Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Alla på jorden räknas inte som svenskar idag.
Stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Har vi en fascistisk etnostat för det?
Vi har en fascistisk etnostat när vi infört lagar som gör att endast medborgare som härstammar från en viss folkgrupp innehar rösträtt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Ditt mål verkar vara att svenskar ska förlora inflytandet över sitt land och förlora hem och härd på eget bevåg. Stämmer det?
Nej. Svenska medborgare skall fortsatt ha politiskt inflytande i Sverige, främst genom grundlagsskyddad allmän rösträtt och yttrandefrihet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Nej, för om nuvarande förarbeten kan tolkas som att valfria stater kan finansiera massmigration för att få politiskt inflytande i Sverige tror jag alla partier inser att så kan vi inte ha det.
"Valfria stater" har inte rösträtt i Sverige. Svenska medborgare har rösträtt i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Att då vänta 8-12 år på ny grundlag låter onödigt. Man kan istället tolka den vi har som att det inte är en mänsklig rättighet att räknas som svensk
Det stipuleras inte i svensk grundlag att det är en "mänsklig rättighet att räknas som svensk".
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
och inse att det går bra för 99,9% av mänskligheten att inte vara svenskar.
"Inte vara svenskar"? Menar du "inte ha svenskt medborgarskap"?
Folk som bor i Sverige och uppfyller kraven för svenskt medborgarskap skall ha rätt att ansöka om och beviljas medborgarskap. Vilka krav du anser bör uppfyllas för att få svenskt medborgarskap får du väl tala med ditt parti om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Kan man tolka den absurt åt ena hållet så kan man förmodligen tolka den vettigt också. Det har gjorts tidigare.
Nej. Ingen svensk domstol har vare sig tolkat eller tillämpat RF såtillvida att "alla på jorden räknas som svenskar". Ingen svensk domstol har heller tolkat eller tillämpat RF såtillvida att "folket", som all offentlig makt i Sverige enligt portalparagrafen skall utgå från, endast omfattar vissa typer av folkgrupper. "Folket" som åsyftas är svenska medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Nej, du för en annan diskussion. Med någon fascist som verkar vilja ha en etnostat. Den personen finns dock bara i din fantasi. Det är din halmgubbe.
Jag för en diskussion med någon som anser att Sveriges grundlag inte ska gälla alla svenska medborgare, utan snarare ska tillämpas för ett visst "folk", men inte "andra folk", dvs någon som tolkar grundlagen felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
På så vis att man kan flytta in 5% icke-svenskar på en mandatperiod som får bli vågmästare och påverka politiken inför nästa val, bli politiska vildar, ministrar, nämndemän och myndighetschefer över den enda promillen landyta svenskar har som hemland på jorden.
Man behöver bo i Sverige i åtta år, eller som statslös fem år, dvs under
mer än en mandatperiod, för att uppfylla kraven för svenskt medborgarskap.
Man kan inte bli minister utan svenskt medborgarskap. Man kan inte bli ordinarie domare i svensk domstol utan svenskt medborgarskap. Riksdagens ombudsmän och riksrevisorerna ska vara svenska medborgare. Riksdagsledamot kan bara den som har rösträtt i riksdagen bli vald till. För rösträtt i riksdagen krävs svenskt medborgarskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Egentligen kan väl en folkrik stat medvetet flytta hit en halv procent av sina medborgare. 5-10 miljoner är inte så mycket i kinesisk kontext t.ex.
Kina kan inte "flytta" kinesiska medborgare till Sverige och ge dem rösträtt i svenska val, nej. Inresetillstånd, uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige utfärdas av Sverige. Inte av Kina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Sedan kommer sådana som du säga att de nu är svenskar och därför kan rösta i sitt folks intresse.
Jag säger inte att kinesiska medborgare som staten Kina "flyttat" till Sverige är svenska medborgare, nej. Lmao.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Behöver inte ens vara många. Kakabaveh blev politisk vilde och agerade för kurdernas räkning i natofrågan.
Svenska staten gav Kakabaveh asyl, och sedermera medborgarskap. Vill du att folk av kurdisk härkomst inte ska kunna beviljas svenskt medborgarskap är det bara att rösta på ett politiskt parti som endast beviljar folk med en viss härkomst/religion/åskådning svenskt medborgarskap. Break a leg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Om utlänningar saknar politiskt inflytande över länder som inte är deras borde inte spela roll för dem. Jag sörjer sällan att jag inte får rösta i Norska val, trots att jag geografiskt bor på samma halvö.
Norska medborgare får rösta i norska val. Anledningen att du inte får rösta i norska val är att du inte är norsk medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Är Norge en etnostat som diskriminerar mig?
