2026-09-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Företaget kan inte tvinga dig till att ta emot en vara för att "aktivera" ångerrätten. Den kan du använda i samma sekund som du lägger beställningen. Att ändå propsa på att skicka något, särskilt när det finns tid att makulera ordern och returfrakten kommer bli kostsam för köparen är ett exempel på dålig affärssed.

Liknande sak hände mig för ett par år sedan. Företaget propsade på att jag skulle ta emot beställningen först innan jag fick ångra mig, och satt och höll på både betalning och produkt i väntan på att jag skulle ge med mig och acceptera en leveransdag. Slutade i ARN. Jag vann.
Spännande! Har du möjlighet att dela med dig av avgörandet, eller åtminstone texten med rekommendationen åt bolaget? Tog de upp något angående det där med att konsumenten normalt sett måste återsända varan innan han/hon normalt sett har rätt till att få en återbetalning?
Citera
2026-09-11, 01:20
Medlem
Varför finns det inga normala människor längre? Det är ju bara avbryta order å va normal.
Om det är ånger rätt på 14 dagar så är det ju onödigt skicka framåt tillbaka för att kunden ska tycka frakten blir för dyr, det är inte normalt beteende
Senast redigerad av troligengud 2026-09-11 kl. 01:26.
Citera
2026-09-11, 07:13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ju för att företaget hoppas att man inte ska orka göra sig besväret med att skicka tillbaka den.

Ja, så kan det såklart vara men det stärker ju mest TS syn på saken, att företaget inte beter sig kundorienterat.
Citera
2026-09-11, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Massa bra text.
Stort jävla tack. 🙏🏼
Jo då, har använt Klarna så jag ska vända mig till dom.
Ingen returkostnad meddelad.
Citera
2026-09-11, 08:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
Stort jävla tack. 🙏🏼
Jo då, har använt Klarna så jag ska vända mig till dom.
Ingen returkostnad meddelad.

Ha inte för stora förhoppningar på Klarna. Svinigt företag som kommer försöka göra så lite som möjligt (helst inget alls) samtidigt som du slussas runt mellan indiska kundtjänstmedarbetare i flera veckor/månader.
Citera
2026-09-11, 08:20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, så kan det såklart vara men det stärker ju mest TS syn på saken, att företaget inte beter sig kundorienterat.

Samtidigt så kunde ju TS ha läst deras villkor innan han/hon beställde. Där står det ju uttryckligen att de inte kan makulera en order när den väl är lagd.
Citera
2026-09-11, 08:25
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ångerrätten gäller inte förrän du mottagit varan. Eftersom det är först då fristen börjar.
Extrem elementär juridik.
Står även uttryckligen hos konsumentombudsmannen.

Du kan möjligen ha vunnit hos ARN(även om jag tror du hittar på), där är kompetensen minst sagt varierande men du hade inte haft en chans i domstol eftersom lagen är extrem tydlig.

Så kan det ju vara. Jag ljuger och trollar för att det är så jävla roligt. Eller så är det ARNs jurister som jävla usla att de inte ens förstår grundläggande konsumenträtt och distansavtalslagen. Eller, ELLER, så är det DU som helt har missuppfattat vad syftet med regeln är, nämligen att skydda dig som köpare så att dina 14 dagar inte hinner ta slut medan paketet ligger på ett postlager eller är på väg i en lastbil. Inget startskott som måste inträffa innan man får ångra sig.

Citat:
Spännande! Har du möjlighet att dela med dig av avgörandet, eller åtminstone texten med rekommendationen åt bolaget? Tog de upp något angående det där med att konsumenten normalt sett måste återsända varan innan han/hon normalt sett har rätt till att få en återbetalning?

Inte spännande alls, bara helt självklart. Var aldrig aktuellt att återsända något eftersom produkten låg kvar på säljarens lager. Stod bara i en mening att köparen får ångra sig innan denne fått produkten.
Citera
2026-09-11, 08:40
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mitt ärende avgjordes av juristerna på ARN. Företaget följde sedan ARNs utlåtande. Du vet inte bättre än dem.

Ångerfristen (14 dagar) börjar när köparen mottar varan ja, men det betyder inte att säljaren inte får ångra sig innan dess eller måste acceptera leverans.

