2026-09-10, 09:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Jesper – som räknades som arbetslös trots att han jobbade 60 procent – har skrivit ut sig från Arbetsförmedlingen. ”Det är lättare att leva”, säger han.

Citat:
”Jag förhandlade så att jag fick 80 procent i stället för 60 procent på mitt jobb som vaktmästare på en skola i Malmö. Men jag skulle fortfarande söka lika många jobb – 6–20 – som innan. Då kände jag: Nu är jag färdig med den här cirkusen, färdig med den här Kalle Anka-världen. Det är dags att gå vidare.”

Har ni också ledsnat på Arbetsförmedlingen?
Blir det bättre eller sämre efter valet 2026, vad tror ni?

https://arbetet.se/2026/09/06/kramar-fran-jobbarkompisarna-jesper-ar-fardig-med-cirkusen/
Citera
2026-09-10, 09:27
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://arbetet.se/2026/09/06/kramar-fran-jobbarkompisarna-jesper-ar-fardig-med-cirkusen/
Det förblir oförändrat. Arbetsförmedlingen har alltid varit en plats där inkompetens råder sedan flera decennier oavsett färg på regering.
Citera
2026-09-10, 09:29
Medlem
supremanics avatar
Det är väl inte konstigt att det fanns motkrav när han sökte ersättning. Väldigt rimligt i min värld.
Citera
2026-09-10, 09:30
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är en rätt stillsam högkonjunktur på gång så de som siktar på jobb inom industrin (och kan flytta till annan ort) ljusnar det för.

Inom offentlig sektor gäller samma för de som har utbildning inom någon del av tandvården.
Många partier utlovar även satsningar på mindre klasser i skolan och vårdcentralerna men där är jag tyvärr skeptisk.

Själva arbetsförmedlingen blir det nog inga större reformer första året oavsett vem som härskar över de hoppande majoriteterna.
Citera
2026-09-10, 09:40
Medlem
Sqrbankens avatar
Vet inte vad jag ska tycka om Jespers specifika situation och kraven på honom. Rörigt på nått vis - precis som Arbetsgörmedlingen, som i sin helt är helt dysfunktionell.

Bör läggas ner, denna frankenstein går inte att reformera frisk, sen bygga upp nått från grunden anpassat till dagens samhälle och inte 60-talets.
Citera
2026-09-10, 09:40
Medlem
Galejans avatar
Det kan mycket väl bli så att Jesper blir av med sitt jobb på skolan i och med den här artikeln. Skolor är ofta kommunala och det finns ofta goda kontakter mellan kommunala arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. Något samtal eller två från Jespers arbetsförmedlare som känner sig uthängd i massmedia och därför hämndlysten till skolans rektor så kan det hända att Jesper inte får förlängt sitt vikariat eller får fler timmar som vaktmästare och då får han åter komma med svansen mellan benen till Arbetsförmedlingen och stå med mössan i hand inför förmedlaren som kan passa på att nämna i förbifarten att ”jag såg att du var i tidningen”.

Så här går det till. Tro inget annat.
Citera
2026-09-10, 09:45
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt, varför var han från början inskriven? Fick han ersättning för tiden från 60% upp till 100% om han sökte lite jobb under tiden?

Kan jag som inte heller är anställd till 100% också bli inskriven och få lite ersättning om jag söker några jobb i veckan?
Citera
2026-09-10, 09:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fick han ersättning för tiden från 60% upp till 100% om han sökte lite jobb under tiden?

Kan jag som inte heller är anställd till 100% också bli inskriven och få lite ersättning om jag söker några jobb i veckan?

Svaret är ja på båda frågorna.
Citera
2026-09-10, 09:47
Medlem
Citat:

Verksamheten är till för de som inte har ”förmågan”! Lägg ner vansinnet och strukturera något ”hållbart”…
Citera
2026-09-10, 09:48
Medlem
Citat:
Svaret är ja på båda frågorna.
Så alla som arbetar deltid kan få in extra pengar om de skriver in sig som arbetslösa, och då få in mer kosing mot att de söker några arbeten i veckan?

Det låter helt fantastiskt.
Citera
2026-09-10, 09:51
Medlem
Pinoputchins avatar
"Det är lättare att leva och fungera som människa när man har ett jobb, tycker Jesper" Ja tacka fan för det, hyran ska in och avgifter betalas, utan jobb blir det gatan. Speciellt numera då Tidö har slaktat a-kassa så är det tillslut bara socialbidrag som gäller såvida man inte ska bli en uteliggare. Sedan detta med AF, det är bara att gilla läget det är en kontrollmyndighet och inget annat, bara att göra det man ska för att få sina pengar och försöka hitta arbete liksom.
Citera
2026-09-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag förstår inte riktigt, varför var han från början inskriven? Fick han ersättning för tiden från 60% upp till 100% om han sökte lite jobb under tiden?

Systemet bygger på att du inte får ett öre i ersättning mellan 1 och 99% anställning. Man måste bli socialfall på heltid för att få hjälp. Men tittar man på det hela från ett nyktert perspektiv så är det ju mer ekonomiskt för samhället om nån som ändå kan jobba 60% får jobba 60% och sen kan få 40% stöd, i stället för att de ska behöva bli socialfall på heltid och leva på 100% bidrag. Den som jobbar 60% tjänar inte tillräckligt för att ha råd med grundläggande levnadskostnader och får mindre pengar över än ett rent socialfall, trots att denne ändå jobbar och bidrar till samhället.

Lika bra att lägga ner arbetsförmedlingen helt. Låt i stället försäkringskassan, eller annan lämplig myndighet sköta sådana utbetalningar. Här skulle den som anställer folk på deltid kunna rapportera in arbetade timmar så att bidragsdelen kan betalas ut med mindre risk för fusk. Och så har man slumpmässiga kontroller då och då där man besöker arbetsplatsen och kontrollerar att personen faktiskt arbetat den rapporterade tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in