorna djupnat till en avgrund. De största förlorarna på den förda politiken är de svenskaste av alla: låginkomsttagarna, arbetarna och de som redan kämpar för att få vardagen att gå ihop.

När skattesänkningar och lättnader staplas på hög för dem som redan har sitt på det torra, dras svångremmen åt för dem som har minst. Det handlar inte längre om att avvara en utlandssemester eller att välja ett billigare märke i matbutiken. Det handlar om en permanent ekonomisk stress som nu sätter sig rakt i kroppen. Runt om i landet vittnar människor om hur den ständiga oron för hyran, elräkningen och matkassen förvandlas till sömnlöshet, ångest, kronisk smärta och fysisk ohälsa. Regeringens politik har gjort fattigdom till en folkhälsokris.

Slaget mot låginkomsttagarna slår dessutom hårt mot hela den svenska ekonomin. När vanliga hushåll får mindre kvar i plånboken försvinner köpkraften. Det är låginkomsttagare som spenderar sina pengar lokalt, de köper mat, betalar för kollektivtrafik, klipper sig hos den lokala frisören och handlar i närområdet. Varje krona som tas från en låginkomsttagare är en krona som försvinner direkt från den reella ekonomin och dränerar det lokala näringslivet.

Vad händer då med de pengar som regeringen via skattelättnader slussar till dem som redan har mest? Svaret är lika tydligt som upprörande: de hamnar inte i den lokala ekonomin. De som redan äger mycket konsumerar inte mer mat eller fler vardagstjänster bara för att de får några tusenlappar extra i månaden. Istället slussas kapitalet rakt in i räntesökning, spekulation på tillgångsmarknader och passivt sparande. Pengarna upphör att göra nytta för samhället och används istället för att generera mer pengar åt dem som redan äger allt.

Detta är inte bara en misslyckad ekonomisk strategi, det är ett moraliskt haveri. Ett samhällsbygge kan inte mätas efter hur mycket de rikaste lyckas spekulera på finansmarknaden, utan efter hur väl vi tar hand om dem som bär upp samhällets fundament. Det är dags att stoppa den politiska flatheten inför de växande klyftorna. Sverige behöver en politik som återupprättar köpkraften för vanliga löntagare, investerar i folkhälsan och ser till att resurserna gör nytta där de faktiskt behövs.
Citera
2026-09-11, 23:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Sitter kväll efter kväll och blir matad av olika siffror hur barnfamiljer har fått det så mycket sämre under dom senaste fyra åren.
Vänstern och Milköpartiet målar upp en typ av bild att barn går och lägger sig hungriga och dom får inga julklappar.

Själv har jag fått flera tusen mer i plånboken med tidö-regeringen

Vilka är dessa familjer som får över 3000kr mindre i månaden?
.
Jag har reflekterat över detta, i synnerhet i sommar. Ännu mera att min fru påpekat vilken skillnad det blivit på Sverige. Hon bor tidvis utomlands och ser skillnaderna tydligare än jag.

På caféer och uteserveringar sitter det fullt med barnfamiljer. De köper glass till ungarna för flera hundra. Likadant med äldre. Det går knappt att få bord på en lunchrestaurang för alla pensionärer. Ska man in på ett café får man först köa utanför. Fullt med folk som fikar trots att den enklaste fikan kostar upp emot en hundralapp.

Ungarna far fram på elsparkcyklar och leker med mobiler i prisklassen tio tusen. Kollar man parkeringen vid badstranden finns det inte en bil för under hundra tusen, och många bilar kostar upp emot miljonen. Och det är inte Tylösand, det är en naturstrand i en liten avkrok.

Folk verkar glada. De stojar och skrattar. Man ser farföräldrar ute på stan med barnbarnen, eller familjer i tre generationer. Det är tydligt att folk har det bra och mår bra.
Citera
2026-09-11, 23:22
Medlem
Singelföräldrar är mitt stalltips - postgiropapzen verkar inte ha drabbats så hårt.

Utemat har inte bara blivit dyrare utan också rätt mycket sämre
allt har blivit dyrare i stort ett mat f f a frukt grönsaker

O HÄR KOMMER FRÅGAN

Specifikt om man har ett två eller flera barn
vad har blivit dyrare just där - om barnen äter
samma mat som föräldrarna går frågan bort i
den delen - utan bara direkt till barn härledda
kostnader - har inga barn själv så ni vet
Citera
2026-09-11, 23:30
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Sitter kväll efter kväll och blir matad av olika siffror hur barnfamiljer har fått det så mycket sämre under dom senaste fyra åren.
Vänstern och Milköpartiet målar upp en typ av bild att barn går och lägger sig hungriga och dom får inga julklappar.

