2026-09-11, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
[i]Marabou är ett svenskt varumärke för chokladkonfektyr, som ägs av Mondelez International.
Cloetta gäller om man vill ha svenskt godis. Candy King - Godis för alla tillfällen, https://candyking.com/sv_se/
Citera
2026-09-11, 04:00
Medlem
Kan de inte stämda för kopiering?
Citera
2026-09-11, 08:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
I och med att Marabou fyller 50 år så kan 100 vinnare plus en kompis ny få komma och besöka Marabou fabriken. Där väntas en del överaskningar.

https://guldbiljett.marabou.se/

Hur ska man gå till för att vinna. Gå till en butik och köpa 20 efter varann. Jag tror det är störst chans att hitta dem i de ovanliga smakerna. De finns i 90 gram och 150 gram!!!!

Kul, det är bara ett problem. Vem fan skulle vara intresserad av att gå in i Marabous fabriker? Urtråkigt. Där finns inga chokladfloder, godisträd, tuggummi man flyger av eller liknande.
Citera
2026-09-11, 08:27
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Kan de inte stämda för kopiering?
Usa har gjort likadant tror de som har guldbiljett i wonka and the golden ticket som kommer på netflix vunnit sin i nån choklad i usa
Citera
2026-09-11, 08:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jo, jag sa ju detta.
Jag är mer över 50 år gammal, och jag köpte Marabous chokladkakor tidigt 1970-tal som liten.. Tror de kostade 2:- st på den tiden.

Mwnar du då de som var storleken av ett kreditkort och nästan lika smala? För de kostade 2:- st på 1980-talet.
Mjölkchoklad och Schweizernöt.
Citera
2026-09-11, 08:32
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMorot-
Kommer den överlevande vinnaren få ta över fabriken? Hoppas han eller hon isåfall tar tebaks gamla recept, vikter och priser.

Dubbelt så dyr Alladin ask så den får väga 500g och innehålla äkta nötter och andra "fina" ingredienser.
Citera
2026-09-11, 08:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
" och inte minst möjligheten att skapa en alldeles egen chokladkaka!"

Men herregud neeeej!

För två somrar sen, typ, öppnade Marabou upp för smakförslag från allmänheten.

Istället för att välja något GOTT alternativ valde man att göra äckliga chokladkakor med de billigaste ingredienserna.

Vi fick mjölkchoklad med... POPCORN. Förstå vad äckligt med små sega bitar popcorn i choklad!

Och sen mjölkchoklad med SOMBREROS-bitar, dvs simpelt majs-snacks. Fatta den kombon - spyr nästan. Naturligtvis köpte jag aldrig någon av dem, och såg ingen annan som gjorde heller.

Vad blir nästa idé - choklad med jordnötter och tuggummi?
Citera
2026-09-11, 08:49
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men herregud neeeej!

För två somrar sen, typ, öppnade Marabou upp för smakförslag från allmänheten.

Istället för att välja något GOTT alternativ valde man att göra äckliga chokladkakor med de billigaste ingredienserna.

Vi fick mjölkchoklad med... POPCORN. Förstå vad äckligt med små sega bitar popcorn i choklad!

Och sen mjölkchoklad med SOMBREROS-bitar, dvs simpelt majs-snacks. Fatta den kombon - spyr nästan. Naturligtvis köpte jag aldrig någon av dem, och såg ingen annan som gjorde heller.

Vad blir nästa idé - choklad med jordnötter och tuggummi?
Tack för denna lätt skrämmande upplysning.

Jag zoomar nog ut med blicken när jag passerar Marabou på väg mot Lidls och Fazers kakor på lokala Willys.

Nästa smaka flisor av surt skumgodis?
Citera
2026-09-11, 09:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mwnar du då de som var storleken av ett kreditkort och nästan lika smala? För de kostade 2:- st på 1980-talet.
Mjölkchoklad och Schweizernöt.

Nejdå, det var större kakor än så. Tror att det var 100g, innan Carl XVI Gustav blev kung.
Citera
2026-09-11, 09:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nejdå, det var större kakor än så. Tror att det var 100g, innan Carl XVI Gustav blev kung.
De kostade en krona på 50-talet och Marabou är 110 år gammalt.
Citera
2026-09-11, 09:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De kostade en krona på 50-talet och Marabou är 110 år gammalt.

Ok, jag pratade om tidiga 1970-talet när det gällde chokladens pris, och 110 år sedan stämmer, enligt mitt tidigare inlägg här i tråden.
Citera
2026-09-11, 10:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Otroligt vilken skillnad tio år kan göra.
Jag minns de där små kakorna. Köpte dem ibland på rasten på en lokal ICA-handlare, tidigt 1980-tal. Jag var en unge, hade aldrig mer än fem kronor på fickan så jag köpte ibland pyttesmå RIGI för 75 öre styck, eller mjölk-choco, tre bitar godis, kola med chokladöverdrag, också 75 öre st. En Piggelin kostade 75 öre ca 1978.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in