2026-09-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Fredrik Reinfeldt, circus clownen som förr ledde Moderaterna, då en del av alliansen där även C ingick, och MP som var drivande i "öppna era plånböcker". Reinfeldt var idioten som drog ner byxorna och böjde sig framåt. En tradition som sossarnas Löfven och Haggan sedan fortsatte med.

Jodå, jag vet vilka som förstört Sverige, ingen nämnd å ingen glömd. Visa mig ett regeringsalternativ mer invandringskritiskt än SD som faktiskt har en realistisk chans att få majoritet. Finns inte på kartan, och då blir Tidö det minst dåliga alternativet.

Varför har vi då fått jimmiegration? Det vill säga en ökad migration under Tidegänget.

Kan du nämna en högerregeringen där migrationen inte ökat jämfört med tidigare regering?
Citera
2026-09-12, 16:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag har också reflekterat övet dessa människor på uteserveringar i sommar. Men jag ser det från dessa fattiga personers perspektiv. Som långtidssjuk ensamstående mamma har min ekonomi blivit sämre.

Men i sommar har jag haft lyxen att låna mig en elcykel som jag klarar av att ta mig korta turer med. Jag har cyklat i centrum varma sommarkvällar och ser dessa människor sitta där med god mat och en öl i handen. För mig känns det som en annan värld, helt fascinerad blev jag. Dom ser ju inte heller överlyckliga ut att dom får sitta på en fin resturang utan helt avslappnade och nästan som att dom gör detta varje dag.

Jättekonstigt kändes det, som att det finns två olika världar. Jag lever här i min värld och där sitter dom i en helt annan värld. Men jag får fortsätta studera dessa märkliga människor, Kanske kan man lära sig något av dom. Och kanske skulle dom kunna lära något av mig nån gång i framtiden. Tanten som cyklar runt stan med trasiga kläder och är lika hemma med det livet som dom är i resturanglivet.
Jo, även om allt fler nu har råd att köpa glass, läsk och kaffe till hela familjen så är det fortfarande lite lyxigt. Och jag tror inte de familjer jag sett gör likadant varje dag. Fast har man ett Biltema i närheten så får man en kopp kaffe och en bulle för 5 kr.

Men det finns mycket annat man kan göra än att sitta på caféer och uteserveringar. Man kan ha med sig egen fika och sitta i parken eller i hamnen. Det finns gratis museer och konserter. Man kan gå på loppis och köpa helt ok kläder nästan gratis. Kyrkan har aktiviteter för barn. Och för vuxna med, för den delen. Man kan åka till stranden eller gå i skogen och plocka svamp och bär. I stället för att gräma sig över det man inte kan göra kan man glädja sig över det man faktiskt kan göra.
Citera
2026-09-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Varför har vi då fått jimmiegration? Det vill säga en ökad migration under Tidegänget.
Folk från Ukraina, d.v.s inga negrer och talibaner.

Citat:
Kan du nämna en högerregeringen inte ökat jämfört med tidigare regering?
Samtliga, det har alltid minskat med högerregering. Sen kan jag hålla med om att det inte minskat tillräckligt.
Citera
2026-09-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Du måste väl ändå förstå att det är en omöjlighet att exakt alla skulle fått det bättre.

De rikaste har fått sänkta skatter och för att få ihop ekvationen måste detta kompenseras på annat. Vem tror du pröjsar för skattesänkningen?

Klart man skall sänka skatten för medelinkomsttagare och de som tjänar mest de har varit alldeles för högt beskattade, men i med att ni är inkompetent så vet ni inte vad som är drägliga nivåer för beskattning av de som har medellön eller högre löner än medel sett till snittet för övriga världen.
Citera
2026-09-12, 16:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tillhör de som har vunnit rejält på Tidö-partiernas politik, och ja, det är orättvist för jag tillhör ju inte de som är i stort behov av stöd, varken ekonomiskt eller på andra sätt.
Sånt där är intressant. Om man frågar folk vilka partier de tror kommer göra livet ekonomiskt sett bättre för sig själva, då ser svaren ut så här:

https://x.com/markus_uvell/status/2098706258517750181

När det väl kommer till kritan så röstar däremot folk inte alltid efter en politik som de tror kommer göra livet bättre för dem själva, utan för en politik som de tror kommer göra livet bättre för någon annan.
Citera
2026-09-12, 16:45
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Sånt där är intressant. Om man frågar folk vilka partier de tror kommer göra livet ekonomiskt sett bättre för sig själva, då ser svaren ut så här:

https://x.com/markus_uvell/status/2098706258517750181

När det väl kommer till kritan så röstar däremot folk inte alltid efter en politik som de tror kommer göra livet bättre för dem själva, utan för en politik som de tror kommer göra livet bättre för någon annan.

Enligt min åsikt så är alldeles för många fixerade vid den egna ekonomin när det gäller politik, och särskilt då bland de/oss som faktiskt har det bra på den punkten.
Citera
2026-09-12, 16:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
V har velat införa billigare kollektivtrafik, men de har ju som bekant inte haft makten att genomföra det.
Tidö-partierna har gjort en riktig fuling och införde det tillfälligt lagom inför valet, liksom de gjorde med både matmomsen och bränsleskatten - allt tillfälligt inför valrörelsen...

Så var det med den sjätte semesterveckan också, på 1980-talet.
Alla skulle ha en extra semestervecka om sossarna vann valet 1988.
Sossarna vann valet 1988..
Blev det något av den sjätte semesterveckan?
-Nej!

Sossarnas finansminister Feldt sa efter valet (när han blev omvald på falska premisser) "Sverige har inte råd"..
Minns inte "Stenballe" det?

