2026-09-11, 01:14
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Vad önskar du framledes? Jag menar, tekniken kommer rusa oavsett vad vi gör. Så jag menar mer hur vi ska hantera den.

Det var en fråga jag måste tänka efter ett tag på.
Citera
2026-09-11, 01:19
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur ser du på år 1750 TS? Hur tror du att människor på 1750-talet såg på människor år 1250? Hur tror du att människor år 1250 såg på människor år 850?

Självklart kommer vi att framstå som primitiva och obildade för människor om 300 år.

Skillnaden är att förändringstakten inte behöver vara konstant. Farmor föddes i en värld där hon aldrig hade sett en tvättmaskin och dog med en padda i handen. Om utvecklingen fortsätter att accelerera kan avståndet mellan två generationer bli enormt. Det är därför jag tror att framtiden kommer att se även oss som primitiva – frågan är bara hur primitiva.
Citera
2026-09-11, 01:27
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur ser du på år 1750 TS? Hur tror du att människor på 1750-talet såg på människor år 1250? Hur tror du att människor år 1250 såg på människor år 850?

Självklart kommer vi att framstå som primitiva och obildade för människor om 300 år.

Jag håller med.

Men jag upplever att många pratar om vår tid som om vi lever i ett historiskt kaos utan motstycke. Jag tror att mycket av den paniken beror på att vi saknar perspektiv på vår egen samtid. Jag uppskattar din kommentar.
Citera
2026-09-11, 01:29
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Det färskaste är Daniel Kokotajlo i JRE.
https://youtu.be/hSQ1iVqEZO4

Trevlig lyssning

Jag lyssnar i detta nu
Citera
2026-09-11, 02:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Våra liv är fortfarande enkla och lättnavigerade. Några appar, några skärmar, några platser att gå till, några människor att träffa.

Smartphones och sociala medier är knappt 20 år gamla. Språkmodeller är bara några år gamla.

Nästa generation kan leva i en värld där artificiella intelligenser ständigt är närvarande och där den digitala och fysiska världen inte längre är två separata saker.
Vi kommer att bli ansedda som högt stående varelser med en fantastisk utveckling - som Mayakulturen – matematik, astronomi, kalender och avancerad stads- och byggnadskultur.
Fast som idioter som förstörde planeten
Citera
2026-09-11, 02:20
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Det färskaste är Daniel Kokotajlo i JRE.
https://youtu.be/hSQ1iVqEZO4

Trevlig lyssning

Jag tittar just nu på minut 50 ungefär. De pratar om det jag vill diskutera i tråden, och om det som T-80U lyfte. Tack för intressant lyssning så här långt.
Citera
2026-09-11, 02:32
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vi kommer att bli ansedda som högt stående varelser med en fantastisk utveckling - som Mayakulturen – matematik, astronomi, kalender och avancerad stads- och byggnadskultur.
Fast som idioter som förstörde planeten

Jag uppskattar att du nämner oss mayaindianer :-) Historien är full av civilisationer som nått långt och sedan gått under. Vår (västerländska, som jag också härstammar från) civilisation har dessutom utvecklat teknik som i teorin kan möjliggöra självutplåning på en helt annan skala.
Citera
2026-09-11, 02:58
Medlem
zombie-nations avatar
Finns ju inte en chans att denna civilisation ska överleva och ge en ännu mer avancerad civilisation. Vi hamnar på stenåldern igen. Eller iallafall medeltiden.
Citera
2026-09-11, 03:03
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns ju inte en chans att denna civilisation ska överleva och ge en ännu mer avancerad civilisation. Vi hamnar på stenåldern igen. Eller iallafall medeltiden.

Varför?
Citera
2026-09-11, 03:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Varför?

Du känner att allt är hållbart och stabilt?

Har någon annan civilisation överlevt?
Citera
2026-09-11, 03:30
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du känner att allt är hållbart och stabilt?

Har någon annan civilisation överlevt?

Nej, och det är heller inte vad jag påstår. Frågan är om de som kommer efter oss, förutsatt att vi överlever, såklart, kommer att betrakta våra liv som primitiva. Ingen civilisation har överlevt för evigt.
Citera
2026-09-11, 03:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej, och det är heller inte vad jag påstår. Frågan är om de som kommer efter oss, förutsatt att vi överlever, såklart, kommer att betrakta våra liv som primitiva. Ingen civilisation har överlevt för evigt.

Omöjligt att säga hur långt västvärlden kan klättra. Men troligen en bit till. Utvecklingen går fort och vi får nog se mer "framsteg" under våra livstider. Redan nu, utan att det rör teknologi, har samhället totalt ändrat uppfattning om vissa saker. Det var inte länge sedan rökning var helt accepterat. Inte länge sedan sexbrott mot barn ansågs en petitess.

Man kan operera på distans, människor går inte och handlar som förr. Mycket som förändras och fort. Särskilt de som är barn idag kommer inte förstå hur konstigt och förlegat vi levt. Det finns bara en generation som vuxit upp helt med smarta telefoner och de är bara tonåringar. Ändå tar man luren helt förgiven. Vad för sort berättelse någon ska säga, så inleder man med "kom ihåg, detta var en tid innan mobiltelefoner".

Finns ju krafter som vill åt andra hållet med. Som vill stoppa både teknisk utveckling (omöjligt) och socialt (möjligt). USA håller på att bli Handmaid's Tale. Vilket alla sa var helt omöjligt.

Det som jag tror också kommer hända är att de som kommer efter oss kommer se sig som smartare. Alla nya århundraden har sett sig som smartare än det tidigare. Man får för sig att stenåldersmänniskor var mer eller mindre förståndshandikappade vilket naturligtvis inte är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in