2006-09-14, 23:59
Medlem
Jag har funderat på att inhandla en begagnad tvättmaskin för runt tusenlappen.
Det enda krav jag har är att bredden inte får överstiga 60cm.
Jag har hört att toppmatade tvättmaskiner har hög driftsäkerhet, stämmer detta?
Finns det några för/nackdelar mellan front/toppmatad?
Något man rent generellt skall tänka på när man köper tvättmaskin?
Citera
2006-09-15, 00:39
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Center
Jag har funderat på att inhandla en begagnad tvättmaskin för runt tusenlappen.
Det enda krav jag har är att bredden inte får överstiga 60cm.
Jag har hört att toppmatade tvättmaskiner har hög driftsäkerhet, stämmer detta?
Finns det några för/nackdelar mellan front/toppmatad?
Något man rent generellt skall tänka på när man köper tvättmaskin?

lite svårt att ha toppmatad under en bänk

satsa på en frontad variant
Citera
2006-09-15, 12:44
Moderator
Tystnads avatar
Eftersom det är en begagnad maskin du är ute efter :
Förr hade toppmatade maskiner mycket högre centrifugeringskapacitet än frontmatade ,kan ju vara en fördel om man vill ha tvätt med så lite restfukt som möjligt.
Dessutom har dem toppmatade maskiner jag sett varit försedda med hjul som enkelt kan fällas in ,en fördel om man skall ha den under bänk och rulla ut den vid användning.
Citera
2006-09-15, 14:33
Medlem
woofers avatar
Har själv en toppmatad cylinda från 1978. Funkar utmärkt om än något högljud då den hoppar jämmfota under centrufugdelen av programmet.

Skulle inte kunna öppna luckan på en frontmatad där jag har klämt in min maskin så toppmatad var det enda alternativet. Tycker att det är rätt bekvämt faktiskt man måste inte måste böja sig lika mycket

Enda nackdelen är att man av naturliga skäl inte kan ha saker stående ovanpå maskinen för då kommer man inte in i den.
Citera
2006-09-15, 14:55
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Enda nackdelen är att man av naturliga skäl inte kan ha saker stående ovanpå maskinen för då kommer man inte in i den.

...och att man kan slarva med att stänga luckan på tvätt-trumman så den öppnar sig under gång. Kan bli dyrt att laga.
Citera
2006-09-15, 15:04
Medlem
woofers avatar
Citat:
...och att man kan slarva med att stänga luckan på tvätt-trumman så den öppnar sig under gång. Kan bli dyrt att laga.

Ja det verkar dumt, har aldrig haft problem med detta hur kan man missa det? Den har ju överlevt sen 78 så det lär vara ett ovanligt problem.
Citera
2006-09-18, 11:53
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger

......om den inte är stängd så startar den inte väl? Min gör det inte i alla fall
Citera
2006-09-18, 12:43
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Har själv en toppmatad cylinda från 1978. Funkar utmärkt om än något högljud då den hoppar jämmfota under centrufugdelen av programmet.

En orsak till hoppandet kan vara att "gasdämparen", dvs en dämpare som sitter mellan trumman och maskinen, är slut.
Citera
2006-09-18, 14:10
Medlem
woofers avatar
Citat:
En orsak till hoppandet kan vara att "gasdämparen", dvs en dämpare som sitter mellan trumman och maskinen, är slut.

Tror inte att det sitter någon gasdämare i den faktiskt. Den ägdes av mina föräldrar förut och har tydligen alltid bettet sig på detta vis. Stör inte så jättemycket eg.
Citera
2006-09-18, 14:16
Medlem
jaha jovissts avatar
En toppmatad skulle jag gissa håller bra mycket bättre än frontamatade, verkar var en mer naturlig teknisk lösning.

Är det någon som vet om tvättmaskiner med inbyggd torktumling är något att ha?
Citera
2006-09-18, 14:34
Medlem
Asgarvads avatar
Köp toppmatat

På frontmatade maskiner är ju luckan och den gummibälg som finns innanför svaga punkter. Toppmatade brukar dessutom vara mindre till formatet, åtminstone bredd och djup. Maskinens höjd brukar istället vara större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in