2026-09-13, 13:10
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
De flesta polacker jag jobbat med är dock ärligt talat rätt kassa på svenska.
Beror mycket på vilken bransch man rör sig inom*, men i äldreomsorgen brukar modell 1A vara polsk kvinna, bott i Sverige i 20+ år, och pratar svenska med så stark brytning att nyinflyttade araber har lättare att göra sig förstådda.

*Polacker inom industrin, framförallt ovanför verkstadsgolvet, pratar givetvis bättre svenska.

De pratar inte svenska överhuvudtaget jag förstår verkligen inte varför folk beundrar dessa grobianer. Totala köttskallar.
Citera
2026-09-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Sverige har ca 19% av BNP i statsskuld. Det är den s.k. offentliga bruttoskulden som är ca 35% av BNP. (Skillnaden mellan de två är att den förstnämnda bara gäller statens skulder och den senare även inkluderar kommunernas och regionernas skulder.)

Jag vet men man brukar den totala offentliga skulden inkluderar även pensionssystemen. Då det är den EU vill ha.
Citera
2026-09-13, 17:38
Medlem
HorseLabourCamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
De flesta polacker jag jobbat med är dock ärligt talat rätt kassa på svenska.
Jag har aldrig träffat en byggpolack som lärt sig mer än 100 ord på svenska. Ens efter att jobbat här i 10 år. Ett ord i månaden! Jag har jobbat en kortare sväng i Tyskland. Där är polackerna ok på tyska. Men det betor på att tyska upphandlare, fackförbund och arbetsgivare kräver det. Så det är slappa "regler" i Sverige som skapat situationen vi har. Tvinga alla att klara ett B2 språktest. Då blir det fart under galoscherna.
Citera
Igår, 10:08
Medlem
psaks avatar
Den relativa misär som Polen och andra motsvarande länder har haft, samt förtrycket från ryssen, är ju även något som varit en fördel för dem eftersom de till skillnad från Västeuropa sluppit de långa vandringarna upp från Afrika och Asien (och gett en sund utlänningsskepsis)
För generationen fram till 90-talet var det väl ingen fördel men definitivt för de senare.

Om det nu inte är så att framtiden utvisar att vi idag bör säga att de nu är där Sverige var 1990 vad gäller demografiutveckling och att det går åt fel håll även för dem. Invandringsliberala röster har ju börjat höjas även i Östeuropa.
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är väldigt vitt i Perstorp när man är där och de siffor jag ser tyder på 35-40 procent för SD vid förra valet så kom inte och snacka skit.

Dessutom kan man se en hel del trådar här på FB som beskriver samma sak.

33,6 procent utländsk bakgrund i kommunen enligt Sverigefakta.com.

Är det bara polacker kanske? I så fall hade de haft många landsmän att trivas tillsammans med.
Senast redigerad av KD-tards Igår kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in