2026-09-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
...eller så är hon seriös, kunnig och skarp, men du klarar inte tolerera att en kvinna är detta.

Personligen avskyr jag JÅ politik och det mesta han, m.fl av SD säger, men jag har inga problem med att acceptera att JÅ är en skicklig politiker och retoriker.
Det är INNEHÅLLET i politiken som borde vara det enda av intresse.
Det är ändå rätt illa när det anses vara skicklig retorik att kalla någon sur.
Citera
2026-09-13, 10:03
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Att starta en sådan här tråd på Flashback handlar ju inte om en ärlig intention att förstå varför många reagerade på Åkessons kommentar utan om att förlöjliga reaktionerna.

Det finns inget intresse av att förstå hur kvinnor, inklusive Ebba Busch, uppfattar en sådan kommentar och varför.

Det är direkt ohederligt att låtsas som om Andersson inte blir bedömd på ett annat sätt än manliga politiker när hon i varenda tråd om valet här på Flashback kallas fitta, slyna, hora, kärring - tillmälen som är direkt kopplade till hennes könstillhörighet.

Sådana tillmälen används inte om manliga politiker och Åkesson skulle sannolikt inte ha frågat Damberg och Ygeman varför de ser sura ut.

Det finns en förväntan på kvinnor att le och vara behagliga och servila som är djupt rotad i patriarkala könsroller. Kommentarer om att le mer är i den kontexten en påminnelse om att kvinnor ska veta sin plats och sin könsroll.

Kvinnor som är bestämda och allvarliga som Andersson blir kallade hagga, bitch, kärring etc. Det finns det otaliga exempel på i trådar här på Flashback.

Det är en sak att vara kritisk till Anderssons politik och något helt annat att ösa hat över det faktum att hon är kvinna. Det är så det uppfattas av många kvinnor men det har ju ingen relevans i en sådan här tråd.

Om du som kvinna blir upprörd över en mans beteende så kommer din reaktion att bli fokus och förlöjligas, inte det mannen faktiskt gjorde - en klassisk patriarkal mindfuck.

Det är nästan komiskt att ett forum där det ofta hävdas att patriarkatet är en myt, samtidigt är som ett enda långt skolboksexempel på att det faktiskt existerar.
Det finns en anledning till varför svarta män fick rösträtt före vita kvinnor i Amerika. Klarar man inte ens av att ifrågasättas varför man är sur utan att göra en polisanmälan, så är man en kvinna. Hon är så gammal att det är inte mens i alla fall. Svårt att känna förtroende för en obstinat surkärring.
Citera
2026-09-13, 10:07
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Det finns en anledning till varför svarta män fick rösträtt före vita kvinnor i Amerika. Klarar man inte ens av att ifrågasättas varför man är sur utan att göra en polisanmälan, så är man en kvinna. Hon är så gammal att det är inte mens i alla fall. Svårt att känna förtroende för en obstinat surkärring.
Vem har gjort en polisanmälan?
För övrigt ett rätt patetiskt försök av dig att provocera.
Citera
2026-09-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är ändå rätt illa när det anses vara skicklig retorik att kalla någon sur.

"Skickligt" är det som funkar.

I detta fallet så fick han massa publicitet/ uppmärksamhet och han kittlade hela den växande manosfären lite bakom öronen.

Om några år kommer du säkert se svenska politiker som beter sig som Trump gör mot kvinnor.
Citera
2026-09-13, 10:20
Medlem
Citat:

Vilket förtroende tycker du att du själv förtjänar?

Och Åkesson har ju lagt rejält med tid på att gnälla över att S "hatar honom".
så? vem är det som inte klarar av kritik?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-har-agnat-hela-valrorelsen-at-att-hata-mig
Citera
2026-09-13, 10:28
Medlem
Citat:
"Skickligt" är det som funkar.

I detta fallet så fick han massa publicitet/ uppmärksamhet och han kittlade hela den växande manosfären lite bakom öronen.

Om några år kommer du säkert se svenska politiker som beter sig som Trump gör mot kvinnor.
Ja Allard är ju på gång och omtyckt så folk verkar ju gilla den typen av retorik.
Citera
2026-09-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja Allard är ju på gång och omtyckt så folk verkar ju gilla den typen av retorik.

Ja fy fan.
Citera
2026-09-13, 10:43
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Vem har gjort en polisanmälan?
För övrigt ett rätt patetiskt försök av dig att provocera.

