2026-09-10, 17:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
På tal om detta har många hört och läst att inte ens legitimerade lärare har det lätt att hitta lärarjobb. Kommer ihåg att i skrivande stund finns det ca 3500 legitimerade lärare som är arbetslösa.

Antagligen för att många obehöriga innehar tjänsterna. Antingen är de utbildade, men i andra ämnen. Eller så är de inte ens lärare, men har fått tjänsterna ändå. Ofta anställer man personal som redan finns på skolorna. De flyttar bara runt personalen mellan olika tjänster. Eller så anställs folk genom kontakter och så ser man igenom fingrarna när de inte är rätt utbildade för tjänsten det gäller. Som exempel: På vår skola saknades en musiklärare. Istället för att anställa en lånade de en klasslärare med genuint musikintresse. Men denna har ingen högre utbildning i musik som ger behörighet att lära ut ämnet. Jobben existerar, det är bara det att skolorna inte anställer de arbetslösa med rätt utbildning och behörighet.
Citera
2026-09-10, 18:28
Medlem
Citat:
Hej!

Har under längre tid (ca 6 månader varit arbetslös bor i västerås, 25+ kan även tilläggas att jag studerar också) och förösker förjäves hitta en vikariat inom läraryrket. Det ska tilläggas att jag söker även annat också. Men det verkar vara mycket svårt att få till även med en enkel vikariat på en eller två skolor.
Man ser ofta att efter ca 2-3 veckor så kommer det fram på emailet att "det har varit 170-200 sökande och vi har gått vidare med andra".
Nu har några funderingar uppstått.

1. Gjorde en enkel matematik räkning att om det finns ca 200 sökande så bör alla ha fått jobb efter att 200 jobb har varit ute. Men icke sa nicke. Detta betyder att de jobb som ligger ute kan vara fake eller att redan har någon fått jobbet. Vad säger ni eller vilka funderingar har ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Tror inte på matematiska beräkningar när det gäller jobb.
Jag tänker att en del av jobben faktiskt är fejk. Finns arbetsgivare som lägger ut annonser för att folk de känner från utlandet ska ha jobbet och för att de ska få arbets- och uppehållstillstånd måste jobbet annonseras. Likaså när det gäller vissa bidrag för arbetsgivare. Jobben måste ligga ute på annons. De har redan personer som ska ha tjänsterna.

Det finns konstant lediga jobb för cirka 10-12% av de arbetssökande.

Detta betyder att cirka 9 av 10 aldrig kommer att få ett jobb oavsett om de söker 500 olika jobb om man skulle tillsätta varenda ledig tjänst i landet första dan jobbet kommer ut med dagens arbetslöshetssiffror i landet.
Citera
2026-09-10, 23:25
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Hej!

Har under längre tid (ca 6 månader varit arbetslös bor i västerås, 25+ kan även tilläggas att jag studerar också) och förösker förjäves hitta en vikariat inom läraryrket. Det ska tilläggas att jag söker även annat också. Men det verkar vara mycket svårt att få till även med en enkel vikariat på en eller två skolor.
Man ser ofta att efter ca 2-3 veckor så kommer det fram på emailet att "det har varit 170-200 sökande och vi har gått vidare med andra".
Nu har några funderingar uppstått.

1. Gjorde en enkel matematik räkning att om det finns ca 200 sökande så bör alla ha fått jobb efter att 200 jobb har varit ute. Men icke sa nicke. Detta betyder att de jobb som ligger ute kan vara fake eller att redan har någon fått jobbet. Vad säger ni eller vilka funderingar har ni?

2. Hur ska man göra så att man "sticker ut" och får jobb bland 200 jxvla sökande? har ni någon magisk formel som ni erbjuder.

3. Som jag har förstått det så kan jag inte anmäla mig hos AMS ty jag studerar och därför får jag inte göra det. Men hur kommer man ekonomiskt undan, dvs. finns det några vägar som hjälper en med det ekonomiska?

Du söker inte jobb som svensklärare, hoppas jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in