2026-09-13, 09:14
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Okej,

Var det Jimmie som satt med bilder och historier om enskilda personer i slutdebatten t.ex?

Nej, det var ju Nooshi, som en romsk tiggare med tårdrypande bilder.

Han har hållit på så i alla år.
Citera
2026-09-13, 12:14
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Här. Opinionsundersökning från Verian/SVT för 4-10 september 2026. S får 32 procent och SD får 16 procent av de arbetslösa. MP, S och V samlar ihop hela 54 procent av de arbetslösas röster.

https://x.com/europeelects/status/2098680270337507638?s=46

Nej, till skillnad från dig har jag ett arbete. Jag arbetar som skattejurist och tjänar bra. Jag hoppas det går bra med din utbildning, så du får ett jobb. Kan inte vara kul att gå runt hemma och drälla. Ta vilket jobb som helst. Det hade gjort dig gott att komma ut och röra på dig lite. Även ett skitjobb är ett jobb och kommer ge dig bättre självkänsla.
Ja jag planerar att frångå sjukersättning och det behöver du inte oroa dig för. Människor måste ha ett skyddsnät när det egentligen saknas ett sådant i tid, men jag skulle aldrig sitta hemma med funktionsförmåga och kommer att plugga halvtid efter Tidös ändringar i systemet.

Jag tror på att alla människor ska bidra efter förmåga men också att alla människor har ett värde och ser inte det som normalt att slå på de fattigaste för att vinna politiska poäng.

Det är otroligt märkligt hur människor som påstår sig arbeta med siffror, inte klarar av dem. Det blir lite som Allard när han försöker hitta på ett nytt begrepp baserat på viss utbildningsnivå men sedan inte förstår den mer komplexa helhetsbilden. Fast propaganda syftar till att vara enkelt och inte självtänkande.

Citat:
Han åkte till Rinkeby för att väcka uppmärksamhet, antar jag.

Jag röstar inte ens SD. Hade hellre sett en borgerlig majoritet med fokus på borgerliga frågor.

SD har varit en bromskloss i denna regering. De och S står nära varandra ideologiskt.

De har stoppat viktiga reformer som exempelvis sänkt A-kassa, så folk inte kan gå runt och dega som du dagarna i ända.
Jag röstade på SD för att de förhoppningsvis ska ligga som en bromskloss.

Återigen så har jag en socialförsäkring som tillfaller arbetarklassen för att de faktiskt ska se ett värde i att betala skatt och arbeta.

De flesta av er försvarar pengar och möjligheter ni inte har och heller aldrig kommer att få.

Intressant dock att Jan Emanuel kallade sig för konservativ vänster, då vänsterkonservativa ideal inte helt sammanfaller med välfärdsvinster.

AI

Citat:
Vänsterkonservatism kombinerar ekonomiska idéer från vänstern med konservativa idéer om samhälle, kultur och gemenskap.

Vänsterkonservativa ideal:

• Stark välfärdsstat – staten ska garantera exempelvis sjukvård, utbildning, pensioner och social trygghet.

• Ekonomisk jämlikhet – ekonomiska klyftor bör begränsas och människor med svagare ekonomisk ställning ska ha ett starkt skydd.

• Arbetets värde – arbete, yrkesskicklighet och arbetande människors ekonomiska trygghet värderas högt.

• Solidaritet – människor har ett ansvar för varandra och samhället ska hålla ihop.

• Gemenskap – familjen, lokalsamhället, nationen och andra gemenskaper har ett värde utöver individens egna intressen.

• Traditioner och kulturarv – historiska traditioner, kulturellt arv och etablerade samhällsinstitutioner bör värnas.

• Ordning och stabilitet – ett fungerande rättsväsende, tydliga regler och stabila samhällsinstitutioner är viktiga.

• Försiktig samhällsförändring – samhället kan förändras, men förändringar bör ske genomtänkt och stegvis snarare än genom snabba och omfattande omvälvningar.

• Reglerad marknadsekonomi – marknaden kan vara viktig, men staten behöver kunna ingripa och reglera ekonomin för att skydda människor och samhällsintressen.

• Kritik mot stark individualism – individuell frihet är viktig, men individen ses också som en del av större gemenskaper med både rättigheter och skyldigheter.

Kort sammanfattning:

Vänsterkonservatism = ekonomiskt vänster + socialt och kulturellt konservativt.

Det centrala idealet är ett samhälle med ekonomisk och social trygghet, samtidigt som man värnar stabilitet, gemenskap, traditioner och kulturarv.
Citera
2026-09-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ja jag planerar att frångå sjukersättning och det behöver du inte oroa dig för. Människor måste ha ett skyddsnät när det egentligen saknas ett sådant i tid, men jag skulle aldrig sitta hemma med funktionsförmåga och kommer att plugga halvtid efter Tidös ändringar i systemet.

Jag tror på att alla människor ska bidra efter förmåga men också att alla människor har ett värde och ser inte det som normalt att slå på de fattigaste för att vinna politiska poäng.

Det är otroligt märkligt hur människor som påstår sig arbeta med siffror, inte klarar av dem. Det blir lite som Allard när han försöker hitta på ett nytt begrepp baserat på viss utbildningsnivå men sedan inte förstår den mer komplexa helhetsbilden. Fast propaganda syftar till att vara enkelt och inte självtänkande.