Du blandar ihop ångerrätt med avbeställning.
Citera
2026-09-11, 08:56
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Det finns två helt separata lagrum du kan luta dig mot här, och du kan använda det du anser är bäst för ditt fall: dels avbeställningsrätten enligt konsumentköplagen, dels ångerrätten i distansavtalslagen (dessutom har du fått öppet köp). Båda ger dig rätt att avbeställa/häva/ångra ditt köp innan leverans. Båda lagarna är tvingande vilket innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten, jämfört med vad som följer av lagen, är utan verkan (1 kap. 10 § konsumentköplagen, 1 kap. 4 § distansavtalslagen). Granngårdens avtalsvillkor som säger att du inte har rätt att avbeställa varan innan leverans är alltså utan verkan.

Avbeställningsrätten enligt konsumentköplagen har du redan hittat och finns i 7 kap. 3 §. Den motsvarar helt och hållet 37 § i 1990 års konsumentköplag. Utförlig information om denna kan du hitta i förarbetena till lagen, sida 46-52, 146-147, och 151-156. Denna rätt gäller alltså i samtliga sammanhang när man köper varor som konsument av företag som ännu inte avlämnats, även i fall då inte ångerrätten gäller (t.ex. om varan är undantagen från ångerrätten, t.ex. varor som tillverkas enligt konsumentens anvisningar, typ måttbeställda gardiner, eller att man beställt något i butik istället för på distans). "Problemet" med denna bestämmelse är att näringsidkaren generellt sett har rätt till skadestånd som motsvarar de kostnader denne haft hittils i samband med köpet, som i och med avbeställningen går förlorade, vilka kan variera från fall till fall. För specialbeställda varor kan det bli högt, men för vanliga lagervaror som bara ligger på hyllan eller i butik som avbeställts innan de packats eller hämtats är näringsidkarens rätt till skadestånd i princip 0 kronor. Se ARNs vägledande beslut 1998-0858 som stöder detta påstående, där en konsument avbeställt ett par skor som butiken lagt undan i väntan på betalning, där nämnden ansåg att "några särskilda kostnader knappast kan ha uppkommit för bolaget" och därför satte skadeståndet till 0 kr.

Om du avbeställde varan innan den hade packats, och det inte var så att företaget redan lagt en beställning från leverantör i samband med ditt köp eller liknande, ser jag inte varför du ska behöva betala mer än 0 kr i skadestånd. Om näringsidkaren har ignorerat din avbeställning och trots det skickar ut den och sedan kräver att du ska betala returfrakt så ska du såklart inte behöva göra det (i och med att de inte följt lagen och tagit hänsyn till din avbeställning, som du tydligen meddelat i rätt tid innan varan packades). Du kan nog isåfall förmodligen till och med kräva att näringsidkaren själv ska hämta tillbaka varan på egen bekostnad.

Dessutom framgår det av förarbetena ovan, sida 146, angående näringsidkarens rätt till skadestånd vid avbeställd vara, att rätt till sådant skadestånd inte föreligger om näringsidkaren givit öppet köp: "Om säljaren har godtagit att köparen frånträder köpeavtalet utan att betala någon ersättning, exempelvis genom att medge öppet köp, skall detta givetvis gälla.". Jag noterar att Granngården lämnar öppet köp i alla sina försäljningskanaler. De bör alltså inte kunna kräva skadestånd.

Till skillnad från avbeställningsrätten i konsumentköplagen som är en svensk rättighet så är ångerrätten en EU-rättighet som följer av EU-direktiv 2011/83. Ångerrätten börjar löpa direkt när konsumenten lagt anbud och upphör vanligtvis 14 dagar efter att varan levererats. Att man inte skulle ha rätt att ångra köpet förrän varan levererats är en missuppfattning som det inte överhuvudtaget finns stöd för i lagtexten, tvärtom står det uttryckligen i skäl (40) till direktivet att man har rätt att utöva sin ångerrätt innan man tar varan i sin besittning. Att själva "ångerfristen" börjar löpa när man tar emot varan innebär inte att man inte kan utöva ångerrätten innan. Begreppet "frist" avser bara en deadline, dvs. en sluttidpunkt. Ångerfristen handlar alltså enbart om när man senast måste utöva ångerrätten (14 dagar efter mottagande av varan vanligtvis) och har inget att göra med när man tidigast kan utöva ångerrätten. Att ångerfristen "börjar löpa" innebär alltså bara att nedräkningsklockan på 14 dagar tills ångerrätten upphör börjar ticka ner när man får varan.

Mycket AI här, och ändå blev det inte rätt.

Fel nummer ett. Ordern går direkt till leverantören enligt Granngården, d.v.s företag har redan lagt en beställning från leverantör.

Det faller alltså på ditt andra exempel.

