2026-09-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Du måste vara svensk medborgare för att få rösta i riksdagsvalet, det farliga är dock att de med tilfälliga uppehållstillstånd får rösta i komunvalen och då röstar som de blivit instuerade till (vänster/muslimpartier) och därför kan påverka lokal politik.

Jag har för mig det är ändrat nu. Eller kommer ändras. SDs förslag.

Mycket starkare medborgarskapskrav och noll invandring kommer göra att S tappar makten om 10-20 år. Alla blir tvungna att flytta som vill överleva. Men är det så att de på något sätt lyckas stanna ändå så kommer den äldre generationen dö ut om 10-20 år.

S behöver med invandrare för att kunna behålla makten. De är livrädda för SD och deras dröm om att kunna ta tillbaka medborgaskap och även att man tagit bort permanenta uppehållstillstånd. Vilket betyder att alla som kommit till Sverige kommer återvända förr eller senare som haft permanenta uppehållstillstånd.

Vet inte om de kan ansöka om medborgskap istället, eller hur den proceduren går till. Men det borde dom inte få, för i princip alla har slängt sina pass och fått stanna. Vilket är illegal invandring och då begår man ett brott.
Citera
2026-09-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Transport kan man säga. Hm ok det är inte vad jag har sett tidigare.

Ok, jag tror taxichaufförer t.ex. är jävligt många av dom SDare. Gissar bara nu men kan tänka mig att busschaufförer är det också, de har nog sett en del skit. Även krögare och restaurangsägare, tror jag rent spontant. Eller egenföretagare över lag som är utländska.

Det är nog blandat, det skulle varit kul o se hur det är procentuellt bland de som alltid arbetat i Sverige och aldrig gått på bidrag, vad de röstar på.
Citera
2026-09-10, 12:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Det är ju välkänt att vänstern använder invandring som ett redskap i att förvärva nya röster så varför stramar inte högern åt där när de har makten?

Det är inte rimligt att någon som invandrat hit och aldrig bidragit till samhället på något vis (speciellt om de snarare är en belastning) ska få bestämma hur landet ska styras och ställas. Det borde åtminstonde vara vissa regler runt det hela, tex att du måste ha bott i Sverige i minst 10 år och även bidragit till skatt till en viss del.

Man kan ta liknelsen vid ett hem. Tänk att någon bönar och ber vid din dörr att få komma in och bo hos dig. Du bjuder in dem och ger dom hem och husrum, försörjer dem och ger dem mat och pengar etc. Hur är det sedan rimligt att samma person ska börja styra och ställa hur du ska ha det hemma och vilka regler som gäller i ditt hus?

Att vi accepterar detta som normalt är egentligen helt sinnesjukt och jag förstår inte varför högern förändrar detta när de väl har makten. Det är som sagt genrellt en ren röstgenerator åt just vänsterblocket.
Om man finner att det är problematiskt så ska de överhuvudtaget inte vara i Sverige och än mindre ha uppehållstillstånd. Men de som ändå bor här med uppehållstillstånd är det verkligen inget konstigt att de har rätt att påverka i lokalpolitiken
Citera
2026-09-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Du måste vara svensk medborgare för att få rösta i riksdagsvalet, det farliga är dock att de med tilfälliga uppehållstillstånd får rösta i komunvalen och då röstar som de blivit instuerade till (vänster/muslimpartier) och därför kan påverka lokal politik.
Dock måste man ha bott i Sverige i minst två år har jag för mig för att rösta i kommunalvalet. Så det beror väl på när man slutar vara ny invandrare.

Och tillfälliga uppehållstillstånd är ju normen nu.
Citera
2026-09-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hjälper ju knappast när vi redan delat ut medborgarskap i flingpaket under flera årtionden.

Högern vill dessutom också ha massinvandring, fast av helt andra skäl. För att kunna lönedumpa.

Och även om de ville att enbart etniska svenskar skulle få rösta så hade det nog krävt en grundlagsändring.

