2026-09-09, 22:47
Medlem
Crabbofixs avatar
Min erfarenhet av göteborgare är att dom är goa gubbar, dom är alltså glada, käcka och har nära till skratt.

Men detta innebär ju samtidigt att det rimligen är svårare att veta om man kan lita på dom, om dom är på riktigt.

Det blir lite som en bilskojare som slänger sig med ett överdrivet trevligt sätt som man inte kan lita på.

Om du alltid är likadan mot alla människor, ja hur fan ska vi veta vad ditt riktiga jag består av? Startläget är ju inte neutralt, utan det är ju en överdriven vänlighet och glädje, som är obefogad och omotiverad eftersom den är där oavsett situation och sammanhang.

En stockholmare däremot har ju ett mer neutralt ursprungsläge och när då en stockholmare visar genuina glädjeyttringar, då är det åtminstone på riktigt.

Min slutsats är att nej du kan inte lita på göteborgare, du kan inte avgöra vad dom egentligen tycker eller ens vilket humör dom är på.
Citera
2026-09-09, 22:58
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
De är glada skojare men inget att lita på är min erfarenhet
Citera
2026-09-09, 23:03
Medlem
Min erfarenhet är att det där käcka gladlynnet är en historisk stereotyp som inte är särskilt utmärkande för dagens göteborgare. De brukar vara ganska sura och pessimistiska, om än med glimten i ögat.
Citera
2026-09-09, 23:12
Avstängd
Zeusminhunds avatar
De är som Stockholmare en del går det att lita på, andra inte.
Citera
2026-09-09, 23:56
Medlem
laughingducks avatar
Knappast
Finns bra och dåliga människor överallt .
Msn lär sig med tiden syna människor,
Vart man är eller dom kommer ifrån är sekundärt .
Citera
2026-09-10, 09:54
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
De är glada skojare men inget att lita på är min erfarenhet

Som göteborgare kan jag bekräfta detta men mitt påstående är såklart inget att lita på
Citera
2026-09-10, 10:11
Medlem
Gorbis avatar
Som Albert sa till Herbert när han skulle gå fram till altaret för att gifta sig: Skall du ha ögonbindel Hebbe lille?
Citera
2026-09-10, 11:32
Medlem
Har haft en uppfattning om att göteborgare är käcka, ganska uppåtglada dock med en viss skepsis för människor från framförallt Stockholm.

Det är som att en tvättäkta göteborgare endast litar på en annan göteborgare. Sedan så finns det goa människor överallt, men göteborgarna uppfattas nog som lite mera jordnära och kan jiddra utan att bli för jobbiga :-)

Stockholmarna kan verka lite mera dryga och egoistiska i jämförelse med göteborgare, men om detta tvistar nog de lärda? :-)
Citera
2026-09-10, 13:14
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag har faktiskt lite mer erfarenhet av skojare från Göteborg än andra platser..
Bilhandlare som luras och gatu försäljning av tvivelaktig karaktär mm.
Citera
2026-09-10, 15:06
Medlem
swedenistanis avatar
Överlag tycker jag att detta påstående kan läggas på vilken person som helst ute på gatan. Folk överlag i Swedenistan är opålitliga och har ont sinne dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in