Fel nummer två. Granngården kräver inte skadestånd, de kräver att kunden står för returfrakten.
Det framgår tydligt i deras köpvillkor och kravet om ersättning uppkomna i samband med avbeställning är tydligt formulerade i lagtexten.
Det Granngården och många andra företag gör är att kräva att kunden ombesörjer returen för att inga kostnader ska uppstå. Om Granngården står för returen så uppstår en kostnad sommde sen har rätt enligt både.lag och egna villkor att kräva från kund.

Fel nummer tre. Granngården har inte medgett att kunden får frångå köpet utan att lämna ersättning. Det du skriver om "genom exempelvis öppet köp"bär en feltolkning från din sida.
Granngården har medgett att du får frångå köpet mot ersättning för kostnader som uppkommit och som Granngården inte kan förskansa sig på annat vis. Helt i enlighet med KKL

Sen slutade jag läsa din text...
Citera
2026-09-11, 09:32
Medlem
UPPDATERING

Orden annullerad och allt löst.

Jag har varit saklig och trevlig i min korrespondens med dom.
Bifogade juridiska exempel härifrån.

Tack för all hjälp till er som hjälpt.
Citera
2026-09-11, 09:42
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
UPPDATERING

Jag tror mer på.vänlig kundtjänst än juridiska rättigheter här.
Du klistrade väl in hela AI-texten så kundtjänst tyckte du blev för jobbig.
Citera
2026-09-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Mycket AI här, och ändå blev det inte rätt.
Ingen AI här överhuvudtaget. Jag vet inte varför du tror det.

Citat:
Fel nummer ett. Ordern går direkt till leverantören enligt Granngården, d.v.s företag har redan lagt en beställning från leverantör.

Det faller alltså på ditt andra exempel.
Var står det? Det enda jag hittar i köpvillkoren är att varor kan skickas direkt från leverantör, men det innebär ju inte nödvändigtvis att ordern går direkt till leverantör utan att Granngården först går igenom ordern. Dessutom så tog jag ju upp att då skadeståndet bör vara 0 kr gäller då varorna är lagervaror men att annat kan gälla om beställning redan skickats till leverantör.

Citat:
Fel nummer två. Granngården kräver inte skadestånd, de kräver att kunden står för returfrakten.
Det framgår tydligt i deras köpvillkor och kravet om ersättning uppkomna i samband med avbeställning är tydligt formulerade i lagtexten.
Det Granngården och många andra företag gör är att kräva att kunden ombesörjer returen för att inga kostnader ska uppstå. Om Granngården står för returen så uppstår en kostnad sommde sen har rätt enligt både.lag och egna villkor att kräva från kund.
Nu blandar du nog ihop saker. Skadeståndet jag pratar om är det som följer efter en avbeställning enligt 7 kap. 3 § konsumentköplagen. Detta skadestånd följer av lag och är inget Granngården tar upp överhuvudtaget i sina köpvillkor. Företag har rätt till sådant skadestånd vid avbeställning, även om de inte skriver något om detta i sina köpvillkor.

Utövar man istället ångerrätten enligt distansavtalslagen så är huvudregeln att konsumenten bekostar returen, under förutsättning att företaget har meddelat detta, och för varor som inte av sin natur kan skickas med vanlig post, att företaget meddelat exakt vad returfrakten kostar, alternativt ett uppskattat maxbelopp.

I det här fallet har inte Granngården meddelat vad de två pallarna med pellets, som uppenbarligen inte kan skickas tillbaka med vanlig post, skulle kosta att returnera. Därför så blir det enligt lag Granngården som står för returfrakten för sådana varor vid utövad ångerrätt, trots att de skriver att kunden ska betala returfrakten.

Citat:
Fel nummer tre. Granngården har inte medgett att kunden får frångå köpet utan att lämna ersättning. Det du skriver om "genom exempelvis öppet köp"bär en feltolkning från din sida.
Granngården har medgett att du får frångå köpet mot ersättning för kostnader som uppkommit och som Granngården inte kan förskansa sig på annat vis. Helt i enlighet med KKL
Granngården har inte medgett "att du får frångå köpet mot ersättning för kostnader som uppkommit och som Granngården inte kan förskansa sig på annat vis" vad jag kan se. Istället skriver de att man inte får avbeställa varor överhuvudtaget och tar inte ens upp kostnader som kan uppkomma i samband med avbeställningen (då menar jag avbeställning innan avlämnandet och ej utövad ångerrätt).

Texten jag citerade var från förarbetena till konsumentköplagen. Det är alltså inte jag som gjort tolkningen att ett exempel på när köparen får frånträda "utan att betala någon ersättning" är när säljaren medgivit öppet köp. Som sagt så har Granngården lämnat öppet köp.

Citat:
UPPDATERING

Så bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in