2026-09-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Ja, allt verkar stämma. Inga kommentarer i sakfrågan?

Varför måste rätten att invandra, bo och arbeta här innebära medborgarskap och fulla politiska rättigheter?

Definiera det jag ber dig definiera i inlägget istället för att konstatera att "allt verkar stämma".
Citera
2026-09-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Definiera det jag ber dig definiera i inlägget istället för att konstatera att "allt verkar stämma".
Nej. Det är en fallasi. En red herring. Ett argumentationstekniskt villospår för att slippa undan sakfrågan.

Har du något att säga i sak, så säg det.
Citera
2026-09-17, 22:14
Medlem
Citat:
Nej. Det är en fallasi. En red herring. Ett argumentationstekniskt villospår för att slippa undan sakfrågan.

Har du något att säga i sak, så säg det.

Helt fel.

Du skriver:

Citat:
Vad hindrar dem ifrån att driva den här frågan? Största partiet, S, har pratat om
språk- och samhällskunskapskrav för att få permanent uppehållstillstånd, att intensifiera arbetet med återvändande av personer som fått avlägsnandebeslut och etablera bättre samarbeten om återtagande med tredjeländer och att återinföra en arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandrare i samarbete med arbetsmarknadens parter, för att stoppa utnyttjande och lönedumpning. Det är direktcitat från deras hemsida.

Jag skriver: Inte en enda av de saker du radar upp har något med att villkora alla svenska medborgarskap efter blodsband till särskilda utvalda folkgrupper att göra. Så vad är din poäng?

Detta är inte någon "red herring". Det är jag, som frågar dig vad fan du menar med att börja tjöta om sossarnas krav på medborgarskap, som inte har ett dugg att göra med det du talar om, dvs blodsband till särskilda folkgrupper som krav för svenskt medborgarskap.

Svara på frågan, istället för att börja böla om "falasier"

Du skriver:

Citat:
Ändå ser sig många inte som självklara delar av Sverige utan kräver särrättigheter än idag. Säger något om magnituden i frågan.

Jag skriver: "Definiera vilka du talar om, och vilka särrättigheter du syftar på, för vagt att diskutera annars."

Detta är inte en "falasi", det är att vilja ha svar på en fråga. Definiera vilka du pratar om och vilka särrättigheter du syftar på, så att vi kan gå vidare.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-17 kl. 22:25.
Citera
2026-09-17, 22:50
Medlem
Citat:
Helt fel.

Jag skriver: Inte en enda av de saker du radar upp har något med att villkora alla svenska medborgarskap efter blodsband till särskilda utvalda folkgrupper att göra. Så vad är din poäng?

Detta är inte någon "red herring". Det är jag, som frågar dig vad fan du menar med att börja tjöta om sossarnas krav på medborgarskap, som inte har ett dugg att göra med det du talar om, dvs blodsband till särskilda folkgrupper som krav för svenskt medborgarskap.

Svara på frågan, istället för att börja böla om "falasier"

Jag skriver: "Definiera vilka du talar om, och vilka särrättigheter du syftar på, för vagt att diskutera annars."

Detta är inte en "falasi", det är att vilja ha svar på en fråga. Definiera vilka du pratar om och vilka särrättigheter du syftar på, så att vi kan gå vidare.

Gå vidare? Vart då? Förtydligar jag kommer du medvetet misstolka förtydligandet också, allt för att slingra dig och undvika sakfrågan.

Det är inte svårt att se att jag menar att sossarna uttrycker idéer som för fem år sedan vore otänkbart för dem, dvs etablerade partiers politik är inte statisk. Vilka folk som kräver särrättigheter är väl bara att googla? Dels officiella minoritetsfolk. Tornedalingar har väl förhoppningar om att bli och skåningar säger det halvt på skämt, halvt på allvar. Ovanpå det invandrade grupper.

Nu kommer du såklart inte alls gå vidare till sakfrågan utan fortsätta harva i hur du minsann lyckas missförstå även dessa förtydliganden.

För att kunna ha en diskussion krävs någon slags grundläggande nivå av ärligt uppsåt.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2026-09-17 kl. 23:03.
Citera
2026-09-17, 23:08
Medlem
Citat:
Det är inte så svårt att se att jag menar att sossarna uttrycker idéer som för fem år sedan vore otänkbart för dem, dvs politiken är inte statisk.

