1. nej av 200 sökande är det 10 som passar
2. ring å sälj in dig, fråga personen om han/hon tycker du ska söka, om ja, gör det och skriv i personligt brev att person x bad dig söka, då är du ofta redan vid intervju. ha där exempel på vad som du påstår att du är bra och dålig på, verka lagom intresserad, ha rimliga krav. tänk på konsekvenserna av att du inte får jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
Hej!
Har under längre tid (ca 6 månader varit arbetslös bor i västerås, 25+ kan även tilläggas att jag studerar också) och förösker förjäves hitta en vikariat inom läraryrket. Det ska tilläggas att jag söker även annat också. Men det verkar vara mycket svårt att få till även med en enkel vikariat på en eller två skolor.
Man ser ofta att efter ca 2-3 veckor så kommer det fram på emailet att "det har varit 170-200 sökande och vi har gått vidare med andra".
Nu har några funderingar uppstått.
1. Gjorde en enkel matematik räkning att om det finns ca 200 sökande så bör alla ha fått jobb efter att 200 jobb har varit ute. Men icke sa nicke. Detta betyder att de jobb som ligger ute kan vara fake eller att redan har någon fått jobbet. Vad säger ni eller vilka funderingar har ni?
2. Hur ska man göra så att man "sticker ut" och får jobb bland 200 jxvla sökande? har ni någon magisk formel som ni erbjuder.
3. Som jag har förstått det så kan jag inte anmäla mig hos AMS ty jag studerar och därför får jag inte göra det. Men hur kommer man ekonomiskt undan, dvs. finns det några vägar som hjälper en med det ekonomiska?