Tidigare på 80-talet ljög sossen Feldt i Aktuellt på söndagen 21:00:
"Sverige ska inte devalvera, kronan står stark!"
Måndag morgon 8:00 devalverade Feldt SEK med 16%!
Sossar är sjukliga lögnare. (VPK också)
Citera
2026-09-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Folk från Ukraina, d.v.s inga negrer och talibaner.

Samtliga, det har alltid minskat med högerregering. Sen kan jag hålla med om att det inte minskat tillräckligt.

Är du verkligen så dum? Samtliga högerregeringar har kraftigt ökat på migrationen, ända sedan regeringen Fälldin/Ullsten. S regareade med motion 1030, 1979/80.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/om-invandrarpolitiken_g3021030/

1989 genomdrev S regeringen Luciabeslutet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet

1991 fick Sverige en högerregering ledd av Moderaterna med Carl Bildt som statsmimister. Ett av deras första beslut var att riva upp S luciabeslut vilket resulterade i kraftigt ökad migration.

2006 tillträdde på nytt en högerregering, de gav oss migrationsöverenskommelsen 2011.

https://www.regeringen.se/contentassets/f3ece2268a5a49f88722e4d66f9e8aaa/ramoverenskommelse-mellan-regeringen-och-miljopartiet-de-grona-om-migrationspolitik

Något som sedemera ströps ner av efterkommande regering. (Dock aldeles för lite enligt mitt tycke)

https://data.riksdagen.se/fil/8DAAD682-FA06-4902-8114-9DDE20EAEEC9

Att migrationen återigen ökade efter högerregeingen (Sd, M, Kd samt L) tog över 2022 har du redan fått länkat.

Du lever i en illution. En så kallad nyttig idiot som nyttjas för att söndra och härdka.
Citera
2026-09-12, 16:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Enligt min åsikt så är alldeles för många fixerade vid den egna ekonomin när det gäller politik, och särskilt då bland de/oss som faktiskt har det bra på den punkten.

Så är det från slott till koja.
De "fattiga" vill ha de rikas grejor oförtjänt, de "rika" vill inte släppa taget om sina saker, alltså pengar.
Citera
2026-09-12, 17:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Att migrationen återigen ökade efter högerregeingen (Sd, M, Kd samt L) tog över 2022 har du redan fått länkat.

Du lever i en illution. En så kallad nyttig idiot som nyttjas för att söndra och härdka.

Du ljuger.

2022, förra mandatperiodens sista år, beviljades 142.179 uppehållstillstånd .... varav 47.566 enl. massflyktsdirektivet.

3.744 personer kom till Sverige som kvotflyktingar och antal asylsökande var 16.738 personer.

2025 beviljades 88.938 uppehållstillstånd .... varav 9.254 enl. massflyktsdirektivet.

861 personer kom till Sverige som kvotflyktingar och antal asylsökande var 6.737 personer.

(källa Migrationsverket)
Citera
2026-09-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Sitter kväll efter kväll och blir matad av olika siffror hur barnfamiljer har fått det så mycket sämre under dom senaste fyra åren.
Vänstern och Milköpartiet målar upp en typ av bild att barn går och lägger sig hungriga och dom får inga julklappar.

Själv har jag fått flera tusen mer i plånboken med tidö-regeringen

Vilka är dessa familjer som får över 3000kr mindre i månaden?
.
Ingen får nog 3000 mindre i månaden.
MEN dessa "vanligt folk" och "vanliga familjer" är lågavlönade, deltidsarbetande, sjuka, föräldralediga, och i värsta fall arbetslösa, kanske ensamstående föräldrar som tvingas gå till kyrkan eller andra hjälporganisationer för att få matkassar m.m. ja.
Antalet människor som tvingas gå till såna organisationer har ökat markant under de senaste åren det har det rappporterats om kontinuerligt under den gångna mandatperioden.

Man måste öppna ögonen och se lite utanför sitt egna så märker man detta tydligt.
Alltfler människor tvingas söka och leva på socialbidrag eller försörjningsstöd som det också heter vilket till stor del beror på den kraftigt försämrade akassan och aktivitetsstödet.
Då handlar det kanske om 50+are som råkat mista jobbet och i den åldern är det näst intill omöjligt att få ett nytt arbete, det kan ju också finnas hälsoproblem , förslitningsskador och annat som drabbat dessa grupper.
Ja "vanliga" männikskor helt enkelt.
Citera
2026-09-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jo, även om allt fler nu har råd att köpa glass, läsk och kaffe till hela familjen så är det fortfarande lite lyxigt. Och jag tror inte de familjer jag sett gör likadant varje dag. Fast har man ett Biltema i närheten så får man en kopp kaffe och en bulle för 5 kr.

Men det finns mycket annat man kan göra än att sitta på caféer och uteserveringar. Man kan ha med sig egen fika och sitta i parken eller i hamnen. Det finns gratis museer och konserter. Man kan gå på loppis och köpa helt ok kläder nästan gratis. Kyrkan har aktiviteter för barn. Och för vuxna med, för den delen. Man kan åka till stranden eller gå i skogen och plocka svamp och bär. I stället för att gräma sig över det man inte kan göra kan man glädja sig över det man faktiskt kan göra.

Ja självklart, och det gör vi också. Men aktiviteter för mindre barn tycker dom inte är så roligt längre eftersom dom är tonåringar. Hela sommarlovet har vi jagat pokemon och fiskat, och givetvis haft jätteroligt 😊 Och visst går det lyxa till det ändå när mataffären rear ut en fläskfilebit för 30:- och en potatissallad för 10:- Så allt är givetvis inte så illa alla dagar. Jag har tänkt försöka ta mig på secondhandbutiker och kolla om lite kläder nästa gång jag får in pengar om det blir något över. Och hämta ut mina mediciner som varit slut några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in