2026-09-11, 11:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Otroligt vilken skillnad tio år kan göra.
Jag minns de där små kakorna. Köpte dem ibland på rasten på en lokal ICA-handlare, tidigt 1980-tal. Jag var en unge, hade aldrig mer än fem kronor på fickan så jag köpte ibland pyttesmå RIGI för 75 öre styck, eller mjölk-choco, tre bitar godis, kola med chokladöverdrag, också 75 öre st. En Piggelin kostade 75 öre ca 1978.

Vi hade en närmast galopperande inflation från 1970 till 1995, så att det blev dyrare och dyrare varje år. Nu har vi "krymplation" som lök på laxen efter typ 2020-ish. Mindre kakor för pengarna..
Citera
2026-09-11, 11:20
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mwnar du då de som var storleken av ett kreditkort och nästan lika smala? För de kostade 2:- st på 1980-talet.
Mjölkchoklad och Schweizernöt.

Ja, 60gram vägde dom, det fanns även 100 och 200 gram, men sån lyx hörde inte till vardagen.

Chokladkakorna var godare så länge dom låg i tjockt papper med aluminium på insidan, numer torkar dom ut rätt snabbt. Romrussin hade dock plastomslag redan på 70 talet, jag vet ej varför.

LL
Citera
2026-09-11, 11:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ja, 60gram vägde dom, det fanns även 100 och 200 gram, men sån lyx hörde inte till vardagen.

Chokladkakorna var godare så länge dom låg i tjockt papper med aluminium på insidan, numer torkar dom ut rätt snabbt. Romrussin hade dock plastomslag redan på 70 talet, jag vet ej varför.

LL

Älskade de där tjocka omslagspappren med folie på insidan. Tack för minnet.
Citera
2026-09-11, 12:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Citat:
Ja, 60gram vägde dom, det fanns även 100 och 200 gram
, men sån lyx hörde inte till vardagen.

LL

Ja, nu när du säger det, så minns jag att den billigaste/minsta kakan vägde under 100g, kanske 60. Men "normalkakan" var 100, den stora var på 200g.

Nu så är den "stora" på 150g (?).. Eller så blandar jag ihop med Karl Fazers kakor..
Citera
2026-09-11, 15:37
Medlem
SodaFointains avatar
Jättesvårt finns ungefär 14 olika sorter av 160 gram
Citera
2026-09-11, 15:38
Medlem
SodaFointains avatar
Om jag varit lika rik som donald trump hade jag köpt alla på hela ica. I nån av dem kanske en biljett låg. Men nu har de 14 olika smaker 160 gram. När är öppna huset på fabriken?

5. REGLER VID FABRIKSBESÖK

5.1. Fabriksbesöket sker i en livsmedelsproduktionsmiljö. Deltagare är skyldiga att följa samtliga hälso/hygien/ och säkerhetsregler som gäller vid anläggningen, inklusive men inte begränsat till:

a) Klädsel och skyddsutrustning: Deltagare ska bära skyddskläder som tillhandahålls av Arrangören, inklusive hårnät, skyddsrock och eventuellt skoskydd. Smycken, klockor och lösa accessoarer ska avlägsnas innan inträde i produktionsområden. Stängda skor krävs (sandaler, klackskor eller öppna skor är inte tillåtna).

b) Allergener: Fabriken hanterar bland annat mjölk, nötter, jordnötter, vete (gluten), soja och ägg. Deltagare med allvarliga (anafylaktiska) allergier mot dessa ämnen deltar på egen risk och uppmanas att informera Arrangören i förväg via telefon 020 - 72 00 26. Arrangören kan inte garantera en allergenfri miljö.

c) Sjukdom och smitta: Deltagare som uppvisar symtom på magsjuka (kräkningar, diarré), feber eller annan smittsam sjukdom inom 48 timmar före besöket får inte delta i fabriksbesöket. Deltagaren ska omedelbart meddela Arrangören. Vid sådant förhinder kommer Arrangören att, i mån av möjlighet, erbjuda ett alternativt besöksdatum. Om inget alternativt datum kan erbjudas förfaller priset utan ersättning.

d) Fotografering och sekretess: Deltagare får inte fotografera, filma eller på annat sätt dokumentera produktionsprocesser, recept, utrustning eller andra företagshemligheter inne i fabriken om inte Arrangören uttryckligen godkänt detta. Överträdelse kan medföra omedelbar avvisning från fabriksområdet.

e) Säkerhet och ansvar: Deltagare är skyldiga att följa personalens anvisningar under hela besöket. Arrangören ansvarar inte för skador som uppstår under besöksdatumen eller resor till och från eventet.
Senast redigerad av SodaFointain 2026-09-11 kl. 15:56.
Citera
2026-09-11, 15:53
Medlem
SodaFointains avatar
Har 17 hittats eller är det 17 kvar? https://guldbiljett.marabou.se/

· Exklusivt besök i Marabou Chokladfabrik i Upplands Väsby, 29 eller 30 oktober 2026.

· Dag och tid väljs vid registrering av guldbiljett.

· 1 st hotellnatt för 2 personer i Upplands Väsby (Stockholm)

· Buss transfer tur och retur hotell – Marabou i Upplands Väsby.

· Vinnaren får ta med 1 st gäst (åldersgräns 10 år i målsmans sällskap).
Senast redigerad av SodaFointain 2026-09-11 kl. 15:58.
Citera
2026-09-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Det är fabriken i Upplands Väsby som fyller 50 år.
Aha

Jag trodde i min enfald att den fortfarande låg i Sundbyberg

Marabouparken ligger iaf kvar där
Citera
2026-09-11, 16:50
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Aha

Jag trodde i min enfald att den fortfarande låg i Sundbyberg

Marabouparken ligger iaf kvar där

Något säger mig att Marabou har flera grenar igång på olika delar av landet, både kontor och fabriker.
Citera
2026-09-12, 07:55
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Något säger mig att Marabou har flera grenar igång på olika delar av landet, både kontor och fabriker.

Jag tror att Marabou bara har fabriken i Upplands Väsby, tidigare hade dom fabrik i Sundbyberg.

LL
Citera
2026-09-12, 08:53
Medlem
SodaFointains avatar
Man måste ha hårnät om man besöker fabriken
Citera
2026-09-14, 19:09
Medlem
Citat:
Jag tror att Marabou bara har fabriken i Upplands Väsby, tidigare hade dom fabrik i Sundbyberg.

LL

Det är ju inte inte Ryssland???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in