Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Jag förstår inte riktigt, varför var han från början inskriven? Fick han ersättning för tiden från 60% upp till 100% om han sökte lite jobb under tiden?
Kan jag som inte heller är anställd till 100% också bli inskriven och få lite ersättning om jag söker några jobb i veckan?
Systemet bygger på att du inte får ett öre i ersättning mellan 1 och 99% anställning. Man måste bli socialfall på heltid för att få hjälp. Men tittar man på det hela från ett nyktert perspektiv så är det ju mer ekonomiskt för samhället om nån som ändå kan jobba 60% får jobba 60% och sen kan få 40% stöd, i stället för att de ska behöva bli socialfall på heltid och leva på 100% bidrag. Den som jobbar 60% tjänar inte tillräckligt för att ha råd med grundläggande levnadskostnader och får mindre pengar över än ett rent socialfall, trots att denne ändå jobbar och bidrar till samhället.
Lika bra att lägga ner arbetsförmedlingen helt. Låt i stället försäkringskassan, eller annan lämplig myndighet sköta sådana utbetalningar. Här skulle den som anställer folk på deltid kunna rapportera in arbetade timmar så att bidragsdelen kan betalas ut med mindre risk för fusk. Och så har man slumpmässiga kontroller då och då där man besöker arbetsplatsen och kontrollerar att personen faktiskt arbetat den rapporterade tiden.