S krav på medborgarskap handlar om uppnåeliga mål. Det handlar om att vara boende i landet i X antal år, att lära sig ett språk, att visa kunskap om det land man ansöker medborgarskap i etc.

Dessa mål är helt ojämförbara med det du är inte och geggar i, dvs att man ska varav född med blodsband till "rätt folkgrupper" för att få medborgarskap.

Detta är uppenbart för alla.

Citat:
Vilka folk som kräver särrättigheter är väl bara att googla? Samer, romer är väl officiella miniritetsfolk. Tornedalingar har väl förhoppningar och skåningar säger det halvt på skämt halvt på allvar.

Vad har romer för rättigheter i Sverige som du saknar? Att samer har rätt att driva rennäring känner jag inte direkt "hotar det svenska folket".

Citat:
Nu kommer du såklart inte alls "gå vidare" till sakfrågan utan fortsätta härva i hur du minsann lyckats missförstå även dessa förtydliganden.

Gör att kunna ha en diskussion krävs en grundläggande nivå av ärligt uppsåt.

Sakfrågan är (fortfarande) varför du använder dig av felaktiga tolkningar av RF för att motivera att folk som härstammar från vissa folkgrupper inte ska kunna beviljas svenskt medborgarskap, oavsett hur länge de bott och arbetat i landet. Och i förlängningen, varför deras barn inte heller ska beviljas detta, även om de föds i Sverige, och inte har medborgarskap någon annanstans.
Citera
2026-09-17, 23:29
Medlem
Suck Som väntat.

Citat:
S krav på medborgarskap handlar om uppnåeliga mål. Det handlar om att vara boende i landet i X antal år, att lära sig ett språk, att visa kunskap om det land man ansöker medborgarskap i etc.

Dessa mål är helt ojämförbara med det du är inte och geggar i, dvs att man ska varav född med blodsband till "rätt folkgrupper" för att få medborgarskap.

Detta är uppenbart för alla.
Det stämmer och det var inte poängen.

Citat:
Vad har romer för rättigheter i Sverige som du saknar? Att samer har rätt att driva rennäring känner jag inte direkt "hotar det svenska folket".

Citat:
Sakfrågan är (fortfarande) varför du använder dig av felaktiga tolkningar av RF för att motivera att folk som härstammar från vissa folkgrupper inte ska kunna beviljas svenskt medborgarskap, oavsett hur länge de bott och arbetat i landet. Och i förlängningen, varför deras barn inte heller ska beviljas detta, även om de föds i Sverige, och inte har medborgarskap någon annanstans.
Redan besvarat.

Inga kommentarer i sak, mao?
Citera
2026-09-17, 23:46
Medlem
Citat:

Din poäng var att "partiers politik inte är statisk".

Men bara för att du påpekat att ett parti som S kan införa uppnåeliga krav på medborgarskap, så betyder inte det att du på något sätt visat att det därför är fullt möjligt att belägga krav på blodsband till en viss folkgrupp för medborgarskap, lol.

"Titta här, S var mer öppna för vinstuttag i välfärden för 13 år sedan, och nu är de helt emot det. Detta betyder ju att de även kan bli helt emot religionsfrihet, och vilja avskaffa den om några år. Man vet ju aldrig, de har ändrats sig förut."

Citat:

Det du ville ha sagt var tydligen att:

Citat:
Vi var på god väg att ena folken inom riket och hade lagt århundraden på enat språk m.m. Ändå ser sig många inte som självklara delar av Sverige utan kräver särrättigheter än idag.

Helt obegripligt om det är samer du menar inte ser sig som en del av det svenska folket, och kräver rättigheter, och därmed inte bör ha rösträtt i landet, eller vart fan du vill komma med att ta upp detta.

Också fullständigt obegripligt vilka särrättigheter du anser vara problematiska, och varför.

Citat:
Inga kommentarer i sak, mao?