Njaa säg inte det. Merapi blev i alla fall triggad.

Citat:
Vilket förtroende tycker du att du själv förtjänar?

Och Åkesson har ju lagt rejält med tid på att gnälla över att S "hatar honom".
så? vem är det som inte klarar av kritik?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-har-agnat-hela-valrorelsen-at-att-hata-mig
Förtroende är som med respekt, något man förtjänar inte någonting går runt med. Jag behöver inget förtroende för jag är inte en politiker. Så varför skulle någon ha ett förtroende för mig?

Lmao! Ja det är ju sant att sossarna hatar honom, inte bara sossarna för den delen. Folk påstår ju att han är rasist. Men nog klarar han av att att någon frågar varför han är sur. Alla män gör det.
Citera
2026-09-13, 10:54
Medlem
Citat:

Förtroende är som med respekt, något man förtjänar inte någonting går runt med. Jag behöver inget förtroende för jag är inte en politiker. Så varför skulle någon ha ett förtroende för mig?

Lmao! Ja det är ju sant att sossarna hatar honom, inte bara sossarna för den delen. Folk påstår ju att han är rasist. Men nog klarar han av att att någon frågar varför han är sur. Alla män gör det.

Tror de flesta med lite vett bakom pannbenet hatar SD:s ideologi och bakgrund och inte JÅ som person.
ingen av övriga politiker skulle attackera JÅ utseende, könstillhörighet eller person utan när man försöker förminska hans sida, så ger man sig på sakfrågor som ex nu rasism, det är liksom just det som är grejen här.

När han gick till attack så var det inte S politik han attackerade utan utseendet på en person.
Och att den personen just var kvinna är alltså ingen slump.
Citera
2026-09-13, 11:04
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Tror de flesta med lite vett bakom pannbenet hatar SD:s ideologi och bakgrund och inte JÅ som person.
ingen av övriga politiker skulle attackera JÅ utseende, könstillhörighet eller person utan när man försöker förminska hans sida, så ger man sig på sakfrågor som ex nu rasism, det är liksom just det som är grejen här.

När han gick till attack så var det inte S politik han attackerade utan utseendet på en person.
Och att den personen just var kvinna är alltså ingen slump.
Personligen tycker jag att SD är lika mycket vänster som alla andra. Dom fiskar bara röster från folk som är missnöjda med invandringspolitiken. Men om en kvinna kallar en man sur, är det också sexism?
Citera
2026-09-13, 11:11
Medlem
IdunLos avatar
Citat:

Hur menar du att Andersson reagerade? Hon var helt lugn och svarade med ett politiskt argument.

Åkesson: ”Varför är du så sur hela tiden?”
Andersson: ”Vet du varför jag är så här sur? Det är när jag träffar ungdomar som får börja sitt vuxna liv i arbetslöshet.”

Det är Åkesson som börjar prata känslor och Andersson som svarar med politik.

Det var först när Andersson fick frågor av journalister efter debatten som hon kort kommenterade Åkessons agerande. Hon verkade inte särskilt intresserad av att prata om det öht.

Ändå försöker du och många med dig få det till att Andersson gjorde en stor sak av Åkessons ovidkommande kommentar. Det gjorde hon inte.
Citera
2026-09-13, 11:13
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag att SD är lika mycket vänster som alla andra. Dom fiskar bara röster från folk som är missnöjda med invandringspolitiken. Men om en kvinna kallar en man sur, är det också sexism?
SD är socialkonservativa....så nej de är verkligen inte vänster. De kan möjligen dela en del ekonomisk politik med vänstern men det utgör nu inte allt i ideologier. Skulle hävda att ideologiers värderingar mer styr vilken sida man sätter dem.

Vidare så är ju SD, eller var i vart fall ett enfrågeparti. Invandring och hatet mot invandrare är ju deras stora grej, eller hur, något de alltså inte delar med svensk vänster.
Vidare...vilken sida är det som altid till slut välkomnat in nazister ? Jepp konservativa...såväl i Tyskland under Hitler ex. och i Sverige idag.

Beror på kontext....om en kvinna privat kallar dig för sur pga av skälig orsak...så nej inte sexism.
Om samma kvinna ständigt kallar dig för sur men inte dina syrror ex. (som ständigt ÄR mycket surare än du) så ja då kan det vara sexism.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-13 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in