2026-09-13, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkostjasfylla
Får man följa med?
Inger hindrar dig om du är EU-medborgare.;
Citera
2026-09-13, 06:19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Precis lagom till valet åker TV4 till Polen och intervjuar en familj som trivs bättre där. "Vi är ju trots allt polacker."

https://www.tv4.se/artikel/5IP3S96qquqr4q7XlCzqKe/rekordmanga-polacker-laemnar-sverige-kaenner-oss-mer-hemma-haer

De bodde i Perstorp, Sveriges kanske mest mångkulturella småsamhälle. Det säger inte TV4. De bodde i Sverige i 1,5 år.

Borde svenskar vara glada över att det går bra för Polen nu och att folk kan flytta hem dit och ha bra liv?

Eller är det tråkigt att de lämnar Sverige och samtidigt gör Sverige mindre europeiskt?

Får fler svenskar mer jobb i byggbranschen nu?

Kommer polackerna tillbaka om det blir högkonjunktur igen?
Det hela är inte konstigare än att många svenska jobbar i Norge. Polsk ekonomi har gått bra det senaste decenniet. Jag skulle tro att deras löner har gått upp och att det därför inte är lika värt att jobba utomlands. Det är väl trevligt för polackerna och kanske gynnsamt för vissa arbetslösa grupper i Sverige, dock är inte arbetslösheten så hög inom just bygg.
Citera
2026-09-13, 08:10
Medlem
Har bott i Polen sedan juli och trivs riktigt bra. Det är tryggt att gå ut och festa, man behöver inte vara orolig – och det gäller även tjejerna. Man behöver faktiskt inte oroa sig alls.

Det är dessutom rent som fan. Det ligger inte ciggfimpar någonstans eller annat skräp, och folk har generellt mer heder. Tjejerna är asläckra också för den delen.

Har bott i en drös andra länder också, men tror faktiskt att jag stannar här (är helsvensk, kan jag tillägga).

Behöver man åka till Sverige kostar en Ryanair-biljett tur och retur typ 900 spänn. Man förstår ju varför polackerna flyttar hem igen, när till och med jag som svensk har flyttat hit.

Har ni några frågor om det är att bo här är det bara att fråga på. Bor i Warsawa.
Citera
2026-09-13, 11:24
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Precis lagom till valet åker TV4 till Polen och intervjuar en familj som trivs bättre där. "Vi är ju trots allt polacker."

https://www.tv4.se/artikel/5IP3S96qquqr4q7XlCzqKe/rekordmanga-polacker-laemnar-sverige-kaenner-oss-mer-hemma-haer

De bodde i Perstorp, Sveriges kanske mest mångkulturella småsamhälle. Det säger inte TV4. De bodde i Sverige i 1,5 år.

Borde svenskar vara glada över att det går bra för Polen nu och att folk kan flytta hem dit och ha bra liv?

Eller är det tråkigt att de lämnar Sverige och samtidigt gör Sverige mindre europeiskt?

Får fler svenskar mer jobb i byggbranschen nu?

Kommer polackerna tillbaka om det blir högkonjunktur igen?
Det är väldigt vitt i Perstorp när man är där och de siffor jag ser tyder på 35-40 procent för SD vid förra valet så kom inte och snacka skit.

Dessutom kan man se en hel del trådar här på FB som beskriver samma sak.
Citera
2026-09-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Det här är varför det går bra för Polen:
Polen är en monokultur, eftersom landet har en av Europas mest homogena befolkningar.

Etnicitet och språk: Enligt den polska folkräkningen identifierar sig närmare 97 % av invånarna som etniska polacker och talar polska som modersmål.

Katolicismen har historiskt sett varit tätt sammankopplad med den polska nationalidentiteten. 70–85 % av befolkningen identifierar sig som romersk-katolska, vilket förstärker den kulturella enhetligheten.
Vi ska vara glada att de inte också förstört sitt land.

Var inte Polen typ ett av Europas fattigare länder för typ 15-20 år sedan. Fick väl en jävla massa bidrag och stöd genom EU? Var väl lika homogent då?
Citera
2026-09-13, 12:11
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Och vilka blir kvar?

De väletablerade, givetvis.
Citera
2026-09-13, 12:23
Medlem
HorseLabourCamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Byggpolacker är bland de otrevligaste människor som finns.
Vill inte ens lära sig vad "godmorgon" heter på svenska.
Integrerar sig inte alls.
Alla röker, dricker dålig öl och skrattar aldrig.
Typ.
Så ja, bra att de åker hem.

Jag vet inte vad för byggpolcker du träffat. Speciellt i närtid. Före 2000 delar jag delvis din bild, men efter 2010 är den inte sann. Iallafall inte på de större byggen jag jobbar på. Jag tycker att polcker är bland de bästa att jobba med. De är lösningsorienterade, bra på engelska och kunniga på sina yrkesområden.

Att de väljer att lämna Sverige beror på att skillnaden mellan länderna minskar snabbt pga att den svenska kronan inte är särdeles stark mot zlotyn.

Om polsk öl är dålig? Vad är då en Sofiero?
Citera
2026-09-13, 12:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
BNP per capita PPP

Sverige: 77 094 USD

Polen: 59 792 USD

Polens ekonomi ökar snabbt efter covid. På grund av stor arbetsmarknad, EU-stöd och investeringar för produktion i tillverkningsindustri (Nearshoring)

Statskuld andel av BNP

Sverige 35.1 procent

Polen 58.8 Procent (Högt men inte extremt)

Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Sverige har ca 19% av BNP i statsskuld. Det är den s.k. offentliga bruttoskulden som är ca 35% av BNP. (Skillnaden mellan de två är att den förstnämnda bara gäller statens skulder och den senare även inkluderar kommunernas och regionernas skulder.)
Citera
2026-09-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är inte ett speciellt inställsamt folk, men de är reko och genuina om man skrapar lite på ytan. Bli vän med en byggpolack så har du en vän för livet.

Men gissar på att du föredrar araber framför riktiga människor.

Dzień dobry, kurwa mać
poler assimilerar sig inte.
Citera
2026-09-13, 12:33
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorseLabourCamp
bra på engelska

De flesta polacker jag jobbat med är dock ärligt talat rätt kassa på svenska.
Beror mycket på vilken bransch man rör sig inom*, men i äldreomsorgen brukar modell 1A vara polsk kvinna, bott i Sverige i 20+ år, och pratar svenska med så stark brytning att nyinflyttade araber har lättare att göra sig förstådda.

*Polacker inom industrin, framförallt ovanför verkstadsgolvet, pratar givetvis bättre svenska.
Citera
2026-09-13, 12:34
Medlem
Glödskals avatar
Polen har med tiden blivit bättre och Sverige mindre attraktivt att arbeta i. Inte svårare än så.
Citera
2026-09-13, 13:08
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Inger hindrar dig om du är EU-medborgare.;

Ja EU var verkligen ett jävla misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto