2026-09-11, 04:59
Medlem
Precis lagom till valet åker TV4 till Polen och intervjuar en familj som trivs bättre där. "Vi är ju trots allt polacker."

Citat:
Trenden fortsätter i år, med nästan dubbelt så många polacker som flyttar från Sverige som till Sverige.

För Wojciech och Marceli var det sociala en av de stora anledningarna till att de ville flytta hem. Marceli fick inga kompisar i skolan, "kanske för att jag inte var svensk", säger han. Och Wojciech hade svårt att förstå varför nästan ingen av grannarna i huset de bodde i hälsade i trappen.
https://www.tv4.se/artikel/5IP3S96qquqr4q7XlCzqKe/rekordmanga-polacker-laemnar-sverige-kaenner-oss-mer-hemma-haer

De bodde i Perstorp, Sveriges kanske mest mångkulturella småsamhälle. Det säger inte TV4. De bodde i Sverige i 1,5 år.

Borde svenskar vara glada över att det går bra för Polen nu och att folk kan flytta hem dit och ha bra liv?

Eller är det tråkigt att de lämnar Sverige och samtidigt gör Sverige mindre europeiskt?

Får fler svenskar mer jobb i byggbranschen nu?

Kommer polackerna tillbaka om det blir högkonjunktur igen?
Citera
2026-09-11, 05:12
Medlem
DenverAirports avatar
Det här är varför det går bra för Polen:
Polen är en monokultur, eftersom landet har en av Europas mest homogena befolkningar.

Etnicitet och språk: Enligt den polska folkräkningen identifierar sig närmare 97 % av invånarna som etniska polacker och talar polska som modersmål.

Katolicismen har historiskt sett varit tätt sammankopplad med den polska nationalidentiteten. 70–85 % av befolkningen identifierar sig som romersk-katolska, vilket förstärker den kulturella enhetligheten.
Vi ska vara glada att de inte också förstört sitt land.
Senast redigerad av DenverAirport 2026-09-11 kl. 05:14.
Citera
2026-09-11, 06:06
Medlem
Airwave92s avatar
För att Polen är ett land med hjärna till skillnad från exempelvis Sverige..
Citera
2026-09-11, 06:24
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Precis lagom till valet åker TV4 till Polen och intervjuar en familj som trivs bättre där. "Vi är ju trots allt polacker."

https://www.tv4.se/artikel/5IP3S96qquqr4q7XlCzqKe/rekordmanga-polacker-laemnar-sverige-kaenner-oss-mer-hemma-haer

De bodde i Perstorp, Sveriges kanske mest mångkulturella småsamhälle. Det säger inte TV4. De bodde i Sverige i 1,5 år.

Borde svenskar vara glada över att det går bra för Polen nu och att folk kan flytta hem dit och ha bra liv?

Eller är det tråkigt att de lämnar Sverige och samtidigt gör Sverige mindre europeiskt?

Får fler svenskar mer jobb i byggbranschen nu?

Kommer polackerna tillbaka om det blir högkonjunktur igen?

Byggpolacker är bland de otrevligaste människor som finns.
Vill inte ens lära sig vad "godmorgon" heter på svenska.
Integrerar sig inte alls.
Alla röker, dricker dålig öl och skrattar aldrig.
Typ.
Så ja, bra att de åker hem.
Citera
2026-09-11, 06:55
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Om de bodde i ett ghetto, så förstår jag fullständigt varför de åkte hem.

Många svenskar skulle också kunna "åka hem" men ja allt färre platser är svenska numera.

Men 1,5 år i Sverige är en kort tid, så det var ju bra att de inte hade fastnat här utan kunde resa dit där de blev lyckligare, särskilt den unge mannen.

Men vet man bara lite om Polen så vet man att det är ett hårt samhälle där... Men absolut positivt att det går bättre för Polen, om det nu gör det (källor saknas).

personligen önskar jag familjen lycka till.
Citera
2026-09-11, 06:55
Medlem
Twitterturkens avatar
Massutvandring är det när 5-10 personer lämnar landet, men det är inte massinvandring när 100 000 kommer in i landet.