Själv har jag fått flera tusen mer i plånboken med tidö-regeringen

Vilka är dessa familjer som får över 3000kr mindre i månaden?
.
Alla som gått från heltid till deltid eller full arbetslöshet till exempel.
Där har du säkert 90 000 minst.
Citera
2026-09-11, 23:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Alhamdulillah
Jag har fått mycket mindre när tido har haft makt men nu blir det äntligen ändring när vi slipper nasister i regering

Då kan du inte jobba?
Citera
2026-09-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Ska rösta vänsterpartier och förstöra för er Flashback SD/AfS bögar.

Varför inte SKP?
Citera
2026-09-11, 23:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Singelföräldrar är mitt stalltips - postgiropapzen verkar inte ha drabbats så hårt.

O HÄR KOMMER FRÅGAN

Jag var och handlade idag. Mitt intryck var ”vad billigt man kan handla”. Äpplen för 10kr/kg, fläskfilé 50 kr/kg, ett bröd 13 kr, rökt påläggsskinka 8 kr för 100 gram, ost 65 kr/kg. Exempel på vad jag kommer ihåg.
Citera
2026-09-11, 23:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

O HÄR KOMMER FRÅGAN

Att allt blivit dyrare har ju varit en trend nu sen 2020 och framåt. Det är inget enskilt parti eller block som står bakom dessa priser utan det är covid, kriser runt om i världen. Sen vill ju företag göra vinster så om du säljer ex en gurka 2020 för 10 spänn och sen kom alla världsliga problem med krig/tullar/covid/osv och priset ökar till 30 spänn och när kriserna dalar lite så kan du då sänka priset till 20 spänn och folk tycker då det är billigt. Då har de i princip dubblat priset men folk tycker det är billigt. Sen nu kanske priset minskat till 19 med mindre moms och då är det billigt men när momsen är tillbaka så blir det 20 igen och rödgröna höjer i vanlig mening alla skatter så kostar gurkan 22
Citera
2026-09-11, 23:37
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag har reflekterat över detta, i synnerhet i sommar. Ännu mera att min fru påpekat vilken skillnad det blivit på Sverige. Hon bor tidvis utomlands och ser skillnaderna tydligare än jag.

På caféer och uteserveringar sitter det fullt med barnfamiljer. De köper glass till ungarna för flera hundra. Likadant med äldre. Det går knappt att få bord på en lunchrestaurang för alla pensionärer. Ska man in på ett café får man först köa utanför. Fullt med folk som fikar trots att den enklaste fikan kostar upp emot en hundralapp.

Ungarna far fram på elsparkcyklar och leker med mobiler i prisklassen tio tusen. Kollar man parkeringen vid badstranden finns det inte en bil för under hundra tusen, och många bilar kostar upp emot miljonen. Och det är inte Tylösand, det är en naturstrand i en liten avkrok.

Folk verkar glada. De stojar och skrattar. Man ser farföräldrar ute på stan med barnbarnen, eller familjer i tre generationer. Det är tydligt att folk har det bra och mår bra.
Det är rika barnfamiljer du ser. De fattiga barnfamiljerna har inga mängder med caféer i närheten.
Där jag bor finns det inga caféer som har kö och mammorna går dystra omkring med sina barnvagnar. Möjligtvis ler de om de möter en snygg man.
Citera
2026-09-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Är väl ganska enkelt kan jag tycka.

Alla kan ju inte få det bättre hela tiden, om du får det bättre så lär ju det rent logiskt innebära att någon får det sämre om vi nu inte hittar nån enorm resurs någonstans inom gränserna.

Så antar grattis till dig som fått det bättre och tråkigt för de sjukskrivna, arbetslösa osv som fått mindre.
Jag är varken sjuk eller arbetslös men har fått högre hyra och högre ränta på studielånet, så i praktiken mindre pengar kvar i månaden trots helt ok lön. Läkemedel har blivit dyrare pga höjt högkostnadsskydd.
Citera
2026-09-11, 23:40
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Alhamdulillah
Jag har fått mycket mindre när tido har haft makt men nu blir det äntligen ändring när vi slipper nasister i regering

Vad har du fått mycket mindre av?
Sluta sniffa lim så löses inte dina rasist hjärna upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in