2026-09-10, 13:21
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Jo men det är bara en mätning?
Kanske, men kan vara så att för många SD-väljare röstar på dem istället för SD.
https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/9-september-2026/
Citat:
L vinner främst från SD men också en hel del från M samt lite från C och tappar lite förstagångsväljare och till KD.
2026-09-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Jag är här för att bilda dig. Att du dessutom får en matematisk lektion på köpet får du se som en bonus.

Hehe, du visste ju inte ens att alla dagstidningar skriver att det är extremt jämnt? Du trodde att 5 % försprång för ena sidan betydde att 5 % behöver byta för att de ska vinna?
2026-09-10, 13:25
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Hehe, du visste ju inte ens att alla dagstidningar skriver att det är extremt jämnt? Du trodde att 5 % försprång för ena sidan betydde att 5 % behöver byta för att de ska vinna?
Wow, vilken grej att dagstidningarna försöker göra valet spännande och jaga klick. Korkade läsare får åtminstone lite underhållning på köpet.
2026-09-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Fyfan vad dumma i huvudet SD-väljare är. Först spottar de på er genom att ÖKA invandringen och arbeta mer för Israel än Sverige, och sen får de er att rösta på det genomvidriga partiet L, lett av blatten Simona Mohamedson.

Själv hoppas jag att L åker ut med huvudet före, och AfS åker in. Antingen det här valet eller nästa.
boomers som röstar SD idag är samma personer som rösta S och kallade SD rasister 2014
dom har alltid varit quisslingar och behöver sättas i gulags
2026-09-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Kanske, men kan vara så att för många SD-väljare röstar på dem istället för SD.
https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/9-september-2026/

Som sagt, viktigaste att de klarar sig. Tidö består och det blir inte Vänstern allafall om L klarar sig.
2026-09-10, 13:27
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
När ena sidan leder med 5 % så räcker det med att 2,5 % byter sida så blir det den andra sidan helt plötsligt som leder med 5 %.
Skolkade du från mattelektionerna? Det finns faktiskt Komvux om du behöver ta igen det.
2026-09-10, 13:28
Medlem
Liberalerna har fullständigt misslyckats med att vara den liberala vakthunden mot SD under de gångna snart fyra åren. Sverige har blivit betydligt kallare och har tappat rejält vad gäller rättssäkerhet bland annat och Liberalerna bär delansvar.

Några få exempel där Liberalerna borde gjort sitt allra yttersta för att kämpa emot:

Fängelse för barn. Kemisk kastrering. Hemlig avlyssning av barn utan brottsmisstanke. Förolämpning av tjänsteman nu brottsligt. Tonårsutvisningar. Fängelse på obestämd tid kallad säkerhetsförvaring.

Listan kan göras hur lång som helst av de ofattbara hemskheter som inte hör hemma i Sverige som den här regeringen har infört eller vill införa. Vill man ha fler uppslag är det är bara att läsa Moderaternas valmanifest.

2022 var läget dåligt också, fast på ett annat sätt, då sköts och bombades det. Nu har detta i stort sett försvunnit från media, uppgiften den här regeringen var tillsatt att göra är klar - de har fått ner kriminaliteten.

2018 och 2022 ropades det varg så mycket att man till slut inte trodde på dem. SD skulle hålla stången till varje pris för annars skulle landet bli högerextremt. Så här fyra år senare skäms man - de hade rätt, det blev som de sagt.

Det räcker nu, nu måste landet hitta tillbaka till de humana värderingarna.

Att Liberalerna ligger så illa till som de gör beror på att de inte bedriver liberal politik. De har inte varit grindvakt och vakthund mot alla hemska påhitt så som de borde, tvärtom har de ökat på dem.

Att flytta röster från SD och M till L gör att man i praktiken kanske vinner de 2% som L har kvar. Det lär inte räcka för att Tidö ska vinna igen, den enda effekten blir att L blir kvar i den nya oppositionen som just nu är Tidö. Ett parti som så sent som idag via klimatministern Romina uttryckt aversioner mot SD. L har i övrigt den sämsta klimatpolitiken, det förefaller som om det enda de gjort under den här mandatperioden är att hitta på bortförklaringar till SD:s klimatpolitik.

L förtjänar att åka ut i sitt nuvarande skick. De måste ta time out och fundera på vad de egentligen representerar.
2026-09-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Wow, vilken grej att dagstidningarna försöker göra valet spännande och jaga klick. Korkade läsare får åtminstone lite underhållning på köpet.

Magdamoderaterna nämnde jag, båda sidorna både Oppositionen och Tidö har börjat fokusera på denna väljargrupp, vilket syns i debatterna och därifrån tidningarna rapporterar.

Det är alltså inget "klickbait" utan verklighet.

Sen trodde du också att 5 % behövde byta för att Tidö skall vinna. Skulle du lära mig matten? När börjar vi?
2026-09-10, 13:30
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Magdamoderaterna nämnde jag, båda sidorna både Oppositionen och Tidö har börjat fokusera på denna väljargrupp, vilket syns i debatterna och därifrån tidningarna rapporterar.

Det är alltså inget "klickbait" utan verklighet.