Jag röstade på SD för att de förhoppningsvis ska ligga som en bromskloss.

Återigen så har jag en socialförsäkring som tillfaller arbetarklassen för att de faktiskt ska se ett värde i att betala skatt och arbeta.

De flesta av er försvarar pengar och möjligheter ni inte har och heller aldrig kommer att få.

Intressant dock att Jan Emanuel kallade sig för konservativ vänster, då vänsterkonservativa ideal inte helt sammanfaller med välfärdsvinster.

AI

Röstade du på SD? Haha. Den var oväntad.
Citera
2026-09-13, 12:54
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Röstade du på SD? Haha. Den var oväntad.
Jag är vänsterkonservativ, saknas partier för mig. Jag röstar strategiskt.

Dessutom ska alla människor med viss begåvningsprofil klara av politiska diskussioner och samtal utan att vara just fundamentalistiska och oförmögna att rucka på någon tand.
Senast redigerad av Matadhamster 2026-09-13 kl. 13:09.
Citera
2026-09-13, 17:10
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Visst, vi förstår att det är bittert för Magda och vänsterfolket att se opinionssiffrorna krympa ihop på slutspurten. För Mohamsson har det gått precis tvärtom, från 1% till över 5 i mätningarna, på mindre än två veckor. Jag förstår att det svider. 😂

Mohamsson verkar ha några skruvar lös. Hon kanske skulle bli influencer istället och prata manifestering.
Citera
2026-09-13, 17:13
Medlem
Selmaskusins avatar
Skulle inte säga att Magda ser sur ut utan ansträngt glad.
Citera
2026-09-13, 20:22
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Han har hållit på så i alla år.

Med att dra upp enskilda människors personliga situationer, ett foto ut kavajen och "titta här, gråt med mig"
Knappast, sådant håller zigenare på med, och Nooshi.
Citera
2026-09-13, 21:05
Medlem
YP4XQs avatar
Jag satt och tänkte på det han sa ett tag. Och något som fångade mig är att många, nästan alla, är fasta i ett negativt tankemönster. Dåliga saker ska hända och sämre ska det alltid bli.

Det är som att ta människor från krig - de är vana vid krigssituationer, hotfulla situationer, död och misär och vill per automatik ofta skapa densamma när de kommer hit till exempel. Det är av en vana man fortsätter på spåret man är van vid.. de vill leva så och blir inte förändrade på automatik.

Magdalena VILL knappt ens att det ska vara bra - det ska vara dåligt och bli sämre för så har det "alltid" varit och nu är hon med flera vana vid det och tar därför dåraktiga, dumma och totalt ologiska mongo-beslut dagarna i ända.
Citera
2026-09-14, 23:37
Medlem
Ja nu lär du behöva stå ut med en surkärring i fyra år som valresultatet sett ut hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Han ser ju förvånad ut på varenda jävla foto av honom.
Jag skulle skämmas ihjäl om någon av dem representade Sverige som vår ledare.
En surkärring och en som alltid ser osäker ut.
Nu har vi en dvärg istället men det är jag mer bekväm med.
Citera
2026-09-14, 23:40
Medlem
Jaså, du tolkar en stickande och glädjelös blick som ambition. Jag tolkar det som känslokyla.
Citat:
Ursprungligen postat av dalia83
En del är betydligt mer fokuserade redan tidigt i livet än vad andra är och det är väl inget fel? Det är hon nog inte ensam om bland partiledarna.

På vilket sätt spelar det någon roll hur hennes relation till sin man ser ut? Eller tror du att Ulf Kristersson har världens bästa relation med sin fru? Vars lämplighet som präst för övrigt utreds för tredje gången just nu.

Det är ju just sådana helt irrelevanta saker (som att någon ser sur ut, personens klädval eller som när mindre intelligenta varelser slänger ur sig ”höhö-hon har nog inte fått kuk på länge” som används som härskarteknik när argumenten tryter och i försök att flytta fokus från sakfrågan och när argumenten börjar tryta. Å det görs betydligt oftare mot kvinnor än män.
Citera
2026-09-14, 23:42
Medlem
Förbannad surpuppa passar väl dessa bra skulle jag tro! Någon de kan känna i igen sig själva i.
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Feministerna älskar sin Magdalena Andersson. Det är två ansiktsuttryck som gäller, till ett i övrigt stelt stenansikte:

1) Surpuppan !

2) Hånskrattarn !

Så totalt blir det tre ansiktsuttryck, där Stenansiktet dominerar hennes utstrålning. Tänk om det blir krig med Irak och dom upptäcker att vi har ett fruntimmer som starkaste ledaren. Inte bra.
Citera
2026-09-14, 23:45
Medlem
Nej inte alls. Moamsson är charmig och snygg. Ingen kall och stickande blick där inte. Sedan är hon kanske inte helt van vid rampljuset ännu. Men hon kommer växa in i det. Hon är en frisk fläkt. Jag tror att hon kommit för att stanna länge som partiledare.

Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Mohamsson verkar ha några skruvar lös. Hon kanske skulle bli influencer istället och prata manifestering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in