Bort med dubbla medborgarskap. Bort med att "svenskar" som bott utomlands i 2-3 år och längre får rösta i Sverige då de flyttat till ett annat land som t.ex Parnevik, Zlatan, ishockey spelare, fotbollsspelare och andra idrottsutövare, Artister, "Svenskar" som bor i Spanien, Thailand, USA , Mellanöstern, Afrika, Asien, övriga Europa osv.
Man måste undra hur de kan få rösta, då de inte bor i någon kommun eller region i Sverige och inte bor i Sverige. Hur kan de få rösta i Riksdagsvalet????????????????
Dags att att Sverige lägger ner Konsullater och Ambassader, då de kostar en massa pengar för oss skattebetalare och att vi stänger de utländska konsullaterna och ambassaderna i Sverige, då vi har EU och de kostar också en massa pengar för oss skattebetalare. Så antingen ska vi enbart ha EU eller Ambassader och konsullater, vi ska inte behöva både och.
Citera
2026-09-10, 13:10
Medlem
Jahbrahs avatar
För att dum-svensken fortsätter rösta på samma människor. Japp, de alla skålar glatt med era skattepengar (inte mina) oberoende på vem som "vinner" det "demokratiska" "valet"
Citera
2026-09-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Eftersom högern tror att så fort dom skaffat jobb och börjar betala skatt kommer dom bli höger men det gör väldigt få av dom.

På mitt jobb röstar ALLA (som jag känner till) invandrare vänster förutom polackerna. Vi är en stor arbetsplats.

Samtliga muslimer. Även kristna från mellanöstern. Dom från Sydeuropa. Alla är vänster.
På mitt är det MÅNGA kristna från me som ska rösta SD
Citera
2026-09-10, 18:20
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ett sätt (bra sätt) vore att sluta dela ut medborgarskap så lättvindigt. Det skulle stoppa utsockens att rösta i riksdagsvalet i alla fall.

Finns ingen anledning alls att kriminella, arbetslösa skulle bli medborgare i landet. (Arbetslös kan alla bli någon gång, man har du kommit till landet och inte lyckats landa ett arbete på 10 år borde du fundera på att åka hem igen, du passar inte in här) Absolut inga medborgarskap till kriminella utlänningar.

Någon gång måste polletten trilla ner på folk att det där inte löser grundproblemet: Varför är de här överhuvudtaget? Lös den biten istället.

OBS: Inget personligt mot dig. Jag blir bara så trött på tanken att det skulle vara en bättre lösning att vi ska ha olika skyldigheter och rättigheter i det här landet.
Citera
2026-09-10, 19:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Någon gång måste polletten trilla ner på folk att det där inte löser grundproblemet: Varför är de här överhuvudtaget? Lös den biten istället.

OBS: Inget personligt mot dig. Jag blir bara så trött på tanken att det skulle vara en bättre lösning att vi ska ha olika skyldigheter och rättigheter i det här landet.
De är här för att få ett bättre liv, för att vi tar emot dem och andra länder kanske inte är lika rika som oss och tar inte emot dem. Därav muslimer kommer hit nästintill världens ände, förmodligen har de passerat flera muslimska länder på vägen hit. Om deras religion är så viktig för dem borde de stannat i något muslimskt land. Vi är grisätarnas land vid världens ände.

Säger inte att alla är dåliga, men det dåliga uppväger tyvärr det goda.
Det dåliga är ny sorts brottslighet vi fått i landet som vi aldrig haft tidigare, ja jag är hyfsat gammal så jag vet. Sedan vänsterns ovilja att skicka hem de det är fel på. Det skadar nog de som sköter sig mest för de får ta del av "rasismen" och får skit för saker de inte gjort.

Medborgarskap skulle inte ens tänkas på förrän efter 10 års skötsamhet i landet. Med medborgarskapet följer också rösträtt. Begår de brott, kan de inte svenska efter 10 år i Sverige så kan de åka hem igen. Begår de brott kan de åka hem direkt!
Citera
2026-09-10, 19:09
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De är här för att få ett bättre liv, för att vi tar emot dem och andra länder kanske inte är lika rika som oss och tar inte emot dem. Därav muslimer kommer hit nästintill världens ände, förmodligen har de passerat flera muslimska länder på vägen hit. Om deras religion är så viktig för dem borde de stannat i något muslimskt land. Vi är grisätarnas land vid världens ände.