Detta verkar snarare vara statlig propaganda för att svensken ska pusta ut och sätta sig ner i båten. Invandringen är borta nu, wallah.
Citera
2026-09-11, 07:02
Medlem
Anybodykillers avatar
Svårt det där.

Visst att man kan få livet gå ihop (bostad, jobb osv) men efter ett tag uppskattar man och behöver det sociala klimatet som Wojciech och Marceli säger.

Sen vet jag inte hur unikt jag skulle säga att det är med svenskars "asociala" beteenden för jag tyckte att det var samma (om inte värre) i Finland och Ryssland. Så fort någon var social tänkte man att det var turister eller från en av minoritetsgrupperna.

Jag har inte varit i Polen ännu så jag kan inte uttala mig specifikt om det.
Citera
2026-09-11, 07:29
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Typ.

Du har bara haft otur, polacker är assköna.

Men du har rätt i att de inte skrattar i onödan i alla fall, och det tror jag beror på tandhälsan, men det blir väl så om man typ har elva sockerbitar i varje kaffekopp.

Nej, utan polacken stannar (bygg)Sverige tror jag.
Citera
2026-09-11, 07:32
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Bara 98.000 polacker i Sverige!!!!
Tidigare var de 100.000, då måste det vara kris, speciellt när det finns så gott om plats i Sverige med stora skogsområden samt att vi egentligen kan ta emot 30.000.000 nya svenskar utan problem.
TV4 måste vara den största skitkanalen, i alla fall i västvärlden, förutom att de bara kör skitprogram och konstant köper in lite sämre serier än SVT har de ju reklam hur många gånger som helst i varje program.
Med dagens utbud och teknik är det faktiskt helt sanslöst att de har tillräckligt många tittare för att gå med vinst.
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2026-09-11 kl. 07:36.
Citera
2026-09-11, 07:47
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Typ.

Det är inte ett speciellt inställsamt folk, men de är reko och genuina om man skrapar lite på ytan. Bli vän med en byggpolack så har du en vän för livet.

Men gissar på att du föredrar araber framför riktiga människor.

Dzień dobry, kurwa mać
Citera
2026-09-11, 07:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag förutsätter TV4 inte hade tid att titta på årets BNPprognos för Polen som är 3,5-4 %.
Omvärlden har insett att de bra fortsatta förutsättningar jämfört t ex grannlandet Tyskland så investeringar ökar.

https://www.euronews.com/business/2026/08/09/poland-now-sixth-largest-eu-economy-ahead-of-switzerland-and-belgium

" This means that Poland accounted for 4.9 percent of the economy of the entire European Union. In terms of economic size, only Germany, France, Italy, Spain and the Netherlands now rank above Poland.".

Angående byggarbetarsterotypen så kan den stämma, då det t ex är sällsynt med polska restauranger.
Citera
2026-09-11, 07:55
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Svårt det där.

Visst att man kan få livet gå ihop (bostad, jobb osv) men efter ett tag uppskattar man och behöver det sociala klimatet som Wojciech och Marceli säger.

Sen vet jag inte hur unikt jag skulle säga att det är med svenskars "asociala" beteenden för jag tyckte att det var samma (om inte värre) i Finland och Ryssland. Så fort någon var social tänkte man att det var turister eller från en av minoritetsgrupperna.

Jag har inte varit i Polen ännu så jag kan inte uttala mig specifikt om det.

Har varit i södra polen och även där är folk "asociala" och massa kufar fanns det också. Sedan behöver du ha pengar för att klara dig i the shit hole country (aka polen) annars är du i princip utsatt och måste leva på gatan ty där finns det inget socialskyddsnätverk som våran SOC.

En väldigt negativ sak var att luften var jävligt smutsig och den fräna lukten var 24/7 närvarande, så med andra ord ett skithålsland. Jag anar att lukten måste komma från någon form av tungindustri säkerligen också cancerogenisk också fast det säger man inte till lokal folket.

En annan sak som var intressant var att det fanns en helt del folk som hade "turkiskt ansikte" och en del hade även svart hår. De själva sa att det är anor från mongolerna, vem vet?
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-11 kl. 08:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in