Bara för att du helt plötsligt fått lust att diskutera med mig att du anser att det är en bra lösning att folk som invandrar hit ska förvägras svenskt medborgarskap i hela sina liv, och att även deras barn skall förvägras detta, eftersom de är av kurdisk härkomst, eller syrianer, eller vad fan det nu är för folkgrupper du tycker tillhör "andra folk" och därför aldrig bör beviljas rösträtt i Folkgemenskapen Sverige, så betyder inte detta att det är "sakfrågan".

Anledningen att jag tilltalade dig från början, var att du försökte använda dig av en felaktig tolkning av portalparagrafen i RF för att motivera att "folket" som all offentlig makt enligt RF ska utgå ifrån självklart ämnar att exkludera alla "andra folk", tex kurder och koreaner, även om dessa personer har medborgarskap i Sverige, och att meningen med portalparagrafen är att enbart folk som härstammar från en viss folkgrupp bör ha politiskt inflytande i Sverige. Vilket som tidigare konstaterats är helt fel.

Det var denna fråga jag ämnade att diskutera.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-17 kl. 23:54.
Citera
2026-09-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Mycket starkare medborgarskapskrav och noll invandring kommer göra att S tappar makten om 10-20 år.

Mycket starkare medborgarskapskrav och noll invandring kommer göra att vår ålderspyramid är skevare än Sydkoreas om 10-20 år, lol.

Fyller man inte på med egna skattebetalare så får man antingen ta smällen och genomleva en total demografisk genomklappning, och en kollapsad välfärd. Eller så får man fylla på utifrån genom invandring.

Vill du inte att de nyanlända skattebetalarna ska få något politiskt inflytande så får du väl rösta på ett parti som förvägrar alla invandrade (och deras barn?) medborgarskap i resten av deras liv, oavsett hur länge do bor och arbetar här. Oklart hur många som kommer att finna sig i ett sådant system dock, då det tangerar apartheid.

Men du kan ju alltid bilda ett parti och se hur många du får med dig på modellen.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-18 kl. 00:17.
Citera
2026-09-18, 00:32
Medlem

Citat:
Bara för att du helt plötsligt fått lust att diskutera med mig att du anser att det är en bra lösning att folk som invandrar hit ska förvägras svenskt medborgarskap i hela sina liv, och att även deras barn skall förvägras detta, eftersom de är av kurdisk härkomst, eller syrianer, eller vad fan det nu är för folkgrupper du tycker tillhör "andra folk" och därför aldrig bör beviljas rösträtt i Folkgemenskapen Sverige, så betyder inte detta att det är "sakfrågan".
Det är iaf det jag vill diskutera. För mig är det sakfrågan.

Citat:
Anledningen att jag tilltalade dig från början, var att du försökte använda dig av en felaktig tolkning av portalparagrafen i RF för att motivera att "folket" som all offentlig makt enligt RF ska utgå ifrån självklart ämnar att exkludera alla "andra folk", tex kurder och koreaner, även om dessa personer har medborgarskap i Sverige, och att meningen med portalparagrafen är att enbart folk som härstammar från en viss folkgrupp bör ha politiskt inflytande i Sverige. Vilket som tidigare konstaterats är helt fel.

Det var denna fråga jag ämnade att diskutera.
Om man utgår från att det som är inte måste förbli, var skulle du vilja dra gränsen? Som ett tankeexperiment.

Skulle man kunna tänka sig onlinemedborgarskap, så alla i världen får rösta utan att bo här? Att utlänningars röster blir mer värda än våra? Att bara utlänningar får bedriva politik här?

Man kan ju se det hela som en skala med flera möjliga nivåer. Nuvarande gränsdragning är helt arbiträr. Varför ska medborgare ensamma ha demokratisk makt över sitt hemland när vi kan dela med oss, eller helt eliminera vårt eget inflytande?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2026-09-18 kl. 00:50.
Citera
2026-09-18, 01:42
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Att vi accepterar detta som normalt är egentligen helt sinnesjukt och jag förstår inte varför...
Vi har ett rådande Kärringvälde med Magdalena, Amanda, Nooshi och Elisabeth som sprider sitt Östrogen över Zulukaffrerna som nyanländer med nygräddade Svenska Medborgarskap.

Vi Herrar som varit över i USA och lärt oss bli maskulina får väl rycka i Handbromsen, om Fruntimmers-Maffian inte sköter sig.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in