Säger inte att alla är dåliga, men det dåliga uppväger tyvärr det goda.
Det dåliga är ny sorts brottslighet vi fått i landet som vi aldrig haft tidigare, ja jag är hyfsat gammal så jag vet. Sedan vänsterns ovilja att skicka hem de det är fel på. Det skadar nog de som sköter sig mest för de får ta del av "rasismen" och får skit för saker de inte gjort.

Medborgarskap skulle inte ens tänkas på förrän efter 10 års skötsamhet i landet. Med medborgarskapet följer också rösträtt. Begår de brott, kan de inte svenska efter 10 år i Sverige så kan de åka hem igen. Begår de brott kan de åka hem direkt!

Jag håller med om allt du skriver. Själv har jag tänkt runt åtta år för medborgarskap, men det kan diskuteras. Det viktiga är att de ska betyda något. Det måste vara förbundet med skyldigheter. Man kan aldrig veta vad någon känner innerst inne, var man verkligen har sin lojalitet, men vi ska göra det så jävla tydligt det bara är möjligt vad som förväntas.
Citera
2026-09-11, 16:03
Medlem
Du går nog lite väl långt. Borde flashback tillåta dig att posta? Jag hade föredragit att de drog in din rätt. Du är ju rätt puckad så varför ska du få posta här tycker du? Samma tänk.

Citat:
Det är ju välkänt att vänstern använder invandring som ett redskap i att förvärva nya röster så varför stramar inte högern åt där när de har makten?

Det är inte rimligt att någon som invandrat hit och aldrig bidragit till samhället på något vis (speciellt om de snarare är en belastning) ska få bestämma hur landet ska styras och ställas. Det borde åtminstonde vara vissa regler runt det hela, tex att du måste ha bott i Sverige i minst 10 år och även bidragit till skatt till en viss del.

Man kan ta liknelsen vid ett hem. Tänk att någon bönar och ber vid din dörr att få komma in och bo hos dig. Du bjuder in dem och ger dom hem och husrum, försörjer dem och ger dem mat och pengar etc. Hur är det sedan rimligt att samma person ska börja styra och ställa hur du ska ha det hemma och vilka regler som gäller i ditt hus?

Att vi accepterar detta som normalt är egentligen helt sinnesjukt och jag förstår inte varför högern förändrar detta när de väl har makten. Det är som sagt genrellt en ren röstgenerator åt just vänsterblocket.
Citera
2026-09-11, 18:26
Medlem
Citat:

Är inte själva grejen med allmänna val att ALLA (svenska) medborgare skall ha en röst; oavsett vem du är eller vad du står för? Ett system där endast "de som bidragit till samhället" har rösträtt skulle ju vara både icke-demokratiskt och icke rättssäkert.

Att sålla bort personer p.g.a att man aldrig "bidragit" till samhället, eller endast "varit en belastning" skulle ju rent krasst betyda att ingen kroniskt sjuk, funktionshindrad eller handikappad person skulle få rösta. Även de flesta 18-åringar skulle nekas att rösta då många av dessa aldrig tidigare arbetat eller betalat skatt i större utsträckning.

Att tro att "högern" (Tidö-regeringen) skulle kunna skeppa igenom en sådan lagändring själva, och dessutom för att det skulle gynna dom själva, är ju oerhört naivt. Detta eftersom att det skulle krävas en grundlagsändring - och skall en grundlagsändring gå igenom så kräver det att tre fjärdedelar av Riksdagen röstar för förslaget. Du är ju också väldigt okunnig. För visst stämmer det att S och V är de största partierna hos väljarna med invandrarbakgrund, men det stoppar där. För både M och SD har fler väljare med invandrarbakgrund än vad både MP och C har, så de stora högerpartierna hade ju faktiskt tappat lite på att införa ett sådant system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in