Sen trodde du också att 5 % behövde byta för att Tidö skall vinna. Skulle du lära mig matten? När börjar vi?
Vänd dig till din kommun så kan de hjälpa dig att ansöka till särvux.
2026-09-10, 13:33
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Den irriterande clownen har anlänt igen ser jag?
Lustigt att du tycker det är irriterande när du får svar på tal. Det enda du egentligen har lyckats med i den här tråden är att försvara pedofilen som Åkesson turnerar med, samtidigt som du visar upp dina egna luckor i matematik. Bra jobbat!
2026-09-10, 13:33
Medlem
Citat:
Det viktiga i detta valet är att L blir inröstat i riksdagen som det ser ut nu har de 3,7 % i sammanvägningen av alla de nyaste undersökningar enda fram till idag.

Jag som alltid röstat SD kommer rösta på L nu, för utan L så blir det satmaran och Hårmaran Magdalena Andersson i fyra långa helvetiska år. Tänk på det. Inget L, inget Tidö.

Tänk på hur dyrt det kommer bli igen för er egen ekonomi, alla inflation, osäkerhet för kärnkraft, högre bensinpris, en mängd nya skatter och även bolåneskatt och skatt på sparande kommer komma tillbaka, får L 3,9 % så sitter vi alla skiten. Inte bara ekonomiskt, men även på alla andra områden som nu blivit bra mycket bättre med Tidöpolitiken och de kraftfulla reformer som genomförts.

Röstar man på L och de får 4,2 % så stannar den lilla procentenheten inom blocket. SD klarar sig ändå och kommer bli störst i Tidö så de kan hävda statsministerposten.

De va allt jag har o säga. Jag tror ingen vill se Magdalena Andersson som statsminister igen, tänk på det ni som t.ex. röstar på andra mindre partier. Är det värt att hela samhället klappar åt helvete nu när vi har bolshevikerna runt strupen?

En ordentlig kram till och alla de som inte ska vara här kommer tvingas utvandra p.g.a. brist på arbete, ny kärnkraft till 2030. Och ännu mer pengar över plånboken. För att inte nämna Operation SAKS som kommer låsa in gängkriminella på obestämd framtid och utvisa dom direkt där det går i dom fallen. Vi ser en helt ny trygghet med en ny Tidöregering och där dessutom SD har starka ministerposter.

Helt enkelt en vädjan från en medborgare som bor i samma samhälle som er själva...

Jag ger dej tummen upp på allt du skriver.

Det var i tisdags som jag vaknade upp. Hade en konstig känsla i kroppen, något frihetligt ?
Sen förstod jag, jag kände mej Liberal. Ja så var det.
Eftersom mitt humör kan gå både upp och ner under en vecka så tog jag mitt pick och pack
och åkte ner till kommunens ishall där en barackstad vuxit fram med röstlokaler.
Kände mej så glad och stolt när jag stoppade ner Liberalernas röstsedel i kuvertet.

Hoppas alla folkpartister visar lite tacksamhet och uppskattning nu i framtiden.

jag gissar på att mer än 50 % av rösterna på Liberalerna kommer från SD och M.
2026-09-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
Liberalerna har fullständigt misslyckats med att vara den liberala vakthunden mot SD under de gångna snart fyra åren. Sverige har blivit betydligt kallare och har tappat rejält vad gäller rättssäkerhet bland annat och Liberalerna bär delansvar.

Några få exempel där Liberalerna borde gjort sitt allra yttersta för att kämpa emot:

Fängelse för barn. Kemisk kastrering. Hemlig avlyssning av barn utan brottsmisstanke. Förolämpning av tjänsteman nu brottsligt. Tonårsutvisningar. Fängelse på obestämd tid kallad säkerhetsförvaring.

Listan kan göras hur lång som helst av de ofattbara hemskheter som inte hör hemma i Sverige som den här regeringen har infört eller vill införa. Vill man ha fler uppslag är det är bara att läsa Moderaternas valmanifest.

2022 var läget dåligt också, fast på ett annat sätt, då sköts och bombades det. Nu har detta i stort sett försvunnit från media, uppgiften den här regeringen var tillsatt att göra är klar - de har fått ner kriminaliteten.

2018 och 2022 ropades det varg så mycket att man till slut inte trodde på dem. SD skulle hålla stången till varje pris för annars skulle landet bli högerextremt. Så här fyra år senare skäms man - de hade rätt, det blev som de sagt.

Det räcker nu, nu måste landet hitta tillbaka till de humana värderingarna.

Att Liberalerna ligger så illa till som de gör beror på att de inte bedriver liberal politik. De har inte varit grindvakt och vakthund mot alla hemska påhitt så som de borde, tvärtom har de ökat på dem.

Att flytta röster från SD och M till L gör att man i praktiken kanske vinner de 2% som L har kvar. Det lär inte räcka för att Tidö ska vinna igen, den enda effekten blir att L blir kvar i den nya oppositionen som just nu är Tidö. Ett parti som så sent som idag via klimatministern Romina uttryckt aversioner mot SD. L har i övrigt den sämsta klimatpolitiken, det förefaller som om det enda de gjort under den här mandatperioden är att hitta på bortförklaringar till SD:s klimatpolitik.

L förtjänar att åka ut i sitt nuvarande skick. De måste ta time out och fundera på vad de egentligen representerar.

Kemisk kastrering för pedofiler = Bra

Fängelse för 13 åringar som har mördat andra människor = Bra

Hemlig avlyssning utav barn utan brottsmisstanke, det där låter som påhitt. Utan "barnet" (tonåringen) har väl setts tillsammans med gängkriminella och polisen antar att de begår brott åt dom.

Romina vill sitta i regering med SD skrev hon idag i samma artikel.

Klimatpolitiken är viktig, men det är också svenskars vardag och även energiförsörjningen för landet, ekonomin, företag, handeln, industrin och för nationen. (Sverige)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in