Citat:
Ursprungligen postat av
Mandelgubben
Här. Opinionsundersökning från Verian/SVT för 4-10 september 2026. S får 32 procent och SD får 16 procent av de arbetslösa. MP, S och V samlar ihop hela 54 procent av de arbetslösas röster.
https://x.com/europeelects/status/2098680270337507638?s=46
Nej, till skillnad från dig har jag ett arbete. Jag arbetar som skattejurist och tjänar bra. Jag hoppas det går bra med din utbildning, så du får ett jobb. Kan inte vara kul att gå runt hemma och drälla. Ta vilket jobb som helst. Det hade gjort dig gott att komma ut och röra på dig lite. Även ett skitjobb är ett jobb och kommer ge dig bättre självkänsla.
Ja jag planerar att frångå sjukersättning och det behöver du inte oroa dig för. Människor måste ha ett skyddsnät när det egentligen saknas ett sådant i tid, men jag skulle aldrig sitta hemma med funktionsförmåga och kommer att plugga halvtid efter Tidös ändringar i systemet.
Jag tror på att alla människor ska bidra efter förmåga men också att alla människor har ett värde och ser inte det som normalt att slå på de fattigaste för att vinna politiska poäng.
Det är otroligt märkligt hur människor som påstår sig arbeta med siffror, inte klarar av dem. Det blir lite som Allard när han försöker hitta på ett nytt begrepp baserat på viss utbildningsnivå men sedan inte förstår den mer komplexa helhetsbilden. Fast propaganda syftar till att vara enkelt och inte självtänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mandelgubben
Han åkte till Rinkeby för att väcka uppmärksamhet, antar jag.
Jag röstar inte ens SD. Hade hellre sett en borgerlig majoritet med fokus på borgerliga frågor.
SD har varit en bromskloss i denna regering. De och S står nära varandra ideologiskt.
De har stoppat viktiga reformer som exempelvis sänkt A-kassa, så folk inte kan gå runt och dega som du dagarna i ända.
Jag röstade på SD för att de förhoppningsvis ska ligga som en bromskloss.
Återigen så har jag en socialförsäkring som tillfaller arbetarklassen för att de faktiskt ska se ett värde i att betala skatt och arbeta.
De flesta av er försvarar pengar och möjligheter ni inte har och heller aldrig kommer att få.
Intressant dock att Jan Emanuel kallade sig för konservativ vänster, då vänsterkonservativa ideal inte helt sammanfaller med välfärdsvinster.
AI
Citat:
Vänsterkonservatism kombinerar ekonomiska idéer från vänstern med konservativa idéer om samhälle, kultur och gemenskap.
Vänsterkonservativa ideal:
• Stark välfärdsstat – staten ska garantera exempelvis sjukvård, utbildning, pensioner och social trygghet.
• Ekonomisk jämlikhet – ekonomiska klyftor bör begränsas och människor med svagare ekonomisk ställning ska ha ett starkt skydd.
• Arbetets värde – arbete, yrkesskicklighet och arbetande människors ekonomiska trygghet värderas högt.
• Solidaritet – människor har ett ansvar för varandra och samhället ska hålla ihop.
• Gemenskap – familjen, lokalsamhället, nationen och andra gemenskaper har ett värde utöver individens egna intressen.
• Traditioner och kulturarv – historiska traditioner, kulturellt arv och etablerade samhällsinstitutioner bör värnas.
• Ordning och stabilitet – ett fungerande rättsväsende, tydliga regler och stabila samhällsinstitutioner är viktiga.
• Försiktig samhällsförändring – samhället kan förändras, men förändringar bör ske genomtänkt och stegvis snarare än genom snabba och omfattande omvälvningar.
• Reglerad marknadsekonomi – marknaden kan vara viktig, men staten behöver kunna ingripa och reglera ekonomin för att skydda människor och samhällsintressen.
• Kritik mot stark individualism – individuell frihet är viktig, men individen ses också som en del av större gemenskaper med både rättigheter och skyldigheter.
Kort sammanfattning:
Vänsterkonservatism = ekonomiskt vänster + socialt och kulturellt konservativt.
Det centrala idealet är ett samhälle med ekonomisk och social trygghet, samtidigt som man värnar stabilitet, gemenskap, traditioner och kulturarv.