Att inte låta folk som inte är norska medborgare rösta i norska val är inte diskriminering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Borde jag vara kränkt?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
De stora migrantströmmarna är arbetskraftsinvandrare och flyktinginvandrare. Ingen av dessa grupper behöver medborgarskap eller räknas som svenskar för att kunna fly eller arbeta här. Så länge de har mat på bordet och lever goda liv.
En person som flytt hit som tioåring, talar svenska bättre än något annat språk, bott här i 50 år, inte har giltigt medborgarskap i något annat land, och som har jobbat och betalat skatt i Sverige i hela sitt vuxna liv bör alltså inte ha medborgarskap i Sverige, pga sin...vadå? Hudfärg? Sin medfödda lojalitet till Bangladesh? Eller vad ser du framför dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Sade jag att de inte skulle ha rösträtt? Låter som att du hittar på åsikter åt mig.
Såhär sa du:
"Om den adopterade koreanen fått ett bättre liv här kanske utebliven rösträtt inte är hela världen?"
Varför skulle den adopterade koreanen inte ha rösträtt, trots att den adopterade koreanen bott i Sverige sedan ett års ålder, talar flytande svenska, och har en svensk adoptivfamilj?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Du är inne på en ickefråga för folkets praktiska inflytande över sitt land och jag säger att det hade inte spelat roll - en medborgare eller icke-medborgare hade båda kunnat leva goda liv i mitt scenario.
Vi pratar inte om huruvida det går att leva "ett gott liv" trots att man nekas medborgarskap i det land man blir adopterad till, utan om vilka skäl det skulle föreligga att anse det som politiskt önskvärt att neka adopterade barn medborgarskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Nej, du är i din fantasivärld och diskuterar med någon helt annan igen. Jag är inte emot invandring. Invandring är bra av humanitära skäl och för arbetssökande som kan bidra till vår ekonomi och till sin egen. Problemet är att upplåta politiskt inflytande i samband med det.
Staten "upplåter inte politiskt inflytande". Staten beviljar medborgarskap. Dessa medborgarskap innebär särskilda politiska rättigheter. Vill du att ingen som invandrar till Sverige ska beviljas svenskt medborgarskap, hur länge man än bott och arbetat i landet, så är du som sagt välkommen att driva detta politiskt. Men du kommer inte kunna hävda att de "enligt svensk grundlag" inte har rätt till svenskt medborgarskap eftersom de pga sin härkomst inte är en del av "folket" som offentlig makt i Sverige ska utgå från.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
För att du valde att ta upp just den icke-frågan. Håller helt med om att det är irrelevant.
Då får du backa och läsa om. Anledningen till exemplet är att en adopterad medborgare kan vara en del av "folket" som åsyftas i RF, trots att denne inte har något som helst släktskap med den folkgrupp som under de senaste århundradena befolkat Sverige:
Citat:
Ursprungligen postat av
Traumprinzz
Med "folket" åsyftas Sveriges medborgare. En etnisk korean som adopterades som ettåring, och som bott i Säffle sedan dess, har ingen som helst tillhörighet till den etniska gruppen svenskar, men är svensk medborgare, och därmed också en del av folket. Denna adopterade korean är en del av folket som åsyftas i RF.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Är du själv adoptivbarn eller varför ville du prata om just det?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Jo, det är ord som får sådana som dig att associera vettiga åsikter med raslagar och kapa viktiga diskussioner. Det är bara du som skrivit om germansk ras, att bara folk med ett visst DNA ska få rösta o.s.v. och bara för att du själv förvridit diskussionen till något annat som egentligen bara finns i ditt huvud.
Vilka tycker du ska få rösta i svenska val?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
I verkligheten borde det gå att diskutera ett scenario någonstans mellan att "alla på jorden är svenskar annars är man rasist"
Ingen i den här diskussionen har påstått att "alla på jorden är svenskar".
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
eller att "ingen på jorden är svensk annars är man rasist".
Ingen i den här diskussionen har påstått att "ingen på jorden är svensk".
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Nej, tack. Det borde inte behövas, för nuvarande grundlag har tolkats som jag beskriver och borde kunna sluta tolkas så extremt som den gör idag.
Nej, det har den inte.
"All offentlig makt utgår från folket", 1:1 st.1 RF
"Rösträtt vid val till riksdagen har varje svensk medborgare som är eller någon
gång har varit bosatt i riket och har fyllt arton år", 3:4 st.1 RF
Detta är rådande lag. Denna har inte av någon svensk rättslig instans tolkats eller tillämpats som att "folket" endast omfattar vissa svenska medborgare tillhörande en viss folkgrupp, och exkluderar vissa svenska medborgare från "andra folk".
Vill du ändra på dessa bestämmelser står det dig fritt att driva det politiskt.