Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Mycket AI här, och ändå blev det inte rätt.
Ingen AI här överhuvudtaget. Jag vet inte varför du tror det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Fel nummer ett. Ordern går direkt till leverantören enligt Granngården, d.v.s företag har redan lagt en beställning från leverantör.
Det faller alltså på ditt andra exempel.
Var står det? Det enda jag hittar i köpvillkoren är att varor kan skickas direkt från leverantör, men det innebär ju inte nödvändigtvis att ordern går direkt till leverantör utan att Granngården först går igenom ordern. Dessutom så tog jag ju upp att då skadeståndet bör vara 0 kr gäller då varorna är lagervaror men att annat kan gälla om beställning redan skickats till leverantör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Fel nummer två. Granngården kräver inte skadestånd, de kräver att kunden står för returfrakten.
Det framgår tydligt i deras köpvillkor och kravet om ersättning uppkomna i samband med avbeställning är tydligt formulerade i lagtexten.
Det Granngården och många andra företag gör är att kräva att kunden ombesörjer returen för att inga kostnader ska uppstå. Om Granngården står för returen så uppstår en kostnad sommde sen har rätt enligt både.lag och egna villkor att kräva från kund.
Nu blandar du nog ihop saker. Skadeståndet jag pratar om är det som följer efter en avbeställning enligt 7 kap. 3 § konsumentköplagen. Detta skadestånd följer av lag och är inget Granngården tar upp överhuvudtaget i sina köpvillkor. Företag har rätt till sådant skadestånd vid avbeställning, även om de inte skriver något om detta i sina köpvillkor.
Utövar man istället ångerrätten enligt distansavtalslagen så är huvudregeln att konsumenten bekostar returen, under förutsättning att företaget har meddelat detta, och för varor som inte av sin natur kan skickas med vanlig post, att företaget meddelat exakt vad returfrakten kostar, alternativt ett uppskattat maxbelopp.
I det här fallet har inte Granngården meddelat vad de två pallarna med pellets, som uppenbarligen inte kan skickas tillbaka med vanlig post, skulle kosta att returnera. Därför så blir det enligt lag Granngården som står för returfrakten för sådana varor vid utövad ångerrätt, trots att de skriver att kunden ska betala returfrakten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Fel nummer tre. Granngården har inte medgett att kunden får frångå köpet utan att lämna ersättning. Det du skriver om "genom exempelvis öppet köp"bär en feltolkning från din sida.
Granngården har medgett att du får frångå köpet mot ersättning för kostnader som uppkommit och som Granngården inte kan förskansa sig på annat vis. Helt i enlighet med KKL
Granngården har inte medgett "att du får frångå köpet mot ersättning för kostnader som uppkommit och som Granngården inte kan förskansa sig på annat vis" vad jag kan se. Istället skriver de att man inte får avbeställa varor överhuvudtaget och tar inte ens upp kostnader som kan uppkomma i samband med avbeställningen (då menar jag avbeställning innan avlämnandet och ej utövad ångerrätt).
Texten jag citerade var från förarbetena till konsumentköplagen. Det är alltså inte jag som gjort tolkningen att ett exempel på när köparen får frånträda "utan att betala någon ersättning" är när säljaren medgivit öppet köp. Som sagt så har Granngården lämnat öppet köp.
Citat:
Ursprungligen postat av
3komma14
UPPDATERING
Orden annullerad och allt löst.
Jag har varit saklig och trevlig i min korrespondens med dom.
Bifogade juridiska exempel härifrån.
Tack för all hjälp till er som hjälpt.
Så bra!