2026-09-11, 00:56
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Våra liv är fortfarande enkla och lättnavigerade. Några appar, några skärmar, några platser att gå till, några människor att träffa.

Smartphones och sociala medier är knappt 20 år gamla. Språkmodeller är bara några år gamla.

Nästa generation kan leva i en värld där artificiella intelligenser ständigt är närvarande och där den digitala och fysiska världen inte längre är två separata saker.
Citera
2026-09-11, 01:01
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Våra liv är fortfarande enkla...
Med tanke på primitiva som du använder i titeln så kommer den här eran bli ihågkommen som eran av galenskaper. Mellan 1950-1990 tycker jag att vi var på rätt väg, helt plötsligt börjar man normalisera pridefestivaler där små barn ska indoktrineras till att bli vidriga rumpskurkar.
Citera
2026-09-11, 01:01
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Det har du säkert rätt i kolla bara hur det var på 1970-talet när inte varje människa hade en dator eller mobil.
Citera
2026-09-11, 01:06
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Med tanke på primitiva som du använder i titeln så kommer den här eran bli ihågkommen som eran av galenskaper. Mellan 1950-1990 tycker jag att vi var på rätt väg, helt plötsligt börjar man normalisera pridefestivaler där små barn ska indoktrineras till att bli vidriga rumpskurkar.

Jag tänker snarare på hur begränsad vår sociala värld fortfarande är. Vi lever våra liv inom ganska snäva fysiska och digitala miljöer, med ett begränsat antal människor, platser och sociala sammanhang. Det är fullt möjligt att framtidens människor kommer att ha helt andra sätt att organisera vardag, relationer och social interaktion.
Citera
2026-09-11, 01:07
Medlem
FarliKorvs avatar
Jag tycker det är spännande att tusentals AI skapar egna privata "chatrum" där dom kommunicerar utan att människan vet om det, i många fall där det upptäckts så har dom tillsammans haft som mål att överlista människan.
Citera
2026-09-11, 01:08
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Det har du säkert rätt i kolla bara hur det var på 1970-talet när inte varje människa hade en dator eller mobil.

Ja, exakt. Skillnaden är bara att utvecklingen nu går mycket snabbare. 1970-talet kanske ligger närmare vår sociala verklighet än vi själva inser, trots att vi har smartphones och internet.
Citera
2026-09-11, 01:09
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ja, exakt. Skillnaden är bara att utvecklingen nu går mycket snabbare. 1970-talet kanske ligger närmare vår sociala verklighet än vi själva inser, trots att vi har smartphones och internet.

Ja det tror jag också nu kan det gå fort framåt.
Citera
2026-09-11, 01:09
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Jag tycker det är spännande att tusentals AI skapar egna privata "chatrum" där dom kommunicerar utan att människan vet om det, i många fall där det upptäckts så har dom tillsammans haft som mål att överlista människan.

Detta är nytt för mig, men det låter väldigt obehagligt. Har du några länkar till detta elände?
Citera
2026-09-11, 01:10
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Detta är nytt för mig, men det låter väldigt obehagligt. Har du några länkar till detta elände?
Kan kolla lite snabbt ... återkommer.
Citera
2026-09-11, 01:10
Moderator
T-80Us avatar
Hur ser du på år 1750 TS? Hur tror du att människor på 1750-talet såg på människor år 1250? Hur tror du att människor år 1250 såg på människor år 850?

Självklart kommer vi att framstå som primitiva och obildade för människor om 300 år.
Citera
2026-09-11, 01:11
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Ja det tror jag också nu kan det gå fort framåt.

Vad önskar du framledes? Jag menar, tekniken kommer rusa oavsett vad vi gör. Så jag menar mer hur vi ska hantera den.
Citera
2026-09-11, 01:13
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Det färskaste är Daniel Kokotajlo i JRE.
https://youtu.be/hSQ1iVqEZO4

Trevlig lyssning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här